وعده و وعیدی که باز هم پوچ درآمد

عملکرد فاجعه بار جزایر ایران در میزبانی از توریست های جام جهانی/ چگونه ریاض و دبی، کیش را مات کردند؟

وعده و وعیدی که باز هم پوچ درآمد

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران اعلام کرده که از زمان اعلام آمادگی ایران و کیش برای پذیرایی از میهمانان جام جهانی و توریست‌ها تاکنون حتی یک نفر هم بلیتی را برای اقامت در ایران رزرو نکرده است.

 دیدارهای متعدد مسئولان جمهوری اسلامی ایران با دولت قطر بسیاری را امیدوار کرده بود که ایران بتواند از میزبانی قطر در جام جهانی 2022 استفاده کرده و جزیره کیش را که مدرن‌ترین جزیره ایران بوده و شباهت بسیار زیادی هم به کشور میزبان و شهرهایش دارد به عنوان یکی از شهرهای پذیرای تماشاگران و میهمانان قطر معرفی کند. اما این وعده نیز مانند بسیاری از وعده های دیگر پوچ و توخالی بود. تنها یک ماه تا شروع جام جهانی قطر فرصت باقی مانده و بر اساس اعلام جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران، از زمان اعلام آمادگی ایران و کیش برای پذیرایی از میهمانان جام جهانی و توریست ها تا کنون حتی یک نفر هم بلیطی را برای اقامت در ایران رزرو نکرده است.

برگزاری مهم ترین رویداد ورزشی در همسایگی ایران یک فرصت کم‌نظیر است که به نظر می‌رسد دولت در حال از  دست دادن آن است. پذیرایی از تماشاگران و میهمانانی که نمی توانند در قطر اقامت داشته باشند، می تواند سود سرشاری را برای ایران به ارمغان بیاورد. کافی است بخشی از تماشاگران به سمت کیش بیایند و چند روزی در آنجا اقامت داشته باشند تا در زمان برگزاری مسابقه مورد نظرشان به دوحه یا یکی از شهرهای دیگر قطر بروند. در چند روز اقامت آنها در کیش، هزینه اقامت، تفریح، خورد و خوراک و... آنها بسیار سودآور بوده و همچنین، میزبانی مناسب از آنها می تواند کیش را به عنوان  برند توریستی معرفی کرده و باعث جذب توریست های بیشتر در آینده شود.

دبی و ریاض، کیش را مات کردند!

با این حال، به نظر می رسد کیش این فرصت را از دست داد. شواهد گویای این است که علیرغم رابطه بسیار خوب دولت ایران و قطر، اما باز این شهرهای عربی حاشیه خلیج فارس بوده اند که توانستند میزبان توریست های مازاد قطر شوند.

 عربستان سعودی و شهر ریاض با تبلیغات پرسروصدا و خدمات  بسیار زیادش به دنبال جذب توریست های جام جهانی است. دولت عربستان اعلام کرد که تماشاگران جام جهانی 2022 قطر با داشتن کارت مخصوص می توانند بدون ویزا وارد عربستان شوند و 60 روز اقامت داشته باشند.

 دبی نیز شهر دیگری است که آماده میزبانی جام جهانی و استفاده از آن است. در آستانه جام جهانی فدراسیون بین‌المللی فوتبال برنامه‌های متنوعی را برای هواداران این رشته پرطرفدار تدارک دیده که یکی از این برنامه‌ ها «فستیوال هواداران» است که در چند شهر مختلف دنیا برگزار خواهد شد. روزنامه البیان امارات در خبری با اشاره به برگزاری این فستیوال در دبی نوشت: فدراسیون بین‌المللی فوتبال شهر دبی را به عنوان یکی از میزبان‌های این فستیوال انتخاب کرده است. در فستیوال هواداران فوتبال برنامه‌های متنوعی برای طرفداران این رشته تدارک دیده می‌شود که شامل پخش مستقیم بازی‌ها، برنامه‌های سرگرم‌کننده و اجرای موسیقی زنده توسط ستارگان هنری جهان است.

 در این میان، کیش تنها و دورافتاده از شهرهای مهمی چون دوحه، دبی و ریاض، فقط نظاره‌گر جام جهانی خواهد بود. اما علت شکست کیش در رقابت با دبی و ریاض چیست؟

چرا کیش نتوانست از فرصت میزبانی قطر استفاده کند؟

چند علت می توان برای ناکامی کیش در جذب توریست های جام جهانی شمرد. این علل بدین قرار هستند:

الف. متاسفانه زیرساخت های کیش هنوز کامل نیست. این جزیره به خصوص در زمینه زیرساخت های ورزشی، استادیوم مناسب، هتل های ورزشی، باشگاه های مخصوص و... ضعیف است. این بحثی است که رضا صالحی امیری، رئیس وقت کمیته ملی المپیک بعد از دیدار با مقامات قطری به آن اشاره کرد. صالحی امیری گفت: این شرط وجود دارد که باید این دو جزیره (کیش و قشم) از نظر امکانات ورزشی دارای استانداردهای جهانی باشند. این خودش یک معضل بزرگ است چون در حال حاضر زیرساخت های خوبی در این دو جزیره وجود ندارد. متاسفانه زمین خوبی در دو جزیره قشم و کیش نداریم و امیدوارم طی یکی، دو سال آینده این اتفاق رخ دهد.

ب. علت دیگر این ناکامی تعلل مسئولین کیش در هماهنگی با چارترها، آژانس های هواپیمایی قطر، تبیغات در برخی کشورها به خصوص کشورهای آفریقایی، حل مشکلات ارزی و رایزنی واقعی با مقامات فیفا و قطر است. در همین رابطه، مدیر رسانه ‌ای کیش در گفت و گویی که چند روز پیش با ورزش‌سه تاکید کرد که هنوز مقدمات حمل و نقل مسافران از کیش به قطر فراهم نشده است که این اتفاق طی روزهای آینده رخ خواهد داد و دلیل اینکه هنوز هتل رزرو نشده است نیز همین بوده چرا که اول باید قضیه ترنسفر حل شود و بعد رزرو هتل ها انجام پذیرد. این نشان می دهد که اولین قدم ها برای میزبانی از میهمانان جام جهانی هنوز برداشته نشده و این در حالی است که جام جهانی کمتر از یک ماه دیگر برگزار می شود.

ج. مشکل دیگر عدم هماهنگی مقامات ایرانی با فیفا است. مقامات ایرانی دیدارهای متعددی با مقامات قطری داشتند و حتی رئیس جمهور ایران نیز دیداری با مقامات ارشد قطر داشت اما نباید فراموش کرد بسیاری از رویدادهای حاشیه ای و جذاب جام جهانی که باعث جذب توریست می شود نه توسط کشور میزبان بلکه توسط فیفا برگزار می شود. دبی از طریق لابی با فیفا توانست به یکی از شهرهای میزبان فستیوال های فوتبالی جام جهانی تبدیل شود و در این مسیر نیز کمترین هماهنگی و ملاقات را با مقامات کشور قطر داشت. این در حالی است که فوتبال بی فدراسیون ایران در یک سال اخیر هیچ تلاشی را برای جلب حمایت فدراسیون فوتبال انجام نداد و تنها مقامات سیاسی کشور دیدارهایی را با مقامات سیاسی قطر انجام دادند.

در برخی قوانین داخلی ایران  و نیز شرایط خاص بین المللی و فرهنگی نیز مانع از جذب توریست ها به ایران می شوند. قوانین مربوط به پوشش، ورود و خروج به کشور، قوانین بانکی و تبدیل ارز، مشکلات ناشی از تحریم‌های بانکی و... همه و همه توریست را نسبت به ورود به کیش یا قشم دلسرد می کند. این مشکلات، به خصوص مشکلات مربوط به تحریم های بانکی چند سالی است که باقی است و به هیچ وجه حل نشده است. از این رو، توریست هایی که می خواهند جام جهانی را از نزدیک ببینند، ترجیح می دهند به جای کیش یا قشم به دبی و ریاض بروند.