نورمن فاستر ، برنده جایزه معماری پریتزکر در سال 1999و طراحی اولین فروشگاه حضوری اپل در شهر کوالالامپور ،مالزی

دوم تیر ماه سال ۱۴۰۳ شمسی بود که شایعه‌ی افتتاح اپل استور در شهر کوالالامپور پس از سال‌ها به حقیقت پیوست! اولین فروشگاه حضوری این برند در کشور مالزی و در مرکز خرید اِکسچنچ تی‌آرایکس که توسط استودیو بریتانیایی نورمن فاستر و شرکا طراحی شده است.

نورمن فاستر ، برنده جایزه معماری پریتزکر در سال 1999و طراحی اولین فروشگاه حضوری اپل در شهر کوالالامپور ،مالزی


این فروشگاه زیرزمینی با سقف گنبدی شکل در واقع ششمین فروشگاه حضوری کمپانی اپل در منطقه‌ی جنوب شرقی آسیا می‌باشد (سه فروشگاه در سنگاپور و دو فروشگاه در تایلند).

اما درباره سقف گنبدی شکل این فروشگاه که برگرفته از شکل مربع است (۲۶.۵ در ۲۶.۵ متری) بایستی گفت این گنبد از زوایای خاصی به مانند یک گنبد سنتی و گرد به نظر می‌آید! همچنین این گنبد برای محافظت فروشگاه در برابر تابش تند نور خورشید (ودر پاسخ به آب و هوای گرمسیری کشور مالزی) با لوورهایی (آفتاب‌گیرهایی) پوشانده شده است.

در زیر گنبد و در سطح همکف فروشگاه، فضایی برای تماشا طراحی شده است که بازدیدکنندگان می‌توانند از بالا به پایین نظاره گر اتفاقات جاری در این فروشگاه باشند! برای دسترسی به سطح پایین تر و بخش اصلی فروشگاه، یک راه پله طراحی و جانمایی شده است که افراد را به پایین انتقال می‌دهد.

لازم به بیان است پایین ترین سطح این فروشگاه یعنی فضای اصلی، دارای ورودی از فضای داخل مرکز خرید اِکسچنچ تی‌آرایکس می باشد.

استفان بهلینگ، مدیر طراحی استودیو نورمن فاستر و شرکا درباره این پروژه می‌گوید:

این پروژه با سقف گنبدی شکل و لایه‌ای خود از تیغه‌های سایه‌بان خورشیدی قرار گرفته بر روی هم تشکیل شده است که به نظر می‌رسد بر روی یکدیگر شناور هستند! ایده ای که سرزندگی شهر را به تصویر می‌کشد...

همچنین مسیر پیاده‌روی و تماشا در سطح همکف، مناظر دیدنی ای از فضای سبز پیرامون را به کاربر ارائه می‌دهد. در ادامه، فضای داخلی باشکوه این فروشگاه، مجموعه محصولات نوآورانه اپل را با نگاهی خلاقانه به نمایش می‌گذارد؛ ایده‌ای که هدف آن ارتقای روحیه مردم با همراهی جشن نور و سایه است...”