آخرین وضعیت تأیید شهردار شیراز

زمان اعلام نظر قانونی وزارت کشور تمام شده اما هنوز پاسخ رسمی نیامده است/ نظر مثبت وزارت کشور بر اساس شنیده های غیررسمی

آخرین وضعیت تأیید شهردار شیراز

غیاث ملک ‌حسینی-«خبرجنوب»/ «محمد حسن اسدی شهردار شیراز شد»، این تیتر بیشتر رسانه ‌های استان فارس در روز دوازدهم شهریور ماه جاری بود، روزی که اعضای شورا در هشتادمین صحن علنی پارلمان شهری پس از استماع برنامه ‌ها و نظرات دو گزینه نهایی یعنی محمد حسن اسدی و محسن اردکانی، اسدی را با 8 رأی راهی شهرداری شیراز کردند تا فصلی نو در سپهر مدیریتی این کلانشهر بزرگ، آغاز شود اما حالا پس از 20 روز از آن رأی ‌گیری، این سئوال پیش می آید که از این به بعد چه مواردی باید تا نشستن اسدی بر کرسی شهرداری شیراز محقق شود و اگر به احتمال ضعیفی وزارت کشور حکم شهرداری این عضو فعلی شورای شهر را صادر نکند واکنش اعضای پارلمان شهری چه خواهد بود. شنیده های شفاهی رئیس شورا البته حاکی از آن است که صلاحیت گزینه پیشنهادی شورا برای پست شهرداری در مجموعه وزارت کشور احراز شده و منتظر استعلام نهادهای امنیتی هستند.

این ها بهانه ای بود تا با مهدی طاهری رئیس شورای شهر شیراز گفت و گوی کوتاهی پیرامون این موضوع داشته باشیم.

وی در تشریح این که پس از انتخاب محمد حسن اسدی به عنوان شهردار شیراز چه اقداماتی به لحاظ قانونی برای تصدی این مسئولیت باید انجام شود یا انجام شده، اظهار داشت: فردای روز انتخاب ایشان به عنوان شهردار، خیلی سریع مصوبات و ابلاغ شورا به فرمانداری ارسال و تأیید فرماندار اخذ شده ‌است.

رئیس شورای شهر شیراز با اشاره به این که فرم‌ های مربوطه به صورت کامل تکمیل و بالغ بر 100 صفحه مدارک مورد نیاز توسط اسدی تحویل و شماره شده ‌است، ابراز داشت: نامه اینجانب به وزیر کشور نیز در همان زمان امضاء و شماره شد و توسط یک پیک ویژه به تهران ارسال شد تا مدارک به وزارت کشور برسد.

طاهری با بیان این که از زمان ارسال مدارک، بررسی مدارک و صلاحیت ‌ها توسط وزارت کشور باید ظرف 10 روز انجام شود و پاسخ آن‌ ها مبنی بر تأیید یا عدم تأیید گزینه پیشنهادی به شورا ارائه شود، اظهار داشت: در صورت عدم تأیید گزینه پیشنهادی ما از سوی وزارت کشور، شورا دو مسیر در پیش رو دارد، یکی این که موضوع را بپذیرد و دیگر این که بر مصوبه خود اصرار ورزد و اگر این اتفاق بیافتد شورا بر گزینه پیشنهادی خود اصرار خواهد کرد.

وی در ادامه با تأکید بر این که احتمال عدم پذیرش گزینه پیشنهادی شورا از سوی وزارت کشور بسیار ضعیف است تصریح کرد: سوابق ایشان در حوزه های مدیریتی بیش از 9 سال است و به لحاظ مدرک تحصیلی نیز مشکلی ندارند.

به گفته رئیس شورای شهر شیراز، در صورت پذیرش و تأیید گزینه پیشنهادی شورا توسط وزارت کشور - همزمان با اعلام نتیجه به پارلمان شهری- یک نامه بررسی و استعلام هم به وزارت اطلاعات می‌ رود که البته زمان پاسخ استعلام و مصاحبه ‌های وزارت اطلاعات به صورت دقیق مشخص نیست و ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد.

طاهری در همین ارتباط گفت: با شناختی که دارم بعید می دانم این فرآیندها بیشتر از یک ماه از زمان رأی ‌گیری شورا طول بکشد.

وی در خصوص تعیین جایگزین اسدی در شورا نیز بیان کرد: با رفتن ایشان، رحیمی کیانی به عنوان عضو علی ‌البدل به جمع شورا نشینان اضافه می شود اما تحقق این موضوع، منوط به این است که حکم امضا و شماره شده اسدی از سوی وزیر کشور به شورا برسد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان این که شورا باید بلافاصله تشکیل جلسه دهد و اسدی رسماً تقاضای استعفا کند، گفت: پس از پذیرش استعفای ایشان از سوی شورا، ایشان می ‌تواند به عنوان شهردار شیراز فعالیت خود را آغاز کند.

به گفته طاهری، زمان اعلام نظر وزارت کشور بر اساس قانون 10 روز است اما این موضوع هم در قانون مسکوت مانده که اگر در این مدت نظر وزارتخانه اعلام نشد، چه باید کرد.

وی با بیان این که اکنون نزدیک به سه هفته از ارسال مدارک توسط شورا به وزارت کشور گذشته است، اظهار داشت: براساس شنیده ‌ها و گمانه زنی ها از وزارت کشور، مشکلی برای تأیید صلاحیت اسدی وجود ندارد و منتظر پاسخ استعلام های دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی هستند.

رئیس شورای شهر شیراز همچنین تأکید کرد که این مطالب در حد شنیده هاست و باید منتظر پاسخ رسمی و مکتوب وزارتخانه باشیم.

طاهری در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وضعیت فرد جایگزین در شورا نیز گفت: طبق روال قانونی فرمی برای نفر علی البدل تهیه و برای فرمانداری ارسال می شود، فرمانداری نیز معمولاً ظرف یک هفته روال اداری را انجام می دهد و پس از آن عضو جدید با حضور نماینده فرماندار قسم نامه را قرائت و پس از ابلاغ حکم، فعالیت خود را آغاز می ‌کند.

وی با اشاره به این که عضو جدید شورا می ‌تواند در همان کمیسیونی که اسدی فعالیت داشت مشغول به کار شود و یا پیشنهاد عضویت در سایر کمیسیون ها را مطرح کند، ابراز داشت: عضویت در کمیسیون های پیشنهادی عضو جدید باید توسط اعضای شورا بررسی شود.

رئیس شورای شهر شیراز در بخش دیگری از این گفت و گو ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: در شهریور سال ۱۳۵۹، رژیم بعثی عراق با تصمیم و نقشه قبلی و با هدف براندازی نظام نوپای جمهوری اسلامی، جنگی تمام عیار را علیه ایران اسلامی آغاز کرد و حالا هشت سال دفاع مقدس، به عنوان یکی از درخشان ترین عرصه ‌های دفاع محسوب می ‌شود.

طاهری با تأکید بر این که ایران هرگز به منظور زیاده خواهی و افزون طلبی و قدرت طلبی وارد عرصه جنگ نشد، تصریح کرد: با این حال این جنگ، دستاوردهای بزرگ و فراوانی داشت که یکی از مهم ترین آن ها، دستاوردهای سیاسی است.

به گفته وی، نکته‌ ای که به سادگی نباید از آن گذشت، آن است که بی تردید در هر سطری از کتاب ارزشمند این دفاع جانانه، نکات درس آموزی نهفته است که می ‌بایست توسط پیشکسوتان و پدیدآورندگان آن برای نسل های امروز و آینده کشورمان به زیبایی ترسیم شود.