افزایش امنیت در معاملات ملکی با اجرای قانون ثبت رسمی

با اجرای قانون «الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول» و استفاده از شیوه‌های جدید انتقال املاک، می‌توان از کلاهبرداری‌ها در این زمینه جلوگیری کرد.

افزایش امنیت در معاملات ملکی با اجرای قانون ثبت رسمی

قانون «الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول» در سی اردیبهشت ماه سال جاری توسط ریاست مجلس به دولت ابلاغ شد و از سوم تیر ماه ۱۴۰۳ لازم الاجرا خواهد بود. براساس این قانون، تمامی معاملات اموال غیرمنقول باید به‌صورت رسمی انجام شوند. سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک می‌گوید این قانون باعث کاهش کلاهبرداری‌ها و مانع از فریب‌کاری در معاملات املاک می‌شود.

برای بررسی بیشتر این موضوع و آشنایی با کارکرد این قانون، صفدر کشاورز، معاون املاک و سخنگوی سازمان ثبت اسناد کشور در یک برنامه تلویزیونی توضیحاتی ارائه داد.

کشاورز در ابتدا پیرامون قانون و اعتبار اسناد قدیمی صحبت کرد و گفت که با تصویب این قانون، شرایط جدیدی ایجاد شده و اسناد قدیمی همچنان معتبر هستند. قبل از اجرای این قانون، مردم می‌توانستند املاک را به‌صورت عادی یا رسمی انتقال دهند. اما از سوم تیر ماه امسال، تمامی معاملات باید به‌صورت رسمی انجام شوند. برای این منظور دو پیش‌شرط وجود دارد: راه‌اندازی سامانۀ «ساماندهی اسناد عادی» تا یک سال آینده و امکان استعلام برخط موارد لازم برای نقل و انتقال ملک.

کشاورز توضیح داد: «با اجرای این قانون در مالکیت و سند تفاوتی ایجاد نمی‌شود؛ بلکه نحوۀ نقل و انتقال باید رسمی باشد. اسناد مالکیتی که بعد از سوم تیر ماه ۱۴۰۲ تنظیم می‌شوند، دیگر به رنگ زرد نیستند و سبزرنگ خواهند شد.»

وی افزود که معامله عادی املاکی که پس از این تاریخ برایشان سند رسمی صادر می‌شود، دیگر امکان‌پذیر نیست.