تویوایتو،معمار ژاپنی برنده جایزه پریتزکر آرشیو آثار معماری خود را به مرکز معماری کانادا اهدا می کند!

تویو ایتو ، معمار ۸۲ ساله‌ی ژاپنی و برنده‌ی جایزه معماری_پریتزکر در سال ۲۰۱۳ میلادی تصمیم دارد آرشیو آثار معماری خود را به مرکز معماری کانادا (CCA) به عنوان یک موسسه تحقیقات بین‌المللی و موزه‌ای که بر افزایش دسترسی به دانش معماری متمرکز شده است، اهدا نماید.

تویوایتو،معمار ژاپنی برنده جایزه پریتزکر آرشیو آثار معماری خود را به مرکز معماری کانادا اهدا می کند!

تویو ایتو بر این باور است که این تصمیم او، فرصت ایده‌آلی برای انجام خوانش‌های مختلف از آثار خود برای معماران جوان فراهم می‎‌آورد.

این آرشیو شامل آثاری است که توسط دفتر معماریِ مستقر در توکیو او در بین سال‌های ۱۹۷۱ میلادی تا ۱۹۹۵ میلادی تولید شده است و به اولین سال‌های زندگی کاری مرتبط است.

بد نیست بدانید سال ۱۹۷۱ میلادی بود که تویوایتو پس از به پایان رساندن تحصیلات معماری خود در دپارتمان معماری دانشگاه توكیو، استودیو معماری خود را با نام Urban Robot تاسیس کرد؛ البته بعدها او، نام استودیوی خود را به “تویو ایتو و همکاران” تغییر نام داد.

عمده تفکرات و تلاش‌های معمارانه‌ی تویو ایتو از طریق پروژه‌های مسکن خصوصی که جنبه‌هایی از زندگی شهری در ژاپن را به نمایش می‌گذاشتند، بیان شد... از جمله اولین پروژه‌های این معمار ژاپنی می‌توان به خانه آلومینیومی (URBOT-001)، خانه کپسولی بی‌مصرف (URBOT-002) و خانه در کوگانی (1979) اشاره کرد.

در انتها بد نیست بدانید تویو ایتو، استاد مدعو دانشگاه كلمبیای نیویورک ، استاد افتخاری دانشگاه شمال لندن و عضو افتخاری AIA بوده است.