انگیزه‌های کم ارتفاع

گفت و گوی اختصاصی «خبرنیوز» با مربی و چندین ورزشکار رشته پارکور

انگیزه‌های کم ارتفاع

علی جمشیدپور - خبرنیوز/ از سختی ورزش که صحبت می شود در وهله اول کشتی، بوکس و ... به ذهن می رسد، اما ورزش هایی وجود دارند که گذشته از تمرینات سخت و طاقت فرسا، با مخاطرات جانی دسته و پنجه نرم می کنند.

پارکور یکی از این رشته هاست که اگر ورزشکار در حین انجام حرکت، دقت کافی نداشته باشد حتی می تواند به قیمت از دست دادن جانش تمام شود.

محمد رضایی زاده مربی و ورزشکار این رشته به همراه چند تن از پارکور کارهای شیراز در مصاحبه ای با «خبرنیوز» از شرایط سخت این روزهای پارکور گفتند.

محمد رضایی زاده 15 سال است که پارکور کار می کند و 9 سال است به عنوان مربی در این زمینه فعالیت می کند.همچنین در گذشته سابقه فعالیت در ورزش های دیگر از جمله ژیمناستیک، فوتبال و ورزشهای رزمی را دارد.

وی در رابطه با گستردگی این رشته گفت: پارکور به دلیل حرکات بی نهایتی که دارد در هر زمان و هر مکان می توان به شکلی نوین آنرا به منصه ظهور گذاشت. لذا برای کسانی که به این رشته ورزشی علاقه دارند پیشنهاد می شود تا قبل از 10 سالگی برای به دست آوردن آمادگی جسمانی مورد نیاز پارکور، رشته ای مانند ژیمناستیک را فرا بگیرند تا هرچه بیشتر در رشته پارکور بتوانند موفقیت کسب کنند.

رضایی زاده با اشاره به این موضوع که مربی و ورزشکار بودن سختی های فراوانی دارد، گفت: وقتی می خواهید در یک رشته ورزشی به صورت حرفه ای فعالیت کنید باید تمام وقتتان را صرف پیشرفت در آن رشته کنید. همچنین اگر حرفه مربیگری را در پیش بگیرید با مسئولیت های فراوانی که برای شما دارد نمی توانید بدون داشتن علم روز ورزش مربوطه شاگرد موفقی تربیت کنید. حال بنده که به عنوان مربی و ورزشکار فعالیت می کنم تمام هم و غمم پارکور است.

مربی تیم هانتر شیراز ضمن بیان این مطلب که «همچنان می خواهم در مسابقات شرکت کرده و برای فارس مقام کسب کنم»، افزود: برنامه ای که برای آینده متصور شده ام این است که شاگردانم به همراه خودم بر روی سکو قرار بگیریم و این بهترین اتفاق ممکن برای من در پارکور می تواند باشد.

لازم است به این نکته اشاره کنم که با پتانسیل بالایی که پارکور ایران در سطح بین المللی دارد، امیدوارم در آینده ای نزدیک شاهد درخشش ورزشکاران ایرانی در رویدادهای بین المللی باشیم و نقش پر رنگ پارکور کارهای فارس را در به اهتزاز در آوردن پرچم ایران مشاهده کنیم.

وی با بیان این نکته که باید از رشد بی انگیزگی در میان ورزشکاران جلوگیری کنیم، ابراز داشت: شاید تکراری به نظر بیاید اما عدم حمایت ها در ورزش بسیار پر رنگ شده است، به گونه ای که حتی به مقام آوران مسابقات نیز جایزه ای تعلق نمی گیرد و مسئولین انتظار دارند ورزشکار بدون داشتن خواسته ای، از وقت و آینده اش بگذرد و تنها مدال کسب کند و پس از آن هم هیچ تقاضایی نداشته باشد.

به بیان ساده ورزشکاران رشته پارکور انگیزه ای برای ادامه این ورزش ندارند چون هیچ حمایت یا حتی واکنشی از جانب مسئولین نمی بینند.

حال شما بگویید وقتی ورزشکار از من می پرسد آخر و عاقبت ورزش کردن چیست من چه پاسخی باید به او بدهم؟

رضایی زاده در پایان عنوان کرد:امیدوارم که متولیان ورزش قدر این استعدادهای ناب را که در این بی حمایتی ها باز هم برای کسب مقام از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند، بدانند تا انگیزه ورزشکاران رشته پارکور برای کسب سکوهای بین المللی دو چندان شود.

محمد عباسی پارکورکار 19 ساله فارس است که از 12 سالگی به این رشته ورزشی روی آورده است.

وی مقام های متعددی از جمله سوم جهانی آنلاین در سال 1401،  مقام اول مسابقات غرب آسیا در سال 1400،  قهرمانی مسابقات کشوری در سال 1401 و ... را در کارنامه ورزشی خود دارد.

عباسی به عنوان اولین داور مسابقات آنلاین جهانی پارکور نیز سابقه فعالیت دارد.

وی در رابطه با رشته ورزشی پارکور بیان کرد: این ورزش زیبا و مهیج، خطرات و صدمات جبران ناپذیری دارد. برای مثال در چند سال گذشته یکی از ورزشکاران شیرازی رشته پارکور برای انجام یک حرکت دچار مصدومیت شدید شد و جانش را از دست داد. لذا عشق و علاقه به پارکور تا جایی جوابگو است که انگیزه ورزشکاران این رشته حفظ شود و لازمه ایجاد انگیزه، حمایت همه جانبه مسئولان می باشد.

عباسی با اشاره به عدم دریافت جوائز مسابقات مختلف از طرف برگزار کنندگان عنوان کرد: با هزینه های سرسام آور، خود را برای مسابقات آماده می کنیم و گوشه چشمی هم به جبران این هزینه ها با دریافت جوائز مشخص شده داریم. اما عجیب است که وقتی به مقام دست پیدا می کنیم ناگهان جوائز غیب می شود و پشیزی دست ورزشکاران را هم نمی گیرد. شاید در نظر مسئولین این مبالغ ناچیز باشد اما می تواند به ما در ادامه مسیر قهرمانی کمک کند. از متولیان ورزش تقاضا می کنم که اگر مسابقاتی برگزار می شود پیش بینی و نحوه پرداخت جوائز تعیین شده را هم مشخص کنند.

وی در پایان ضمن بیان این موضوع که سطح ورزشکاران پارکور ایران بسیار بالاست ابراز داشت: یکی از مدعیان اصلی ورزش پارکور در دنیا ایرانی ها هستند. پارکورکارهای ایران با پتانسیل بالایی که دارند در صورت حمایت می توانند در مسابقات بین المللی افتخارآفرینی کنند اما حیف است که با این رویکرد مسئولین و عدم حمایت از ورزش پارکور این رشته در سراشیبی سقوط قرار بگیرد. امیدوارم که در آینده با دیدگاه مثبت متولیان ورزش شاهد روزهای پرفروغ پارکور ایران در سطح جهان باشیم.

دیگر پسر پارکورکار تیم استان فارس آرمان روغن گیری است که با 21 سال سن از کودکی روی پای خودش ایستاده تا بتواند خواسته های خود را برآورده کند.

وی در مورد شرایطش گفت: بدون داشتن حامی مالی و با حمایت مادرم موفق شدم تا به این جا برسم و موفقیت هایی را که تاکنون کسب کرده ام مرهون لطف خدا و کمک های مادرم است. اما باید بگویم وقتی شرایط مالی مهیا نباشد و با فشارهای اقتصادی حاکم بر جامعه، نمی توانم به راحتی در مسابقات شرکت کنم و متأسفانه کسی نیز به عنوان اسپانسر حاضر به سرمایه گذاری در پارکور نیست.

نائب قهرمان مسابقات کشوری پارکور در رابطه با این رشته بیان کرد: تنها یک چیز توانست من را در این مسیر ثابت قدم و استوار نگه دارد و آن عشق به پارکور بود. در ابتدای مسیر، اطرافیانم که از شرایط مالی من اطلاع داشتند، می گفتند که دنبال یک کار نون و آب دار بگردم اما من انتخابم را کرده بودم و می دانستم با تلاش در این عرصه می توانم به موفقیت برسم. در اینجا می خواهم از کمک های مربیم محمد رضایی که همیشه یار و یاور من بود و اجازه نداد که از ادامه راهم نا امید شوم صمیمانه تشکر کنم.

روغن گیری افزود: وقتی برای برنامه عصر جدید به همراه پارکورکاران هانتر تیم دعوت شدم در پوست خود نمی گنجیدم اما چند روز قبل از اجرای برنامه با یک آسیب دیدگی سخت نتوانستم در هنرنمایی بچه های شیراز سهیم باشم.

پس از آن هنگامیکه دوستانم را در تلویزیون و در برنامه عصر جدید دیدم تصمیم گرفتم که پرقدرت تر از گذشته به میدان برگردم تا انشاالله در ادامه بتوانم به آرزوهایم دست پیدا کنم.

پارکورکار شیرازی گفت: در گذشته سختی های زیادی کشیده ام اما از ادامه راه منصرف نشده ام و امیدوارم که مسئولین برای این تلاش ها و پشتکارهای ورزشکارانی شبیه آرمان ارزش قائل شوند و دست از حمایت این آینده داران عاشق به ورزش بر ندارند.

سعید دهقانی با 19 سال سن و 4 سال فعالیت در رشته پارکور ضمن انتقاد شدید نسبت به نحوه برگزاری مسابقات کشوری بیان داشت: اتفاقاتی که در ورزش رخ می دهد گاهی غیرقابل باور است. اکثر ورزشکاران فعال در رشته های غیرفوتبالی شرایط مالی مناسبی ندارند و تنها عشق به ورزش است که آن ها را در این عرصه ثابت قدم نگه می دارد. لذا وقتی مسابقاتی در سطح کشور برنامه ریزی و اجرا می شود باید به جوائز آن هم فکر شود چرا که برای ورزشکاری که با هزینه شخصی و بدون حمایت هیات یا نهاد خاصی در این مسابقات شرکت می کند تأمین هزینه ها بسیار دشوار است.

وی افزود: امسال یک دوره مسابقه پارکور کشوری در تهران برگزار شد که از سطح خوبی برخوردار بود اما در راستای حمایت از ورزشکار تنها به یک لوح و جوائز نقدی اندک بسنده کرده بودند که این موضوع خود جای تأمل دارد. ما به سختی هزینه های اینچنین سفرهایی را تأمین می کنیم و با مقام آوری که می کنیم مبلغ اندکی را به عنوان جایزه به ما می دهند که امیدوارم با نگاه ریزبینانه مسئولین این مقوله به شکل بهتری برنامه ریزی و انجام شود.

علی نظری نوجوان 15 ساله شیرازی حدود 3 سال است که این رشته ورزشی را برای فعالیت انتخاب کرده است.

قهرمان نوجوانان کشور از سطح خوب مسابقات سخن به میان آورد و در رابطه با جوائز نیز بیان داشت: کاش می شد مسابقاتی با این سطح خوب از جایزه های خوبی نیز برخوردار باشد تا انگیزه ورزشکاران پارکور دو چندان شود. امیدوارم نگاه متولیان ورزش به ورزشکاران، نگاهی حمایتی باشد و این روند عدم حمایت از بین برود.