آموزش و پرورش فارس: به شایعات توجه نکنید؛ مسمومیت ها خفیف است

بعضی وقت ها ممکن است دانش آموزی مثلاً دچار سردرد و استرس شود و مسائل دیگری به سراغ آنها بیاید که این مسائل روتین مدارس است

آموزش و پرورش فارس: به شایعات توجه نکنید؛ مسمومیت ها خفیف است

»خبر جنوب»/ سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان دختر یکی از مدارس دخترانه در شهرستان شیراز را تایید کرد.

حمیدرضا شعبانی مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، ضمن تائید این خبر اظهار کرد: صبح دیروز، ساعت ٩ صبح تعدادی از دانش آموزان دختر دبیرستان ایرج کمالی بوی نامطبوعی را استنشاق می‌کنند که بلافاصله مدیر مدرسه با سامانه ١١۵ اورژانس فارس ارتباط برقرار می‌کند.

وی ادامه داد: با حضور تکنسین‌های اورژانس در مدرسه تعدادی دانش آموز که عمدتاً دچار اضطراب و استرس و  تعدادی نیز دچار تنگی نفس شده بودند با آمبولانس‌های اورژانس به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

شعبانی تاکید کرد که هیچ موردی از تهوع و سرگیجه در این دانش آموزان مشاهده نشده است و خوشبختانه وضعیت حال آن‌ها خوب است.

این مسئول یادآور شد: در حال حاضر مسئولان در محل حضور دارند و در حال بررسی موضوع به صورت دقیق هستند.

وی با بیان این که سلامت دانش آموزان خط قرمز ما است و به محض اینکه دانش آموزی احساس مشکل کند سریعاً برای رفع نگرانی وی و خانواده اش او را به مراکز درمانی اعزام خواهیم کرد، افزود: غیر از موردی که در کوار و دبیرستانی در شیراز مشاهده کرده‌ایم، ۴ نفر دیگر نیز در یکی از روستاهای سروستان در این رابطه بستری شده اند و مسمومیت در مدارس دیگر استان فقط و فقط شایعه است و در همین رابطه دستورالعملی به مدیران مدارس اعلام کرده‌ایم و آنها خواسته ایم حساسیت بیشتری در این زمینه داشته باشند. در این دستورالعمل آمده است که کلاس ها را قبل از ورود دانش آموزان چک کنند. بحث بخاری گازی را با توجه به اینکه هوا رو به گرمی می رود مراقبت بیشتری داشته باشند و حتی المقدور از بخاری های گازی استفاده نکنند و تا جایی که امکان دارد بخاری ها را جمع آوری کنند. درب ورودی و خروجی مدارس را کنترل کنند و به محض اینکه شاهد موردی مشکوک بودند بلافاصله اورژانس را در جریان قرار دهند. چه بسا با آمدن اورژانس موردی مشاهده نشود، اما این ریسک را باید کرد و این مرکز فوریت ها را در جریان گذاشت و بعضی وقت ها ممکن است دانش آموزی مثلاً دچار سردرد و استرس شود و مسائل دیگری به سراغ آنها بیاید که این مسائل روتین مدارس است و علت آن تعدد دانش آموزان در مدارس است و ممکن است چنین کسالت هایی به وجود بیاید که ربطی به مسمومیت ها ندارد. سوای این مسئله تمام مواردی که این روزها اتفاق می افتد باید توسط مدیران پیگیری شود و  بلافاصله جریان به اورژانس خبر داده شود تا اگر موردی بود دانش آموزان را به بیمارستان اعزام دارند.

شعبانی در رابطه با این پرسش که چه توصیه ای به خانواده ها دارد، گفت: از خانواده ها خواهش داریم آرامش خود را حفظ کنند، در چنین مواردی چیزی که بسیار بسیار مهم است این است که بدانیم سلامت دانش آموزان خط قرمز آموزش و پرورش است و مطالعات متولیان امر تعلیم و تربیت در استان به صورت شبانه روزی و به جد پیگیر این قضایا هستند. همچنین دیگر دستگاه‌های ذیربط مثل وزارت بهداشت و نهادهای امنیتی همه و همه پای کار هستند و مسائل را رصد می کنند، از خانواده ها نیز دعوت می کنیم که آرامش خود را حفظ کنند و به عزیزان خود اضطراب و استرس وارد نیاورند. ما از خانواده های عزیز می خواهیم و تقاضا داریم به جو سازی های کاذب فضای مجازی که با اهداف خاصی ساخته و پرداخته می شود و همچنین فضای حقیقی اطراف مدرسه توجه نکنند تا مسئولان آموزش و پرورش بتوانند کارها را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنند. ضمن اینکه تکرار می کنیم سلامت و صلابت دانش آموزان خط قرمز آموزش و پرورش و نهاد تعلیم و تربیت استان است.