هفت خوان اخذ سند در محلات

اخذ سند در محلات حاشیه ای و بافت های فرسوده همواره به عنوان یک چالش در استان مطرح شده است و مشکلاتی در این مسیر وجود داشته که منجر به کندی روند صدور سند شده است و مدتی هم صدور سند متوقف شد که از نیمه دوم سال گذشته اعلام شد برای املاک ساخته شده در اراضی دولتی در سال های ماقبل از سال 1394 سند مالکیت صادر می شود که این مهلت تا پایان سال جاری تمدید شده است.

هفت خوان اخذ سند در محلات

البته اراضی که مردم در آنها ساکن هستند و به اراضی تصرفی معروف هستند، بر دو نوع هستند. بخشی از این اراضی دولتی و بخشی مربوط به شهرداری ها هستند و اگرچه برخی از ساکنان چندین دهه و یا بیش از نیم قرن و حتی پیش از انقلاب در آنها ساکن هستند، اما در این سال‌ها ساکنان برای اخذ سند مالکیت و استفاده از تسهیلات نوسازی بافت فرسوده با مشکل مواجه شده اند. در محلاتی که شهرداری مدعی بوده اراضی متعلق به این نهاد است، بایستی شورای شهر نرخ اراضی برای اخذ سند را تصویب کند که در بندرعباس مشکل اساسی در این حوزه، تصویب نرخ هایی است که بیشتر ساکنان توان پرداختش را ندارند وبه همین دلیل بعد از گذشت سال‌ها، بیشتر ساکنان محروم این محلات نتوانسته اند سند املاک‌شان را اخذ نمایند.

از طرفی دیگر بروکراسی طولانی مدت اخذ سند در اینگونه محلات است که باعث نارضایتی ساکنان متقاضی اخذ سند مالکیت شده است. از طرفی برخی از کارمندان شهرداری، نقشه کشی و طراحی کروکی بعضی از املاک در این محلات را برعهده می گیرند و از آن طرف در منطقه ای دیگر از شهرداری این نقشه و کروکی مورد قبول واقع نمی شود. اولا مشخص نیست کارمند شهرداری به لحاظ قانونی اجازه دارد که کروکی ساختمان را ترسیم کند یا خیر؟ ثانیا چرا کارمند یک منطقه از شهرداری کروکی ساختمان را ترسیم می کند و به متقاضی اخذ سند در بافت فرسوده و محله ای حاشیه‌ای می دهد و شهرداری منطقه ای دیگر این کروکی را تایید نمی کند و مردم را دچار سرگردانی می کنند که ضرورت دارد متولیان مربوطه و دستگاه های نظارتی به این موضوع رسیدگی داشته باشند.

موضوع دیگر صدور سند در برخی محلات مانند اسلام آباد بندرعباس که بخشی از این اراضی که متعلق به بنیاد مستضعفان است، این نهاد سهم خود را به مردم بخشیده است، اما بدلیل اینکه موقعیت برخی خانه‌ها (ازجمله کوچه دلاوران۷) بگونه ای است که چندین دهه بحث بازگشايي معابر از جلوی ملک شان مطرح است و این بازگشايي انجام نشده و در استعلام از شهرداری از موقعیت ملک برای بنیاد مستضعفان، قید می شود که این ملک قابلیت تجاری و… خواهد داشت، از صدور سند مسکونی رایگان خودداری شده و عنوان می شود که به املاک تجاری، سند رایگان یا با نرخ دولتی مسکونی داده نمی شود؛ در حالیکه این ملک مسکونی است و ساکنان دهه ها در آن سکونت داشته و از طرفی مشخص نیست آیا بازگشايي معبر در آن کوچه صورت بگیرد یا نه و از طرفی آن متقاضیان اخذ سند که بیشترشان از قشر محروم هم هستند، حتی درصورت بازگشايي معبر که بعید بنظر می‌رسد انجام شود، توان تجاری کردن ملک را ندارند و فقط این موضوع باعث شده که این املاک بدون سند باقی بمانند و از طرفی دیگر ساکنان نتوانند از تسهیلات نوسازی استفاده کنند و ملک فرسوده شان، امکان آوار شدن را دارند.

موضوع دیگر اینکه حال که یک سال است که دولت باری دیگر اعلام کرده است به املاک احداثی ماقبل از سال ۹۴ سند داده می شود و این موضوع امکان استفاده از تسهیلات نوسازی بافت فرسوده را برای ساکنان فراهم می‌کند، ضرورت دارد در سایر بخش ها نیز موانع صدور سند برطرف شده و بروکراسی اداری کوتاه شده تا مردم راحت تر و زودتر بتوانند سند املاک شان را بگیرند و از تسهیلات نوسازی بافت فرسوده استفاده کنند. در شرایط کنونی که میزان املاک فرسوده در استان در حال افزایش است و بیشتر ساکنان توان تعمیر و نوسازی این املاک را ندارند، امکان وقوع فاجعه انسانی در این محلات حاشیه ای وبافت فرسوده با آوار شدن املاک فرسوده در زلزله، بارندگی شدید و… دور از ذهن نیست وبایستی تا قبل از وقوع هرگونه حادثه غیرقابل جبران، اقدامات پیشگیرانه مورد توجه جدی قرار گیرد و در صدور سند اینگونه املاک تسهیل شود.