ویژه کنکوری‌ها | معیار برای یک انتخاب رشته درست

فریب تبلیغات را نخورید

ویژه کنکوری‌ها | معیار برای یک انتخاب رشته درست

یک مشاور تحصیلی با تشریح چند معیار و ملاک در انتخاب رشته کنکور سراسری، گفت: والدین و دانش‌آموزان فریب تبلیغات گوناگون در این عرصه را نخورند و برای یک انتخاب رشته خوب و دقیق به مشاوران و متخصصان این حوزه مراجعه کنند.

احسان سایه‌میری اظهار کرد: هر ساله بیشتر دانش آموزان پس از کنکور و اعلام نتایج درگیر مسئله انتخاب رشته می شوند.انتخاب رشته کنکور سراسری از مهم ترین مراحل کنکور سراسری می باشد، در واقع نتایج یک سال تلاش دانش آموزان در گرو انتخاب این امر مهم می باشد.

این مشاور تحصیلی با اشاره به اینکه در انتخاب رشته معیار های مهم و سرنوشت سازی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند، گفت:در نکته اول بر خلاف تصور بسیاری از مشاورین عزیز، شناخت و اشراف کامل نسبت به تمامی رشته‌های تحصیلی موجود در رشته خود است، چرا که قبل از اینکه دانش آموز به علاقه خود توجه کند باید شناخت نسبتا خوبی بر روی رشته‌ها داشته باشد تا بتواند آگاهانه در مورد علاقه خود تصمیم بگیرد، توجه به علاقه به دور از شرایط محیطی و جامعه نقش زیادی در موفقیت شخص در آینده دارد.

سایه‌میری تصریح کرد: نکته دوم این است که واقع بینانه انتخاب رشته کنند، دانش آموزان با توجه به رتبه و تراز کسب شده، بهترین انتخاب‌ها را در نظر بگیرند، و از انتخاب های غیر معقول و غیر واقع بینانه دوری کنند، دانش آموزانی که به ما مراجعه می کنند، به دو دسته تقسیم می شوند، دانش آموزانی با رتبه های بسیار بالا و با انتخاب‌ها و اهداف دست نیافتنی، و دانش آموزانی با رتبه‌های مناسب و خوب اما با انتخاب و اهداف سطح پایین و نامناسب با رتبه و تراز خود. بدیهی است که این دو دیدگاه بسیار غیر معقول می باشند. سعی کنند با کسب اطلاعات از منابع و مشاورین مجرب در مورد رتبه و احتمالات قبولی، چارچوب خود را بدست آورند.

این روانشناس تاکید کرد: نکته سوم، این است که باید در مورد آینده شغلی رشته‌های مورد نظر مطالعه و از افراد موفق آن رشته پرس‌ و جو کنند، از مشاورین متخصص راهنمایی بگیرند، مقالات مرتبط با آن رشته را بررسی کنند و شرایط ادامه تحصیل و بازار کار آن را به دقت مورد ارزیابی قرار دهند. هیچ کاه با چشمان بسته وارد مسیرهایی که نمیشناسید، نشوید.

سایه‌میری در خصوص نکته چهارم، گفت: در هنگام انتخاب رشته، صرفا به فکر قبول شدن به هر قیمتی نباشید، نکاتی که باید حتما مورد توجه قرار بگیرند عبارتند از: نوع و دوره پذیرش، تعهد خوابگاه، شرایط خاص بودن یا نبودن رشته، موقعیت جغرافیایی و مسافت دانشگاه انتخابی تا محل زندگی شما، ممنوعیت نقل و انتقال، تعهد های پس از تحصیل و ... . توجه نکردن به هرکدام از این موارد می تواند آینده شخص را به کلی تغییر دهد.

این مشاور تحصیلی تاکید کرد: نکته پنجم، این است که اطلاع کافی از شرایط و ضوابط انتخاب رشته کنکور سال جاری یکی از مهم ترین مواردی است که باید در انتخاب رشته هر سال مد نظر قرار گیرد.

وی در خصوص نکته ششم گفت: انتخاب رشته از اصول علمی و فنی خاصی پی‌ روی می‌کند و صرفا با پر کردن لیست نمی توان نتیجه دلخواه خود را به دست آورد، متخصصین انتخاب رشته یک اصطلاحی دارند که به عنوان انتخاب رشته سوخته از آن یاد می کنند. انتخاب رشته سوخته به معنای انتخاب رشته‌ای است که هیچ شانسی برای قبولی ندارند، و صرفا دانش آموز و مشاور وقت خود را برای پیدا کردن و وارد کردن کد رشته‌ها تلف کرده‌اند.

سایه‌میری تصریح کرد: نکته هفتم این است که از مشاورین متخصص انتخاب رشته کنکور کمک بگیرند، نه افراد غیر متخصص و به اصلاح مشاوری که هیچ گونه صلاحیت رسمی مشاوره ندارند. افراد زیادی هر ساله به ما مراجعه میکنند که زخم خورده انتخاب رشته مشاور نماها هستند و یک سال از عمر خود را به سادگی از دست می دهند.

این روانشناس در خصوص نکته هشتم و آخر، گفت: متاسفانه در این بازه زمانی تبلیغات سو و غیر واقعی که با روان دانش آموزان‌ کنکوری بازی میکند کم‌پیدا نمی شود، عده‌ای دوست دارند از این آب گل آلود ماهی بگیرند و ادعای قبولی در رشته‌های سطح بالا و تاپ را با رتبه‌های نجومی به دانش آموزان با دریافت هزینه های بالا می دهند!

درواقع استفاده از کلمه‌ای تحت عنوان انتخاب رشته تضمینی که برای والدین و دانش آموزان وسوسه بر انگیز است، کلاهبرداری بیش نیست، زیرا در فرایند انتخاب رشته هیچگونه تضمینی وجود نداشته و پروسه انتخاب رشته از قواعد و قانون خاص و کارشناسانه پیروی می کند. توصیه ما این است که علاوه بر توجه به نکات فوق، از یک متخصص انتخاب رشته کنکور سراسری جهت انتخاب رشته اصولی، آگاهانه و راهنمایی و هدایت خود در مسیر مهم انتخاب رشته کمک بگیرید.