نمای اسپایدر شیشه ای

نمای اسپایدر شیشه‌ای یکی از برجسته‌ترین و جذاب‌ترین نماهای شیشه‌ای در معماری مدرن است. این نمای مدرن با ظاهر متفاوت و بی‌نظیرش یادآور دقت و هنر در ساخت و طراحی نماهای ساختمانی است.، این نماها در واقع به‌عنوان نمادی از زیبایی، سبک مدرن و فناوری در معماری شناخته شده‌اند.

نمای اسپایدر شیشه ای

اساساً، نمای اسپایدر شیشه‌ای به دلیل الگوی خاص و پیچیده‌ای که در طراحی آن به‌کار می‌رود، به عنوان یکی محبوب‌ترین نماهای شیشه‌ای در ساختمان‌ها شناخته شده است.

در معماری مدرن، نماهای شیشه‌ای اغلب به‌دلیل توانایی‌شان در ایجاد ارتباط بین محیط داخلی و خارجی یک ساختمان، ایجاد احساس فضایی بزرگتر و افزایش نور محیط، مورد توجه قرار می‌گیرند. اما نمای اسپایدر شیشه‌ای با استفاده از الگوهای متمایز و طراحی‌های منحصر به فرد خود، از بین میلیون‌ها نمای شیشه‌ای باز انتخاب اول هستند.

انتخاب متریال برای نمای ساختمان تأثیر بسزایی در شیک و لاکچری بودن آن دارد. نمای ساختمان در واقع به‌نوعی به ساختمان هویت می بخشد. اولین چیزی که باعث جلب‌توجه در یک ساختمان می‌شود نمای بیرونی آن است که می‌تواند نقشه پوشش یا لباس را برای آن ایفا کند.

نما علاوه بر اینکه می‌تواند از ساختمان در برابر عوامل محیطی محافظت کند در زیبایی آن نیز تأثیر بسیار زیادی دارد. نمای شیشه‌ای یکی از جذاب‌ترین و پرطرف‌دارترین نماها محسوب می‌شود که از آن به شکل‌ها و سبک‌های مختلف می‌توان استفاده کرد.

تنوع طراحی و اجرای نماهای شیشه‌ای بسیار بالاست. امروزه یکی از کاربردی‌ترین انواع نماهای شیشه‌ای نمای شیشه‌ای اسپایدر است که کاملاً با طراحی مدرن امروزی ساختمان‌ها هماهنگی و سازگاری دارد.

نمای اسپایدر شیشه ای چیست؟

 نمای اسپایدر شیشه‌ای به عنوان یک نمای خشک یکی از جدیدترین و به‌روزترین نماهای شیشه‌ای محسوب می‌شود که تحول شگرفی را در صنعت نماسازی برای ساختمان‌ها ایجاد کرده است. در ساخت نمای اسپایدر شیشه‌ای از باکیفیت‌ترین متریال‌ها استفاده می‌شود. سیستم این نوع نما کاملاً خود ایستا است و می‌توان آن را به کمک یک سری اتصالات نقطه‌ای به نمای ساختمان متصل کرد.

 این نما از شفافیت بسیار بالایی برخوردار است و به دلیل طراحی مدرنیته، کاربری‌های مختلفی می‌توان از آن انتظار داشت. به عبارتی دیگر از این ساختار شیشه‌ای اسپایدری در بسیاری از نقاط ساختمان می‌توان استفاده نمود. برخی از افراد تمایل دارند بدانند دلیل نام‌گذاری این نما چیست؟ از آن جایی که برای نصب نمای اسپایدر می‌بایست آن را به شکل موزاییک وار و شبکه‌ای در محل قرارداد، شکل ظاهری آن چیزی شبیه به تارعنکبوت (Spider)  است. به همین دلیل به این نوع نما، نمای اسپایدر شیشه‌ای گفته می‌شود.

 نمای شیشه‌ای اسپایدر از نظر نوع و تعداد یراق‌آلات و سیستم‌های نصب، تنوع بسیار بالایی دارد؛ بنابراین شما می‌توانید برای سازه‌ها و ساختمان‌های مختلف با کاربری‌های متفاوت از انواع نمای اسپایدر استفاده کنید. آن چیزی که در انتخاب این نما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است متناسب بودن نوع نما با سبک سازه و نحوه اجرای نماست.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای طراحی و اجرای مناسب نمای اسپایدر شیشه‌ای از افراد کاربلد و متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

ساختار نمای اسپایدر شیشه ای

 ساختار اساسی نمای اسپایدر شیشه‌ای از سه عنصر اصلی تشکیل شده است که بکارگیری و میزان هر یک از این مواد بسته به نوع و طراحی خاص نمای اسپایدر متفاوت است. در این ساختار، ابتدا از سازه‌های فلزی یا کابل‌های فلزی به عنوان اسکلت اصلی استفاده می‌شود که به شکل یک شبکه یا الگوی اسپایدر در نمای بیرونی ساختمان قرار می‌گیرند.

سپس صفحات شیشه‌ای با ابعاد و اشکال مختلف به این سازه‌های فلزی متصل می‌شوند. این صفحات شیشه‌ای ممکن است به صورت تکی یا به صورت پنل‌های بزرگتری باشند که به کمک یراق الات اتصالی به سازه فلزی متصل می‌شوند.

میزان استفاده از سازه‌های فلزی، کابل‌های فلزی و صفحات شیشه‌ای در هر نوع نمای اسپایدر به ویژگی‌های معماری، ارتفاع و اندازه ساختمان، استفاده از فضاهای باز و محیط اطراف، نیازهای سازه‌ای و زیبایی‌شناسی طراحی مربوطه بستگی دارد.

ساختار نمای اسپایدر شیشه‌ای به دلیل نوع طراحی و نحوه اتصال به ساختمان، بافتی مشابه تارعنکبوت دارد. در واقع این ساختار کلی نمای اسپایدر است که آن را نسبت به دیگر انواع نماهای شیشه‌ای متفاوت و متمایز کرده است. در ساخت این نوع نما از یراق‌آلات اسپایدری استفاده شده و شیشه‌های به‌کاررفته در آن نیز معمولاَ از نوع شیشه سکوریت چندلایه هستند.

این نمای شیشه‌ای علاوه بر اینکه قسمت داخلی و خارجی ساختمان را از یکدیگر جدا می‌کند نقش یک محافظ را نیز داشته و سازه را در برابر عوامل مختلف مقاوم و ایمن می‌کند. نمای اسپایدر شیشه‌ای به دلیل طراحی منحصربه‌فرد خود می‌تواند ظاهر یکپارچه و یکدستی در نمای بیرونی ساختمان ایجاد کند.

هرچند که از این نما می‌توان در انواع ساختمان‌ها با کاربری‌های مختلف استفاده کرد، اما از رایج‌ترین موارد استفاده از این نوع نما به‌کارگرفتن آن در نمای ساختمان‌های تجاری و اداری است که جذابیت و پرستیژ خاصی به نماهای ساختمانی می‌بخشد.

 یکی از نکات جالب‌توجهی که دررابطه‌با ساختار نمای اسپایدر وجود دارد، عدم استفاده از قاب یا فریم در آن است؛ بنابراین معمولاً به افرادی که به دنبال نمای شیشه‌ای هستند؛ اما تمایلی به استفاده از شیشه‌های فریم بندی شده ندارند، پیشنهاد می‌شود به سراغ این نمای شیشه‌ای بروند.

از آن جایی که برخلاف دیگر نماهای شیشه‌ای در این نوع نما تاحدامکان از قطعات و یراق‌آلات جانبی استفاده نشده و مهم‌ترین متریال آن شیشه است، کیفیت و زیبایی پانل‌های شیشه‌ای در این نوع نما اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند.