آمستردام میزبان منطقه خودساز ضد باران

آمستردام محله‌ای موسوم به «ضد باران» احداث کرده است که قوانین خودسازی آن به ساکنان اجازه می‌دهد منزل خود را هر طور که تمایل دارند طراحی کنند.

آمستردام میزبان منطقه خودساز ضد باران

منطقه Centrumeiland (جزیره مرکزی) یک محله جدید در حال توسعه در پایتخت هلند، آمستردام، است که نکته جالب در مورد محله این است که بخش بزرگی از آن برای «خودسازی» اختصاص داده شده است؛ یعنی مالکان پس از مدت طولانی اجاره زمین می‌توانند تصمیم بگیرند که چگونه خانه خود را در آنجا طراحی کنند.

جزیره مرکزی یک منطقه سبز، پایدار و عاری از خودرو خواهد بود. خانه‌ها در این محله از یکدیگر جدا شده‌اند و از نظر اندازه متفاوت هستند و همین امر فضای زیادی را برای فضای سبز و میدان‌های شهری ایجاد کرده است.

آمستردام در حال حاضر در فروش زیادی به توسعه‌دهندگان خصوصی و صاحبان خانه‌های آینده بسیار موفق بوده است. اولین ساکنان در سال ۲۰۲۰ به این منطقه نقل مکان کردند و یک‌سوم جزیره نیز ساخته شده است. هدف نهایی تکمیل این منطقه سال ۲۰۲۹ عنوان شده است.

در این محله تقریباً ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ خانه وجود خواهد داشت که ۶۰ تا ۷۰ درصد آن‌ها خودساخته خواهد بود. در این راستا، شهر آمستردام از افرادی که علاقه‌مند به ساخت خانه‌های خود هستند دعوت می‌کند تا برای بازدید از زمین‌های موجود به جزیره بیایند.

ضد باران بودن عنوانی است که به این محله داده شده است و شامل ویژگی‌هایی نظیر جمع‌آوری و استفاده از آب باران برای فضاهای سبز و تخلیه آب اضافی در صورت بارندگی شدید است. به جای یک سیستم فاضلاب استاندارد، تأسیسات زهکشی در این جزیره مرکزی بر اساس نفوذ آب باران به خاک است؛ حداقل ۹۳ درصد از بارش باید به صورت محلی ذخیره یا نفوذ کند.

میدان‌ها، خیابان‌ها و فضاهای سبز در این منطقه به یک سیستم فاضلاب معمولی متصل نمی‌شوند. در عوض، طراحی آن‌ها آب باران را قادر می‌سازد تا در محل جمع‌آوری، نگهداری و پردازش شود. آب بارانی که در فضاهای عمومی می‌ریزد از طریق کانال‌های زهکشی سطحی جاری می‌شود و از طریق آبراه‌های کوچک (وادی) در خاک نفوذ می‌کند، بنابراین وادی‌ها و فضاهای سبز موجود در منطقه نقش کلیدی در جمع‌آوری و ذخیره باران بر سطوح دارند. طراحی سطح و برنامه‌ریزی وادی‌ها و فضاهای سبز با اصول پروژه ضد باران آمستردام مرتبط است.

علاوه بر این موارد، یک سیستم فاضلاب نفوذی آب باران زیر جاده‌های اطراف نیز در حال احداث است. این سیستم فاضلاب مبتنی بر زهکشی معکوس است که شامل یک فاضلاب حفره‌دار می‌شود که برای مبارزه با کم‌آبی، آب را به زیر خاک رها می‌کند. آب از وادی‌ها می‌تواند به کانال‌های فاضلاب زیر سنگفرش جریان پیدا کند و از آنجا به خاک نفوذ کند. هر مقدار آب اضافی که نتواند ذخیره شود، به دریاچه تخلیه می‌شود.

مسئولان محله از صاحبان خانه‌های آینده خواسته‌اند تا حد امکان آب باران را در ذخیره‌گاه‌های خود نگه دارند و اجازه دهند در محل خودشان نفوذ کند. علاوه بر این، مالکان خانه‌ها تشویق می‌شوند تا از آب باران استفاده‌های مجدد داشته باشند.