کاریز، برنده مسابقه طراحی A’ Design به موزه آبگینه و سفالینه های ایران اهدا شد

اثر کاریز به عنوان برنده مدال برنز رقابت و جایزه بین المللی A’ Design (یکی از برجسته‌ترین رقابت‌های بین‌المللی سالیانه در زمینه‌ی طراحی) در سال ۲۰۲۱ میلادی، طراحی شده توسط شهاب احمدی و محمد غفاری و توسعه جزئیات اجرایی طرح توسط سیاوش صوفی‌نژاد (ویلا صوفیا) به موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران اهدا شد

کاریز،  برنده مسابقه طراحی A’ Design به موزه آبگینه و سفالینه های ایران اهدا شد


همانطور که از نام این اثر نیز می‌توان دریافت کاریز اثری است برگرفته‌ از قنات یا کاریز به عنوان یک میراث جهانی از مهندسی ایرانی در دل کویر ...

طراحان این اثر در توصیف آن چنین می‌نویسند:

کاریز، راه‌آب یا کانالی است که در زیرِ زمین حفر می‌شده است و به‌ منظور هدایت آب و مدیریت آن به سطح زمین برای کشاورزی و دیگر مصارف به کار گرفته می‌شده است. قنات اولین بار به دست ایرانیان احداث شد! قدمت فناوری و دانش سیستم آبیاری سنتی در ایران یا حفر کاریز به حدود به ۸۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد؛ ایده‌ای که به مدت نزدیک به سه هزار سال زنده مانده‌ است.

اما ما در طرح این گلدان سعی نمودیم با الهام از کارکرد قنات در کویر که به نوعی تجسمی از ایجاد حیات برای انسان‌ها و طبیعت به وسیله‌ی اهدای آب (ارزشمندترین موهبت در دل خشکی)، است، حیات را در مسیر چرخه‌ی زندگی گیاهانی که ریشه در آب دارند، قرار دهیم...”

لازم به بیان است این اثر در حال حاضر توسط استودیو ویلا صوفیا و با تکنیک و متریال اجرای سرامیک در کشور ایتالیا در مرحله‌ی تولید قرار گرفته است.

عمارتِ موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران خانه‌ای است تاریخی مربوط به دوره قاجار و واقع در تهران، خیابان سی تیر. طراحی ویترین‌ها و معماری داخلی این موزه که در تاریخ ۷ اردیبهشت ماه ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۰۱۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است، توسط هانس هولاین، معمار برجسته‌ی اتریشی و برنده جایزه معماری پریتزکر در سال ۱۹۸۵ میلادی انجام شده است.

رقابت و جایزه بین‌المللی A’ Design به عنوان بزرگ‌ترین رقابت بین‌المللی طراحی هر ساله طراحان متفکر، خلاق و خوش ذوق را از سرتاسر نقاط جهان برای شرکت در چالشی ایده‌ آل گرا فرا می‌خواند!

در انتها بد نیست بدانید هدف اصلی و اساسی رقابت و جایزه A’ Design پشتیبانی از فرهنگ جهانی دیزاین و ایجاد فرصت‌های معرفی و تبلیغاتی برابر برای برندگان و نیز ایجاد مشوق‌‌هایی برای داوطلبان خود است تا بتوانند ایده‌‌هایی خلاق برای ساخت آینده‌ ای بهتر را ارائه نمایند.