انفجار عصبی

گفت‌وگوبا فرمانده انتظامي شهرستان شيراز

انفجار عصبی

مرجان دهقاني/ بررسی و ریشه‌یابی نزاع و درگیری‌ها که این روزها اتفاق مي‌افتد، نیازمند نگاه نو و عمیق‌تر نهادهای متولی است. این موضوع باید به‌صورت همه‌جانبه و در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان از آنچه که فرمانده انتظامي ‌شهرستان شیراز از آن به‌عنوان «پدیده عصبانیت لحظه‌ای» یاد مي‌کند، پرده برداشت.

سرهنگ فرج شجاعی در همین رابطه گفت: هیجانات آنی و عصبانیت ناشی از آن علت اصلی درگیری‌هایی بوده که در کلان‌شهر شیراز رخ داده است.

وی افزود: متأسفانه آستانه تحمل مردم به‌ویژه جوانان بسیار پایین آمده است. کاهش تاب‌آوری در برابر هیجانات و عصبانیت سبب شده تا ما شاهد روند فزاینده وقوع درگیری‌ها باشیم.

فرمانده انتظامي شهرستان شيراز تصریح کرد: در این میان آنچه نياز است به‌طور ويژه به آن اشاره كنيم، موضوع نزاع و درگيري فردي و خودكشي در بين شهروندان است كه مي‌توان در حوزه پيشگيري راهكارهايي ارائه كرد كه تأثيرگذار باشد.

سرهنگ شجاعی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 9هزار و 533 فقره نزاع و درگيري شخصي در شهرستان شيراز رخ داده است، گفت: نسبت به مدت مشابه سال پیش نزاع‌ها دو درصد رشد داشته و خودكشي هم23 درصد افزايش يافته كه آن هم به آستانه صبر، حوصله و تحمل پایین شهروندان برمي‌گردد.

فرمانده انتظامي ‌شیراز خواستار کنترل هیجانات در نزاع شد و افزود: اطلاع‌رسانی و آموزش بهتر و بیشتر مي‌تواند سبب کاهش درگیری‌های آنی شود. وي با اشاره به ارتباط نزاع و مديريت خشم گفت: درگيري بر اثر عدم كنترل خشم و عدم مديريت رفتارها رخ مي‌دهد كه مي‌طلبد خانواده‌ها با دقت و تأمل بيشتري به اين موضوع نگاه كنند.

 فرمانده انتظامي‌ شیراز با تأکید بر ضرورت كنترل خشم اظهار كرد: به هر حال شرايط اجتماعي هميشه به دلخواه ما نيست و لازم است كه ما آمادگي لازم را براي مواجهه با چنين شرايطي داشته باشيم؛ يعني در مواقعي براي پايان‌دادن به مشاجرات لفظي، در مواجهه با فرد خشمگين بهترين راهكار ترك آن موقعيت است.

سرهنگ شجاعي با بیان اینکه بعضي مواقع در هنگام نزاع، شخصي چاقو در دست مي‌گيرد و آن لحظه چنان خشم بر وي اثر گذاشته كه توجهي به عواقب كار خود ندارد، توضیح داد: ما بايد باور داشته باشيم كه حل منطقي و معقول مشكلات با آرامش و تأمل امكان‌پذير است. ناكامي پايان راه نيست، بلكه دليلي براي تلاش و شكيبايي براي نيل به اهداف بعدي است. وی يكي از راه‌هاي كنترل پرخاشگري را آموزش به كودكان و نوجوانان دانست و افزود: بسياري از انسان‌ها در گذر زمان، تجربياتي كسب مي‌كنند كه باعث مي‌شود كمتر آسيب ببينند اما در قشر جوان و نوجوان اين مشكلات دوچندان و برخي مواقع جبران‌ناپذير است.

سرهنگ شجاعی ادامه داد: بايد به كودكان و نوجوانانمان آموزش دهيم كه به زندگي اميدوار باشند و براي بهبود آن تلاش كنند و در شكست‌هاي خود به‌ جاي برخورد انفعالي يا تصميم به انجام هر گونه كار خلاف، عقل و انديشه را ملاك قرار دهند و درصدد اصلاح رفتار خود باشند.

این مسئول انتظامي ‌شیراز ادامه داد: همچنین ضروری است از بين بردن عوامل شكست در دستور كار شهروندان قرار بگيرد تا هنگام خشم و عصبانيت، نه تصميم بگيرند و نه اقدام به كاري كنند.

سرهنگ شجاعي با بيان اينكه شكست و ناكامي در مواردي منجر به خودكشي مي‌شود، گفت: ما مي‌توانيم با آموزش صحيح، راه موفقيت و كاميابي را از دل شكست‌ها پيدا كنيم.

وی با بیان اینکه برای انجام اقدامات پیشگیرانه باید به سراغ خانواده و محیط‌های آموزشی برویم، تصريح كرد: همه ما در زندگي نياز به يك مشاور و راهنماي امين و متبحر داریم؛ از والدين گرفته تا دوستان و آشنایان. ما بايد مهرباني، نوع‌دوستي و وسعت نگرش را هم در خودمان و هم در اطرافيان تقويت كنيم تا هيچ‌گاه اقدام به حمل سلاح نكنيم. حمل سلاح سرد حتي در ميان كساني كه دشمن ما هستند هم حاشيه و گرفتاري ايجاد مي‌كند. بايد بدانيم كه سلاح اعم از سرد يا گرم در برابر دشمن شجاعت است اما در برابر دوستان و شهروندان حماقت.

فرمانده انتظامي ‌شیراز گفت: مهارت‌هاي كنترل خشم، سلامتي و امنيت خودمان، فرزندان و اطرافيان را تا حد زيادي تضمين مي‌كند. در واقع آنچه باعث نگراني است، بسياري از قتل‌ها و خودكشي‌ها به دليل عوامل بسيار ساده رخ مي‌دهد كه اگر آن فرد به خودش بيايد، ديگر دست به آن عمل نمي‌زند.

سرهنگ شجاعی در زمینه پیشگیری اجتماعی و علاج واقعه قبل از وقوع نیز گفت: پیشگیری اجتماعی که بسیار مؤثرتر از روش‌های دیگر است، به نهادهای اجتماعی و نهادهای متولی حوزه آموزش برمي‌گردد که باید بسیار فعال‌تر عمل کرده و تقویت شوند.

فرمانده انتظامي شهرستان شيراز در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مسئولیت‌های این فرماندهی نیز گریزی زد و گفت: مسئوليت امنيت شهرستان در حوزه‌هاي مختلف به جز حوزه‌های تخصصی پلیس برعهده این فرماندهی است.

سرهنگ شجاعی در رابطه با طرح‌ها و اقدامات مهمي كه در شيراز انجام شده است، گفت: در راستاي برقراري نظم و امنيت پايدار و با توجه به مأموريت ذاتي اين فرماندهي در سال‌جاري بالغ بر 365 طرح پاكسازي و ارتقاي امنيت اجتماعي در مناطق مختلف شيراز با استفاده از ظرفيت‌هاي كلانتري‌ها و يگان امداد و تيم‌هاي تخصصي اطلاعاتي انجام داديم كه در واقع اجراي طرح‌هاي پاكسازي 33 درصد افزايش يافته است.

وي افزود: در اين مدت 4هزار و 540 سارق دستگير شده‌اند كه ده درصد نسبت به مدت مشابه افزايش يافته و براساس این دستگیری‌ها 59 درصد از جرائم سرقت در شيراز كشف شده است.

سرهنگ شجاعی با اشاره به این‌که در اين مدت يك‌هزار و 281 نفر از توزيع‌كنندگان و فروشندگان مواد مخدر دستگير شدند، بیان کرد: این حجم از دستگیری منجر به كشف يك تن و 172 كيلوگرم انواع مواد مخدر شد.

وی در زمینه طرح‌هاي ارتقاي امنيت اجتماعي نیز یادآور شد: 2‌هزار و 362 نفر از معتادان متجاهر در هسته‌هاي مركزي و پيراموني شهر جمع‌آوري شدند. در اين رابطه 48 درصد نسبت به سال قبل افزايش دستگيري داشتیم كه آن‌ها را به مراكز ترک اعتياد و بهزيستي تحويل داديم. همچنین دستگيري 20هزار و 387 نفر در مدت مذکور در حوزه سایر جرائم داشتيم که این میزان حاکی از افزایش 6 درصدی است.

فرمانده انتظامي ‌شیراز در ادامه اظهار داشت: 19هزار و 671 دستگاه وسايل نقليه به دلايل مختلف ازجمله سرقتي يا تحت تعقيب بودن يا شاكي‌داشتن توقیف شده كه شامل يك‌هزار و 211 دستگاه موتورسيكلت و 16هزار و 460 دستگاه خودرو بوده است. سرهنگ شجاعی افزود: در اين مدت همكاران ما 610هزار و 258 مأموريت عمليات ايستاده انجام داده‌اند كه 10 درصد رشد داشته و به‌طور ميانگين روزانه يك‌هزار و 379 مورد مأموریت ایستاده در كلان‌شهر شيراز اتفاق افتاده است.

وی از شهروندان خواست كه تنها در صورت اتفاق‌های ضروری و لازم با 110 تماس بگیرند تا نیروهای این ارگان بتوانند به موقع به موضوعات حیاتی رسيدگي كنند.

سرهنگ شجاعي ادامه داد: روزانه بالغ‌ بر 20هزار نفر از شهروندان به كلانتري‌هاي مختلف در حوزه‌هاي گوناگون مراجعه کرده و خدمات دریافت مي‌کنند كه بالغ بر 350 پرونده قضايي مردم در حوزه شيراز پيگيري و رسيدگي مي‌شود.

وی ادامه داد: در اين مدت 93 پرونده در حوزه كالاي قاچاق با دستگيري 88 متهم تشكيل شده كه از اين تعداد 16 پرونده بالاي 100ميليون بوده است و 21 دستگاه وسیله نقليه متخلف توقيف شده و ارزش كالاهاي قاچاق مكشوفه به 12 ميليارد تومان مي‌رسد.