شهردارشیراز: روند اجرای تونل ملل ادامه می یابد

همزمان با سفر چند روز قبل وزیرکشور، عملیات اجرایی تونل ملل به عنوان یکی از محورهای مواصلاتی جدید شهر شیراز به زمین خورد اما هنوز یک هفته از این اقدام نگذشته اما و اگرهای بسیار زیادی پیرامون اجرای این پروژه شکل گرفته و موافقان و مخالفان زیادی پیدا کرده است.

شهردارشیراز: روند اجرای تونل ملل ادامه می یابد

خبرجنوب  گزارش میدهد

خلل در تونل ملل

 به دنبال مقابله نیستیم و تلاش می کنیم با جلسات اقناعی چالشها را رفع کنیم

 کسانی که مدعی آثار مخرب زیست محیطی این پروژه هستند یک مطالعه در این خصوص بیاورند

  

غیاث ملک حسینی-«خبرجنوب»/

به گفته شهردار شیراز، این پروژه به طول ۳۰۰۰ متر و عرض حفاری ۱۶ متر و با اعتباری بالغ بر ۲۷ هزار میلیارد ریال، یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی شهر شیراز است که با تکمیل آن، بخشی از مشکلات ترافیکی ورودیهای شهر کاهش خواهد یافت. 

محمد حسن اسدی حجم خاکبرداری این تونل را ۴۱۱ هزار مترمکعب و ارتفاع آن را ۹.۴۵ متر اعلام کرد و گفت: این پروژه که در کنار بزرگراه آیت ا... حائری شیرازی قرار دارد از اهمیت ویژهای برای توسعه شهر شیراز برخوردار است.

با این حال مخالفان اجرای این پروژه معتقدند که فرآیند احداث این تونل -که از مصوبات دوره های قبل شورای شهر شیراز است-به دلیل نداشتن توجیهات فنی و مطالعات زیستي متوقف مانده و هنوز هم این ایرادات رفع نشده است. به گفته نواب قائدی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای پنجم شهر شیراز، اجرای تونل ملل میتواند یک فاجعه ترافیکی با اثرات مخرب زیست محیطی به همراه داشته باشد.

 وی با بیان اینکه کلنگ احداث تونل ملل با هدف اتصال بولوار ایمان و میدان قصردشت به کمربندی اکبرآباد در حالی به زمین خورده که هیچیک از اسناد بالادستی از جمله طرح جامع حمل و نقل، اجرای چنین پروژه ای را پیشنهاد و تائید نکردهاند اظهارداشت: اجرای این تونل، حجم ترافیک فعلی خیابان وکلا و ایمان جنوبی را افزایش خواهد داد و صفهای طولانی روزانه، راهبندان و افزایش آلایندهدهای زیست محیطی را به همراه خواهد داشت.

قائدی در ادامه سخنان خود گفت: نقش کمربندی انتقال ترافیک عبوری و جلوگیری از ورود آن به معابر شهری است و درصورت احداث تونل ملل و اتصال آن به کمربندی، با توجه به کوتاه شدن مسیر، عمده ترافیک عبوری این مسیر را به جای کمربندی شمال غرب (اکبرآباد-صنایع) انتخاب خواهند کرد و این تغییر، حجم ترافیک فعلی خیابان وکلا و ایمان جنوبی را که در حال حاضر اشباع است، افزایش خواهد داد.

وی با بیان اینکه مسیر موازی این تونل، از طریق اتصال بزرگراه شهید سلیمانی (کوهسار) تا تقاطع جوادیه به کمربندی اکبرآباد وجود دارد، گفت: به نظر می رسد احداث این تونل علاوه برهدررفت سرمایههای شهر، معضلات زیست محیطی و تخریب باغها به دلیل تعریض خیابان وکلا را به دنبال خواهد داشت.

اما شهردار شیراز در واکنش به حواشی ایجاد پروژه تونل ملل در فضای مجازی گفت: ساخت این تونل منجر به افزایش ترافیک در محور قصردشت و همت شمالی نخواهد شد بلکه مسیر تونل ملل برعکس بوده و یک مسیر خروجی یکطرفه است که با اجرای آن ترافیک از سمت همت شمالی و قصردشت به کمربندی اکبرآباد هدایت میشود.

وی با تأکید براینکه برخلاف برخی اظهارات، تونل ملل ترافیک زیادی را روی میدان قصردشت و همت شمالی ایجاد نخواهد کرد گفت: مسیر تونل ملل خروجی یکطرفه است و برعکس باعث کاهش ترافیک خواهد شد و ترافیک را به سمت کمربندی اکبرآباد هدایت میکند.

طول این بزرگراه بیش از ۹ کیلومتر است و بهره برداری از تقاطع جام جم هم در یک بازه چندماهه می تواند به تحقق این مهم کمک کند.

با این حال معاون عمرانی استاندار فارس نیز با ارسال نامه ای خواستار توقف اجرای این پروژه تا زمان ارائه مستندات مربوط به مطالعات حملونقل و زیستمحیطی آن شدهاست. به گفته محمود رضایی، شروع هر پروژه عمرانی بزرگمقیاس مانند تقاطعهای غیرهمسطح، بزرگراه و تونل مستلزم اخذ تائیده از شورای ترافیک استان و شورای عالی ترافیک شهرهای کشور و در نظر گرفتن مفاد ماده ۲۲ قانون برنامه هفتم توسعه است.

در همین ارتباط شهردارشیراز در گفت و گو با خبرنگار «خبرجنوب» با تأکید براینکه روند اجرای تونل ملل ادامه مییابد اظهارداشت: به دنبال مقابله نیستیم و تلاش میکنیم با جلسات اقناعی با مسئولان، چالشهای موجود را رفع کنیم.

اسدی با بیان اینکه برای اجرای این پروژه حداقل 6 ماه کار مطالعاتی در زمینه های فنی، ترافیکی و زیست محیطی انجام شده ابرازداشت: کسانی که مدعی آثار مخرب زیست محیطی این پروژه هستند یک مطالعه بیاورند که نشان دهنده تخریب های زیست محیطی باشد.

وی با تأکید براینکه باید نباید شیراز را صرفا در زمان معاصر ببینیم، تصریح کرد: این کلانشهر در آینده و در حوزه پدافند غیر عامل به این تونل احتیاج خواهد داشت.

 تونل ملل به صورت یک طرفه احداث خواهد شد

هادی شهدوست شیرازی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در گفت و گو با خبرنگار «خبرجنوب» با بیان اینکه تونل ملل نقش یکی از راه های خروجی شهر شیراز را بازی خواهد کرد اظهارداشت: نقش این تونل را میتوان در حوزه پدافند غیر عامل تعریف کرد.

وی درتشریح بیشتر این موضوع با اشاره به اینکه تونل ملل به صورت تکتونل و یک طرفه احداث خواهدشد، ابرازداشت: این تونل از بزرگراه شهید سلیمانی به میانه کمربندی اکبرآباد متصل می شود بنابراین کسانی که در این بزرگراه و بزرگراه آیت ا... حائری هستند می توانند از طریق این تونل از شهر خارج شوند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با تأکید براینکه در صورت بروز حوادثی مانند سیل  سال 98 که باعث مسدود شدن مبادی وردی شهر شد؛ این تونل می تواند نقش پدافند غیرعامل خود را نشان دهد ادامه داد: این تونل به صورت خروجی عمل می کند و هیچ دسترسی به خیابان قصردشت و محورهای پیرامون آن ندارد و منشعب از بزرگراه خواهد بود.

شهدوست این برداشت که قرار است بخشی از حجم ترافیک میدان قصردشت وارد این تونل شود را نادرست توصیف کرد و گفت: ما  نمیخواهیم به این تونل نقش کمربندی بدهیم و کمربندی غرب شیراز را از حیز انتفاع خارج کنیم.

وی با بیان اینکه مطالعات اجرای این پروژه انجام شده و مهندسین مشاور در دانشگاه علم و صنعت نیز بررسی های خود را انجام دادهاند، اظهارداشت: آن شائبه ای که ایجاد شده که این تونل متصل به میدان قصردشت خواهد بود و یا اینکه رفتوبرگشتی اتفاق بیافتد قابل تائید نیست خاطرنشان کرد: این تونل به صورت یکطرفه دارای 3 خط عبور و یک خط اضطرار میباشد و در صورتی که عملیات اجرایی آن با مشکل مواجه نشود ظرف دو سال آینده به بهرهبرداری می رسد.

 هیچ دسترسی از مسیر بزرگراه شهید سلیمانی به تونل ملل وجود ندارد

اما علیرضا اسکندری از اعضای شورای شهر شیراز نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه روند رشد این کلانشهر به صورت طولی انجام و همین موضوع باعث شده دسترسی به پیرامون شهر با محدودیتهایی همراه باشد ابرازداشت: رویکرد مجموعه مدیریت شهری در دوره فعلی، تأمین دسترسیهای پیرامونی مورد نیاز شهر شیراز با تکیه بر مطالعات علمی و فنی می باشد که در این زمینه خاص هم مطالعات انجام شده است.

وی هدف از اجرای این طرح را مدیریت ترافیک سطح شهر عنوان کرد و گفت: بزرگراه شهید سلیمانی و آیت ا... حائری زمینه دسترسی طولی را از بولوار جام جم تا کمربندی فراهم می کند که در ادامه نیز از طریق جاده قره پیری زمینه دسترسی به شهر صدرا فراهم می شود.

عضو شورای شهر شیراز احداث تونل ملل را تلاشی برای انتقال ترافیک از مناطق مرکزی به خارج از شهر عنوان و خاطرنشان کرد: آنچه در شورا مصوب و مطالعات طرح حمل و نقل و ترافیک آن توسط مشاور تائید شده احداث یک دستگاه تونل یک طرفه برای مدیریت ترافیک از میدان قصردشت به سمت کمربندی اکبرآباد میباشد.

به گفته اسکندری، فرضیه دو طرفه بودن تونل کاملاً مردود و اشتباه میباشد و صرفاً خروجی ترافیک از مرکز شهر به رینگ های پیرامونی را انجام خواهد داد و هیچ دسترسی از مسیر بزرگراه شهید سلیمانی به تونل وجود ندارد.