پتانسيل شمشيربازي فارس بالاست؛ اگر امكانات باشد

رئیس کمیته فنی هیات شمشیربازی استان: بسياري از رشته هاي ورزشي به خاطر نبود تبليغات نمايان نيستند

پتانسيل شمشيربازي فارس بالاست؛ اگر امكانات باشد

علی جمشیدپور - خبرنیوز / یکی از ارکان اصلی موفقیت در ورزش مربیان هستند.این افراد از جمله كساني هستند که همیشه در پشت صحنه حضوری فعال داشته اما اسمشان کمتر بر سر زبان هاست.  یکی از مربیان زحمتکش استان در رشته شمشيربازي، فرزاد فرزانه است که از سال 90 در شیراز به عنوان مربی و داور و در ادامه از سال 95 تا 1400 سکان دار هدایت هیات شمشیربازی استان فارس بوده است. با وی در مورد شرایط ورزش شمشیربازی  استان فارس در خبرنیوز به گفت و گو نشستیم و ماحصل اين گفت و گو را در زير مي خوانيد:

 از چه سالی و چگونه رشته شمشیربازی را انتخاب کردید؟

حدود سال 68 بود که به این رشته علاقه مند شدم، به خاطر شرایط شغلیم که مدام در سفر بودم رشته شمشیربازی را در تهران، اصفهان، تبریز و شیراز دنبال کردم.

 در کدام اسحله شمشیربازی تبحر دارید؟

در هر 3 اسلحه فعالیت دارم و مدارک بین المللی مربیگری را نیز دارم.

 چه مقام هایی کسب کرده اید؟

مدال برنز مسابقات بین المللی دهه فجر سال 1372 تهران در اسلحه فلوره، مقام های متعدد تیمی و انفرادی در سطح کشور و چندین بار دعوت به اردوی تیم ملی که به دلیل محدودیت های شغلی نتوانستم به همراه تیم ملی به مسابقات خارج از کشور سفر کنم.

 در ورزش های دیگر هم فعالیت داشته اید؟

در رشته های شنا و نجات غریق، تنیس، سوارکاری، واترپولو، جودو، جوجیتسو و ... سابقه فعالیت و مربی گری دارم.

 برای فعالیت حرفه ای در شمشیربازی از چه سنی باید این ورزش را آغاز کرد؟

از حدود 13 سالگی باید با برنامه ای مشخص و آموزش صحیح برای کسب قهرمانی در سنین بالاتر شمشیربازی را آغاز کرد.

 ایران در رتبه بندی شمشیربازی جهان چه جایگاهی دارد؟

در اسلحه سابر جزء 8 تیم برتر جهان و در آسیا در رتبه دوم قرار داریم.

 در رابطه با اسلحه فلوره و اپه شرایط به چه گونه ای است؟

در این دو اسلحه به دلیل این که در مسابقات بین المللی ورزشکاران ما با ورزشکاران رژیم صهیونیستی روبرو می شدند و حاضر به مسابقه با آنها نبودند و دستشان از مدال کوتاه می ماند، ترجیح دادیم تا تمرکز مالی و روحی مان را روی اسلحه سابر قرار دهیم.

  چه پیشنهادی به نوجوانان و جوانان برای ورود به این رشته ورزشی دارید؟

شمشیربازی هوش بالایی می طلبد. کسانی که علاقه به هیجان دارند و ترسی از برخوردهای فیزیکی ندارند در کنار هوش بالا می توانند در این رشته ورزشی موفق باشند. البته نمی توان از فیزیک مناسب برای انتخاب شمشیربازی غافل بود که از فاکتورهای آن باید به قد و طول دست اشاره کرد.

 شمشیربازی رشته پر خرجی است؟

نمی شود گفت پرخرج. اما برای تهیه وسایل مورد نیاز این رشته حدودا بین 30 تا 60 میلیون تومان (بستگی به جنس و کیفیت دارد) هزینه مي شود که در بین رشته های ورزشی پرخرج قرار نمی گیرد.

 صحبت پایانی تان.

در این روزگار صنعتی که با مدرنیزه شدن، تحرک انسان روز به روز کاهش می یابد، یکی از راه های سلامتی ورزش است. ورزش به فوتبال و کشتی و ورزش های رزمی و ... خلاصه نمی شود و خیلی از رشته های ورزشی در نبود تبلیغات نمایان نیستند. یکی از این رشته ها، شمشیربازی است که با وجود پتانسیل های بالای استان فارس، در این چند سال با فراهم نبودن امکانات و زیرساخت های لازم دچار افت محسوسی شده است.

 از سویی دیگر رشته شمشیربازی با تعداد مدال های بالایی که در مسابقات به خود اختصاص می دهد از ارزش خاصی برخوردار است.  مسئولین با توجه به این نکات باید نگاه ویژه تری به این رشته پر مدال داشته باشند تا با کسب مدال های بیشتر، ایران بتواند جایگاه بهتری در مسابقات بین المللی کسب کند.  در پایان جا دارد از دلسوزان رشته شمشیربازی همچنین روزنامه خبرجنوب برای پوشش اخبار و رویدادهای رشته شمشیربازی تشکر ویژه ای داشته باشم.

ورزش شمشيربازي براي نخستين بار توسط ميرمهدي ورزنده در ايران معرفي و در دارالمعلمين ورزش تدريس شد. در سال 1328 سه نفر از جوانان ايراني كه براي تحصيل به اروپا رفته بودند با ورزش شمشيربازي آشنا شدند و پس از بازگشت به ايران، كوشش فراواني در گسترش هر چه بيشتر اين ورزش به عمل آوردند. مهندس ابتهاج، مهندس نير نوري و دكتر بصير پايه گزاران اوليه شمشيربازي در ايران هستند. در همين سال فدراسيون شمشيربازي ايران را تاسيس و مهندس ابتهاج به عنوان اولين رئيس فدراسيون شمشيربازي معرفي گرديد و تيم ملي مردان و زنان ايران در بازي هاي آسيايي تهران 1974 به مقام قهرماني رسيد. ايران توانست 16 مدال طلا، 3 مدال نقره و 7 مدال برنز در انفرادي و تيمي به دست آورد. فعاليت رسمي و تشكيل هيات اين ورزش در فارس در سال 1348 توسط منوچهر شفایی دارنده 4 مدال طلا و برنز آسیایی و المپیک آسیایی(بازی های آسیایی) رشته شمشیربازی نوین صورت گرفت و سپس مرحوم احمد اکبری قهرمان آسیا رشته شمشیربازی را در شیراز زنده نگه داشت.