ادواردو سوتو د مورا ، معمار پرتغالی برنده جایزه معماری پریتزکر ،مدال طلای مرکز هنرهای زیبای مادرید را دریافت کرد!

مرکز هنرهای زیبای مادرید که به عنوان یک مرکز چندرشته‌ایِ بزرگ شناخته می‌شود، در روز بیستم ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی، بالاترین نشان خود یعنی مدال طلای خود را در سالجاری میلادی به ادواردو سوتو د مورا ، معمار پرتغالی اهدا کرد

ادواردو سوتو د مورا ، معمار پرتغالی برنده جایزه معماری پریتزکر ،مدال طلای مرکز هنرهای زیبای مادرید را دریافت کرد!

مرکز هنرهای زیبای مادرید، اهدای این جایزه به معمار بزرگ پرتغالی را ادای احترام و قدردانی از وی می‌داند و بر این باور است که تلاش‌های او فراتر از دنیای معماری و طراحی بوده است... تلاش‌هایی که در مسیر فرهنگ و هنر بسیار درخشیده است و به مانند شعر در روزگار امروز می‌ماند.

لازم به بیان است مجموعه‌ی آثار و طراحی‌های ادواردو سوتو د مورا شامل ۴۰ سال فعالیت حرفه‌ای وی از سال ۲۰۱۹ میلادی در اختیار خانه معماری پرتغال قرار دارد! آرشیوی که دارای ارزشی بی‌اندازه برای تاریخ معماری کشور پرتغال است و نقش او را در توسعه‌ی انسانی از طریق معماری برجسته می‌کند.

درباره ادواردو سوتو د مورا بد نیست بدانید او که متولد شهر پورتو کشور پرتغال است، فارغ‌التحصیل رشته معماری از دانشکده هنرهای زیبای پورتو می‌باشد. وی فعالیت خود در عرصه‌ی معماری را با همکاری با آلوارو_سیزا ، دیگر معمار بزرگ پرتغالی و و برنده جایزه معماری پریتزکر در سال ۱۹۹۲ میلادی آغاز کرد... همکاری‌ای که تا به امروز در قالب یک دوستی قدیمی و بسیار غنی ادامه داشته است.

پروژه‌های ادواردو سوتو د مورا، بیانگر مهارت منحصربه‌فردی این معمار در انتخاب متریال‌ها است: گرانیت ، چوب  ، مرمر  ، آجر ، فولاد ،بتن و شیشه تنها برخی از بافت‌هایی هستند که جعبه رنگ نقاشی ادواردو سوتو د مورا را تشکیل می دهند!

ادواردو سوتو د مورا که به عنوان استاد تمام دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه پورتو فعالیت دارد و به عنوان استاد مدعو نیز در دانشکده‌ معماری دانشگاه ژنو و لوزان سوئیس، دانشکده ملی معماری پاریس-بلویل، دانشگاه هاروارد، دانشگاه دوبلین و دانشگاه صنعتی زوریخ نیز حضور داشته است، در سخنرانی‌ای در سال ۲۰۰۴ میلادی چنین می‌گوید:

"معماری برای من، یک موضوع جهانی است. هیچ معماری اکولوژیکی یا معماری هوشمند و یا معماری پایدار وجود ندارد - فقط معماری خوب وجود دارد. همیشه مشکلاتی وجود دارد که نمی‌توانیم آن‌ها را نادیده بگیریم. به عنوان مثال انرژی، منابع، هزینه‌ها، جنبه‌های اجتماعی - ما بایستی همیشه به آنها توجه کنیم."