چرا زنان ایرانی خون نمی‌دهند؟

چرا زنان ایرانی خون نمی‌دهند؟
کمتر از 5 درصد زنان ایران خون اهدا می‌کنند

سهیلا رفیعی نژاد-«خبرجنوب»/  با وجود این که میزان زنان اهدا کننده خون در برخی کشورها بیش از ۴۰ درصد است، این امر در کشور ما کمتر از ۵ درصد می باشد.

مدیرکل انتقال خون فارس در نشست تجلیل از اصحاب رسانه در این باره به خبرنگاران گفت: طبق آخرین آمار فقط ۵ و سه دهم درصد اهداکنندگان خون در فارس زنان هستند و طبق برنامه ریزی ها قرار است این میزان امسال به ۱۰و سه دهم درصد برسد.

دکتر مجید اکبرزاده تصریح کرد: برخلاف تصور عموم، هیچ منع پزشکی برای اهدای خون توسط بانوان وجود ندارد و فقط ۱۰ درصد زنان دچار فقر آهن هستند؛ در عین حال به محض پذیرش مراجعه کننده بررسی پزشکی، معاینات و آزمایشات لازم صورت می گیرد و در صورت وجود هر مشکلی از جمله کم خونی، خونگیری صورت نمی گیرد.

مدیرکل انتقال خون فارس در ادامه گفت: انتقال خون خدمتی که ضامن ادامه حیات بسیاری از بیماران است را انجام می دهد و هدف ما نیز رفع مشکلات بیماران در این زمینه است.

اکبرزاده با بیان تاریخچه ای از انتقال خون کشور افزود: فارس در حال حاضر ۱۵ پایگاه خونگیری فعال دارد و اما سیاست ما این نیست که هر شهرستان یک‌ پایگاه داشته باشد، تا نظارت و دقت بر کیفیت خون نیز بیشتر باشد و در عین حال پایگاه ها در شهرستان هایی که بیماران تالاسمی یا جراحی های بیشتری دارند فعال می شود.

وی تصریح کرد: تیم های سیار برای خونگیری به روستاها و دیگر مناطق استان می روند اما در حال حاضر تنها یک اتوبوس سیار داریم و از خیرین خواستار حمایت به منظور افزایش این اتوبوس ها هستیم.

مدیرکل انتقال خون فارس گفت: با توجه به اینکه حداقل از شش استان برای درمان های مختلف به فارس مراجعه می کنند و این میزان خون مورد نیاز را بالا برده خواستار افزایش مراجعات و حمایت ها هستیم. اکبرزاده تصریح کرد: با توجه به سیاست افزایش تخت های بیمارستانی و جراحی های پیوند و قلب باز در شیراز اگر نتوانیم انتقال خون استان را متناسب با تخت ها توسعه دهیم در آینده با مشکل تامین خون مواجه می شویم.

وی گفت: فارس با تولید ۸ و ۳ دهم درصد از خون کشور دومین استان تولیدکننده خون در کشور است.

مدیرکل انتقال خون فارس با اشاره به طراحی شبکه ملی خون رسانی، تامین خون برای برخی استان ها در موارد دچار کمبود را مطلوب دانست و بیان کرد: در قالب این شبکه خون از سایر استان ها در صورت لزوم به فارس هم ارایه می شود.

وی گفت: در همین راستا قرار است ۲۳ درصد میزان خون گیری را امسال افزایش دهیم و البته در وهله اول تامین خون برای استان مد نظر است.

مدیرکل انتقال خون فارس خواستار افزایش بودجه ای و حمایت های بیشتر از انتقال خون به عنوان یک ارگان حیاتی در پدافند غیرعامل شد.

وی با بیان اینکه بودجه های دولتی پاسخگوی نیازهای ما بخصوص در زمینه تجهیزات تخصصی نیست و بی توجهی به انتقال خون زنگ‌خطر جدی در این حوزه محسوب می شود از خیرین خواست به خصوص در زمینه تامین تجهیزات تخصصی حمایت کنند.