اینفوگرافیک | جمعه سیاه، حراج سفید

اینفوگرافیک | جمعه سیاه، حراج  سفید

در آمریکا به آخرین جمعه ماه نوامبر و یک روز پس از جشن شکرگزاری بلک فرایدی (Black Friday) یا همان جمعه سیاه می‌گویند. البته جمعه سیاه حالا تنها یک سنت مربوط به آمریکا نیست و شاهد آن هستیم که در کشورهای زیادی از جمله ایران نیز چنین اتفاقی در جریان است.

فلسفه حراج جمعه

فلسفه اصلی حراج جمعه تخفیف بر روی تمامی کالاهاست. تخفیفی که باعث ترغیب مشتریان برای رفع نیازهای خود با هزینه کمتر در آستانه سال نو، و خالی شدن انبار فروشگاه‌ها با حاشیه سودی کمتر است. اما در سال‌های اخیر رقابت بین فروشنده‌ها به حدی بالا گرفت که مفهومی به نام Doorbuster به وجود آمد. اما Doorbuster به چه معنا است؟ همان‌طور که می‌دانید کلمه Door به معنای «در» بوده و کلمه Buster به معنی انفجار یا شکستن چیزی است. به همین دلیل کالاهای با تخفیف ویژه را Doorbuster نامیدند زیرا این کالاها باعث صف کشیدن مردم پشت درهای فروشگاه شده و حتی در بسیاری از موارد نیز تراکم جمعیت مشتریان باعث شکسته شدن در فروشگاه شد.

کالاهای با تخفیف ویژه در واقع یکی از کاتالیزورهای حراج جمعه بوده و افراد زیادی را به خود جلب می‌کنند. این کالاها عموماً از محصولات بسیار جذاب بازار نظیر گوشی‌های پرچم‌دار، تلویزیون‌های بزرگ، آخرین نسل دوربین‌ها یا آخرین و گران‌قیمت‌ترین لباس‌ها هستند که با تخفیفی باورنکردنی حتی تا ۷۰ درصد زیر قیمت اصلی خود عرضه می‌شوند. طبیعی است که فروشنده برخی از این کالاها را با ضرر عرضه می‌کند و فروش انبوه آن‌ها کار غیرعقلانی است. به همین دلیل تعداد کالاهای با تخفیف ویژه (Doorbuster) محدود بوده و عموماً در همان ثانیه‌های اول شروع حراج به پایان می‌رسند.

خشونت و جرائم

خشونت، جرم و درگیری در «جمعه سیاه» یکی از دلایلی است که پلیس این نام را برای این روز در نظر گرفته‌ که ریشه در قتل‌ها و درگیری‌های این روز در فروشگاه‌های مختلف دارد؛ از جمله سال ۲۰۱۰ که در فروشگاه زنجیره ای وال مارت درگیری‌های خریداران منجر به ۱۰ کشته و ۱۱۱ مصدوم شد.