همه چیز درباره ساخت ورزشگاه 500 میلیون دلاری استقلال توسط چینی ها!

“استقلال ورزشگاه اختصاصی خود می‌سازد”

همه چیز درباره ساخت ورزشگاه 500 میلیون دلاری استقلال توسط چینی ها!

پنج شنبه چهاردهم دی ماه سال ۱۴۰۲ شمسی، خبری با این مضمون در فضای مجازی منتشر شد

استقلال ورزشگاه اختصاصی خود می‌سازد

اما در توضیح جزئیات این خبر (براساس اعلام باشگاه استقلال) بایستی گفت، مراسم امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری و ساخت مجموعه ورزشی اختصاصی این باشگاه بین علی خطیر ، مدیر باشگاه استقلال و مدیرعامل شرکت IBN مالزی با مشارکت و حضور مدیران عامل شرکت‌های JTA قطر و TJA چین انجام شد.

براساس آنچه در وبسایت ورزش سه آمده است ورزشگاه جدید استقلال در زمینی حداقل به مساحت ۱۵ هکتار احداث خواهد شد.

طراحی این استادیوم بین ۴۰ تا ۴۵ روز و ساخت آن سه سال زمان می‌برد! سه شرکت از کشور‌های مالزی (شرکت IBN که بر توسعه املاک و مستغلات گردشگری و سرمایه گذاری در ساخت‌و‌ساز در کشورهای آسیای جنوب شرقی تمرکز دارد) قطر (شرکت JTA که بر ارائه راه‌حل‌های مالی و سرمایه‌گذاری‌های نوآورانه در پروژه های نمادین در سراسر جهان متمرکز است) و چین (شرکت TJA در ساخت این استادیوم شراکت دارند.

ظرفیت این ورزشگاه ۴۰ هزار نفر خواهد بود و یک هتل پنج ستاره و دو زمین تمرین از دیگر امکانات این ورزشگاه می‌باشد.

ساخت این ورزشگاه ۵۰۰ میلیون دلار هزینه دارد! البته براساس اعلام علی خطیر ، مدیر باشگاه استقلال، این باشگاه هیچ هزینه‌ای بابت ساخت ورزشگاه تقبل نخواهد کرد و قرارداد بین طرف‌های خارجی و استقلال به صورت ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (یا B.O.T) می‌باشد؛ یعنی طرف خارجی، ورزشگاه را می‌سازد (سرمایه‌گذاری لازم برای انجام پروژه را انجام می‌دهد) و بعد از ساخت از آن بهره‌ برداری می‌کند (در یک مدت معلوم) و در نهایت مالکیت آن را به استقلال واگذار می‌کند (آن را به شکل کامل و فعال به طرف مقابل تحویل می‌دهد).

اما سوال اینجاست که نبایستی طراحی چنین ورزشگاهی در داخل کشور، فرصتی باشد برای حضور دفاتر معماری ایران و به چالش کشیدن آن‌ها برای طراحی یک پروژه ملی؟؟؟ فرصتی برای برگزاری یک مسابقه‌ی ملی و...