کمپانی کانادایی آتکینزریلیر:برنامه ریز و طراح طرح جامع هسته ی شهری جدید شهر ریاض یا پروژه ی وسیع مربع !

کمپانی کانادایی آتکینزریلیر:برنامه ریز و طراح طرح جامع هسته ی شهری جدید شهر ریاض یا پروژه ی وسیع مربع !

به تازگی و در خبری مطلع شده‌ایم کمپانی کانادایی آتکینزرِیلیز (مستقر در شهر مونترال) به عنوان یک کمپانی فعال در عرصه‌ی خدمات مهندسی و ساخت‌وساز، برنامه‌ریزی و طراحی طرح جامع پروژه‌ی هسته‌ی جدید شهریِ مربع را در کشور عربستان سعودی برعهده دارد! البته این انتخاب، پس از برگزاری یک رقابت بین‌المللی معماری برای تعریف نماد جدید شهر ریاض انجام شده است.

آتکینزرِیلیز در بیانیه‌ای پیرامون این اتفاق می‌نویسد:

پیشبُرد این پروژه، تاییدی است بر رویکرد طراحیِ معماریِ نوآورانه‌ی ما که در موضوع بازتعریف مراکز شهری برگرفته از تجربه‌ی زندگی آینده‌نگر‌انه‌ای که نه تنها در ریاض، بلکه در سطح جهانی اعمال خواهد شد.

ما در این پروژه، توجه ویژه‌ای به معماری نجدی داشته‌ایم؛ و رویکرد ما چیزی نیست جز ایجاد یک نقطه‌ی عطف آینده‌نگر که عمیقا در میراث فرهنگی شهر ریاض ریشه دارد و در عین حال با آرزوهای شهر همسو خواهد بود...”

لازم به بیان است برنامه‌ریزی پیرامون این هسته‌ی شهریِ وسیع و مدرن به وسعت ۱۹ کیلومتر مربع حاصل همکاری میان کمپانی آتکینزرِیلیز و کمپانی توسعه‌ی مربع جدید (به اختصار NMDC) به عنوان یک شرکت متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه گذاری عمومی (صندوق ثروت دولتی) در کشور عربستان سعودی می‌باشد.

بد نیست بدانید صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی، یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های ثروت ملی در جهان است که دارایی کل آن حداقل ۶۲۰ میلیارد دلار برآورد شده‌ است!

البته کمپانی کانادایی آتکینزرِیلیز در شکل‌دهی پروژه‌ی مکعب به عنوان مقصدی همه‌جانبه با هدف بازتعریف تجربه‌ی مردم در موضوع مهمان‌نوازی، خرده‌فروشی و اوقات فراغت و مطابق با چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی نیز مشارکت خواهد داشت.

پروژه‌ی مکعب، یک آسمان‌خراش غول‌پیکر خواهد بود که اندازه‌ی هر ضلع آن حدود ۴۰۰ متر (۴۰۰ متر ارتفاع، ۴۰۰ متر عرض و ۴۰۰ متر طول) درنظر گرفته شده است و داخل آن نیز شبیه به یک دنیای واقعیت مجازی خواهد بود! عربستان سعودی تصمیم دارد در این آسمان‌خراش مراکز مختلفی از هتل گرفته تا ساختمان‌های تجاری و تفریحی را بگنجاند...

امضای قرارداد با حضور صباح برکات، مدیرعامل کمپانی توسعه‌ی مربع جدید (به اختصار NMDC) و کمپبل گری، مدیرعامل کمپانی کانادایی آتکینزرِیلیز (منطقه‌ی خاورمیانه و آفریقا)