پروژه پلازای اولین ایستگاه متروی ورودی تهران (ایستگاه صادقیه)اثر استودیو معماری در لیست بلند جوایزه ارکلو سال 2024

دهم ماه اکتبر سال ۲۰۲۴ میلادی، جوایز آرکلو ۲۰۲۴ میلادی لیست بلند برگزیدگان خود را در ۵۱ دسته‌ی گوناگون متشکل از فضاهای مسکونی، ادارات، مدارس، فضاهای مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی، فضاهای گذران اوقات فراغت، فضاهای با کاربری مختلط، ساختمان‌های صنعتی، عمومی و فضاهای داخلی اعلام کرد.

پروژه پلازای اولین ایستگاه متروی ورودی تهران (ایستگاه صادقیه)اثر استودیو معماری در لیست بلند جوایزه ارکلو سال 2024


اما در دسته‌ی ساختمان‌های عمومی و زیردسته‌ی مرکز حمل و نقل سال، در میان پنج پروژه‌ی سرشناس از نقاط مختلف جهان، پروژه‌ی پلازای اولین ایستگاه متروی ورودی تهران (ایستگاه صادقیه) اثر استودیو معماری کات (موسس و معمار مسئول: مهدی کامبوزیا) نیز قرار دارد.

درباره استودیو معماری کات بد نیست بدانید این دفتر همواره در پی یافتن روح و جوهره‌ای ویژه در هر پروژه است که درنتیجه هر کدام با روشی متفاوت با دیگری، اما با رویکرد کلی مشترک طراحی می‌شود.هر پروژه داستانی دارد که سبب می‌شود تیم استودیو متدهای مختلف طراحی را با توجه به تفاوت‌های میان آن‌ها تعریف کند.

اما در توضیح این پروژه چنین آمده است:

این پروژه با هدف تبدیل یک فضای شهری فراموش شده در پیرامون ایستگاه مترو صادقیه (به عنوان یک نقطه کانونی برای توقف) به یک میدان شهری فعال طراحی شده است. ایستگاه متروی صادقیه، یکی از مهم‌ترین پایانه‌های شهری و به‌ عنوان مرکز حمل‌ونقل شناخته می‌شود. این مرکز مسافران را تشویق می‌کند تا علاوه بر دارا بودن یک فرصت درنگ، از انواع روش‌های حمل‌ونقل از مترو گرفته تا اتوبوس، تاکسی، اتومبیل و دوچرخه استفاده کنند.”

اما چهار پروژه دیگر در این دسته عبارت است از:

Park and ride bus station- France

- O-S Architectes

Metropolitan Station in Lublin- Poland

- Tremend Architecture Studio

PRESTON LEVEL CROSSING REMOVAL PROJECT- UK

- Wood Marsh Architecture

Interface de Transportes Lourosa–Fiães- Portugal

- Atelier d’Arquitectura Lopes da Costa

لازم به بیان است پلتفرم آنلاین آرکلو که خود را به عنوان یک هاب (یا انجمن فراگیر) میان خلاقیت و صنعتی‌سازی معرفی می‌نماید، بر این باور است که معماران و طراحان، رویاپردازان محیط ساخته شده هستند! محیطی که شهرها، ساختمان‌ها و خانه‌های جهان را خلق می‌کنند و نحوه‌ی زندگی و کار کردن ما را تعیین می‌کنند.

همچین جوایز جهانی سالانه‌ی آرکلو نیز در تلاش است تا از بهترین پروژه‌های معماری، شرکت‌هایی که آنها را طراحی کرده‌اند و همچنین بهترین محصولات ساختمانی در جهان تجلیل بعمل آورد.