معماری نوآورانه مسیری به سمت کشف و تجربه

معماری نوآورانه مسیری به سمت کشف و تجربه

ما در حال ورود به عصر تفکر طراحی جدی هستیم.
شیوه‌ های غالب طراحی در طول دو قرن اخیر، درگیر تزئینات، تکتونیک، تئوری، سیستم سازی و بسیاری دیگر بوده است که تمایل به ریشه درگذشته و حال داشته‌ اند. همه آن‌ ها به طرق مختلف زیبایی را به ارمغان آورده‌ اند و این شیوه‌ های اساسی تفکر باید و همچنان بخشی از عملکرد مدرن باقی بماند، زیرا طراحان از رویکرد لایه‌ ای برای مفهوم‌ سازی استقبال می‌ کنند؛ اما امروزه طراحان و حامیان آن‌ ها به‌ طور فزاینده‌ ای به دنبال شواهدی هستند که نشان دهد طراحی انتظارات را در آینده برآورده خواهد کرد. این اشتیاق برای پیش‌ بینی‌ پذیری، طراحان را وادار می‌ کند تا تمرکز انسان‌ گرایانه خود را بر آنچه بوده است و آنچه هست و خواهد بود با دقت علمی مناسبی ایجاد کنند.
این حرکت شتابان به سمت تفکر طراحی پیش‌ بینی پذیر مبتنی بر واقعیت، فرآیند خلاقانه ما را بسیار فراتر از هدف محدود کاهش ریسک، به سمت شکل جدیدی از طراحی متحول می‌ کند که با نظم تجربی در تعادل با تخیل همراه است.
چرا؟ دلایل اقتصادی، زیست‌ محیطی و اجتماعی قانع‌ کننده‌ ای برای این تحول وجود دارد. از نظر اقتصادی، ساختمان‌ ها امروزه به‌ سادگی بیش از هر زمان دیگری هزینه دارند و مالکان ساختمان‌ ها از سرمایه‌ گذاری‌ های خود مطالبه بیشتری دارند. از نظر محیطی، کمبود منابع به‌ طور مشابه همه ما را به انجام کارهای بیشتر با منابع کمتر سوق می‌ دهد. از نظر اجتماعی، شناخت فزاینده‌ ای وجود دارد که عملکرد و رفاه انسان بسیار ارزشمند تر از مصالح ساختمانی است. در تمام این موارد، آگاهی روزافزونی وجود دارد که طراحی می‌ تواند به این چالش‌ ها پاسخ دهد.
تفکر طراحی در واقع بهترین پاسخ به همه این موارد است، زیرا طراحان مهارت منحصر به‌ فردی در استفاده از تفکر برای حل مسائل پیچیده فزاینده به روش‌ های ساده و قدرتمند را دارند.
اما مسئله‌ ای در این‌ بین وجود دارد. طراحی مدرن ریشه در نوع تفکر جدی مبتنی بر تحقیق ندارد که در هسته بسیاری از رشته‌ های نوآورانه دیگر مانند پزشکی یا مهندسی قرار دارد. برای این منظور که طراحی را به نوآوری خیره‌ کننده‌ ای تبدیل کنیم، باید نوع جدیدی از روش‌ های طراحی را توسعه دهیم که مبتنی بر تحقیق باشد و اساساً برای به دست آوردن نتایج مهم در نظر گرفته شود.
این رویکرد یک هدف بلند پروازانه است که حداقل در دو دهه گذشته، در ذهن بسیاری از مربیان و متخصصان طراحی بوده است. با این‌ حال، اکثر آن‌ ها به دلیل نامشخص بودن بستر تحقیقات طراحی، از حرکت رو به‌ جلو با اقدامات معنادار تردید داشتند. سؤالات مهم پژوهش چیست؟ چگونه حرفه خود را که ریشه در تاریخ و مشاهده دارد تغییر دهیم و رویکرد علمی‌ تری داشته باشیم؟ چگونه آنچه را که در مورد هنر معماری دوست داریم با رویکرد مبتنی بر شواهد جدید حفظ کنیم. هنر و علم چگونه برای ما باهم ترکیب می‌شوند؟ چگونه قلمروهای جدا از هم می‌توانند باهم به پژوهش بپردازند؟
اولین قدم برای مقابله با هر چالش مهمی، درک ساده آن است. طراحی بسیار دشوار است. معماران، طراحان داخلی، برنامه ریزان و معماران منظر از نظر تاریخی نسبت به سایر ارائه‌ دهندگان خدمات حرفه‌ ای دستمزد کمتری دریافت می‌ کنند. به‌ این‌ ترتیب، حرفه ما به‌ طور مزمن در لبه چالش‌ های مالی است، حتی زمانی که بازار به‌ طور فزاینده‌ ای از زمان و انرژی ما با فشارهای قانونی، نظارتی، محیطی و سایر موارد شدیدتر تقاضا می‌ کند. در این حالت، یافتن انگیزه برای تغییر شیوه‌ های خود برای طراحان به‌ طور قابل‌ درک دشوار است.
مهم‌ ترین کاری که باید انجام دهید این است که کاری را شروع کنید. با ابهام‌ زدایی از چالش و تقسیم آن به قطعات کوچک‌ تر، شرکت‌ ها و مدارس طراحی می‌ توانند بذرهای امکان را بیابند و به‌ صورت تدریجی شروع کنند. ادغام تحقیقات در عمل می‌ تواند به‌ عنوان یک تکامل انجام شود و نه به‌ عنوان یک گام رادیکال. حرفه ما به‌ سادگی نمی‌ تواند به‌ عنوان‌ مثال به روش صنعت داروسازی به پژوهش فکر کند. در عوض، می‌ توانیم با تخصیص مجدد منابع فعلی و ایجاد درجات جدیدی از سختگیری در کارمان به آنجا برسیم. تحول در عمل مبتنی بر تحقیق می‌ تواند یک تغییر ظریف باشد، اما باید یک تغییر جدی و هدفمند باشد. مهم‌ تر از همه، تنوع و شفافیت به صنعت ما کمک می‌ کند تا سریع‌ تر پیشرفت کند.
هر طراح، مدرسه و شرکت باید برنامه‌ های تحقیقاتی خود را ایجاد کند که دقیق‌ تر تعریف‌ شده و دارای اهداف خاص باشد. در واقع، امکانات بسیار گسترده و غنی هستند، عملاً هیچ محدودیتی برای کار پیش روی ما وجود ندارد و بنابراین یک رویکرد متنوع برای تحقیق، مدل مناسبی برای صنعت طراحی است. ما باید اهداف کوچک‌ تری را دنبال کنیم، زیرا حوزه‌ های تحقیقاتی بسیار مهمی وجود دارد و پرداختن به مشکلات تحقیقاتی کوچک‌ تر ذاتاً از نظر اقتصادی برای ما امکان‌ پذیرتر خواهد بود.
اما پس‌ از آن، باید آنچه را که می‌ آموزیم به اشتراک بگذاریم؛ تنوع نیاز به شفافیت دارد. برخلاف صنعت داروسازی، ما نباید به تحقیقات خود به‌ عنوان ابزاری برای توسعه مزیت رقابتی فکر کنیم. در عوض، باید باور کنیم که به اشتراک‌ گذاری دانش در یک رویکرد شفاف ما را به نوآوری بیشتر و با سرعت بیشتری سوق می‌ دهد که در نهایت صنعت طراحی قوی‌ تری را ایجاد می‌ کند که همه ما می‌ توانیم در آن پیشرفت کنیم.
ابتدا این کتاب را مطالعه کنید تا تصویری از معماری نوآورانه به دست بیاورید و سپس مفاهیم را با روش خود توسعه و نشر دهید. امیدوارم لذت ببرید.

♦ مقدمه:
متخصصان طراحی در حال حاضر با چالش‌ های زیادی همچون تغییرات سریع فناورانه، ضرورت نوآوری و ارتقاء سطح عملکرد ساختمان و تغییر پارادایم در معماری روبرو هستند. دلایل متعددی وجود دارد که چرا باید به‌ طور مداوم در تحقیق و اجرای فناوری‌ های پیشرفته سرمایه‌ گذاری کرد، اما نیاز به بهبود فرآیندها و خدمات طراحی معمولاً محرک اصلی است.
این کتاب بر نوآوری در معماری، مواد جدید و روش‌ های طراحی، پیشرفت در طراحی محاسباتی، نوآوری در فناوری‌ های ساختمان و ادغام تحقیقات با طراحی تمرکز دارد. نوآوری فرآیند ایجاد تغییرات در روش‌ ها، خدمات یا محصولات است. نوآوری و تغییرات فناورانه ماهیت مکمل یکدیگر هستند، زیرا نوآوری به‌ شدت بر پیشرفت‌ های فنی و علمی متکی است. اگر چه مفهوم نوآوری در زمینه طراحی معماری جدید نیست، استفاده از کلمه نوآوری در معماری در ۱۵ سال گذشته به‌ طور گسترده‌ ای محبوب شده است. دیدگاه کلیدی این کتاب این است که دلایل متعددی ازجمله فناوری‌ ها و مصالح جدید ساختمان، پیشرفت در سیستم‌ های ساختمانی، پذیرش گسترده‌ تر فن‌ های طراحی محاسباتی به‌ عنوان یک تغییر پارادایم در طراحی، همکاری و ساخت و همچنین شیوه‌ های جدید طراحی و تأثیرات اقتصادی همگی به پذیرش نوآوری به‌ عنوان یک جزء کلیدی در طراحی معاصر کمک کرده‌ اند.
طراحی معماری، در زمینه نوآوری معاصر، بر فرآیند تصمیم‌ گیری تکیه می‌ کند، جایی که یک ایده به یک نتیجه یا یک محصول ملموس (ساختمان) یا خدمات نامشهود (فرآیند طراحی) تبدیل می‌ شود.
چرا در طراحی معماری نوآوری کنیم؟ محرک‌ های نوآوری در طراحی معماری چیست و ارزش آن چیست؟ نوآوری به سازمان‌ ها برای پیشرفت کمک می‌ کند. همچنین بر راندمان و کیفیت کار تأثیر می‌ گذارد و فرآیند های طراحی را بهبود می‌ بخشد.
نوآوری در طراحی معماری مستلزم به‌ کارگیری استراتژی‌ های جدید طراحی و روش‌ های جدید تحویل پروژه است. نوآوری‌ های ارائه پروژه، نقش‌ های سنتی در طراحی و ساخت را محو می‌ کند و بر عملکرد تجاری تأثیر می‌ گذارد. جستجوی نوآوری در طراحی معماری، تفکر خلاق را تشویق می‌ کند و به شرکت‌ های معماری کمک می‌ کند تا با شرایط متغیر بازار و پویایی درونی سازگار شوند و در نهایت بر بهره‌ وری و عملکرد تجاری تأثیر بگذارند. فراتر از مزیت‌ های اقتصادی و رقابتی، نوآوری در طراحی معماری بر نتایج فرآیند طراحی و محیط ساخته‌ شده نیز تأثیر می‌ گذارد، بنابراین تأثیرات اجتماعی و رفاه انسان را ایجاد می‌ کند.
فصل اول بر پیشرفت در مصالحی همچون مواد کامپوزیتی، مواد پاسخگو و هوشمند و همچنین مواد مولد انرژی متمرکز است.
فصل دوم نوآوری‌ ها در طراحی محاسباتی از ابزارها و روش‌ هایی برای ادغام موفقیت‌ آمیز محاسبات با طراحی و ساخت دیجیتال، استفاده از مدل‌ سازی اطلاعات ساختمان برای تمام مراحل چرخه عمر ساختمان تا استفاده از شبیه‌ سازی‌ ها و روش‌ های تحلیل مبتنی بر عملکرد برای بررسی‌ های محیطی و ساختاری و همچنین فرآیندهای تبدیل زبان طراحی به ساخت دیجیتال را مورد بحث قرار می‌ دهد.
فصل سوم بر نوآوری‌ های فناورانه متمرکز است و مباحثی را پیرامون فناوری‌ های نوآورانه ساختمان شامل نماها، سیستم‌ های تهویه مطبوع، روشنایی و اتوماسیون ساختمان، نوآوری در فن‌ های ساخت‌ و ساز و همچنین ساختمان‌ های هوشمند و پاسخگو را مورد بررسی قرار می‌ دهد.
فصل چهارم دستور العمل‌ هایی همچون ادغام تحقیق و طراحی، اثرات اقتصادی و عوامل مالی، نوآوری‌ ها در تحویل پروژه و مدیریت ریسک در شیوه‌ های طراحی نوآورانه را به‌ منظور پیشران نوآوری در طراحی ارائه می‌ کند.
دقیقاً نمی‌ توان پیش‌ بینی کرد که شهرها در آینده چگونه عمل می‌ کنند؛ شیوه‌ های حمل‌ و نقل چگونه کار می‌ کنند؛ یا چه نوع فناوری‌ های جدیدی کشف و توسعه خواهند یافت. ما نمی‌ توانیم دقیقاً پیش‌ بینی کنیم که تغییرات اقتصادی و اجتماعی چگونه بر جمعیت انسانی در یک زمینه بلندمدت تأثیر می‌ گذارد یا چگونه سلامت ما با اکتشافات علمی جدید بهبود می‌ یابد اما می‌ دانیم که تغییرات قریب‌ الوقوع هستند و معماری و محیط ساخته‌ شده تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. شیوه‌ های معاصر مجهزتر هستند که تغییرات فناورانه، اجتماعی و اقتصادی را در برمی‌ گیرند و نوآوری را به‌ عنوان ارزش اصلی و فلسفه طراحی تثبیت می‌ کنند؛ به‌ منظور رویارویی با آنچه آینده به ارمغان می‌ آورد.

♦ فهرسـت مطالـب کتـاب:

فصل اول: مصالح نوآورانه 
– پیشرفت‌ ها در بتن 
– پیشرفت‌ ها در شیشه 
– پیشرفت‌ ها در فلزات 
– مواد زیستی
– مواد کامپوزیتی
– مواد الکتروکرومیک
آلیاژهای حافظه-شکل ۱۴
– مواد و مصالح خود ترمیم شونده
– حس‌ گرها و کنترل‌ ها
– مواد تغییر فاز دهنده
– فتوولتائیک
– ترموالکتریک
– جمع‌بندی
فصل دوم: نوآوری در طراحی محاسباتی
– پیشرفت‌ ها در طراحی محاسباتی
– ابزارها و روش‌ ها
– مدل‌ سازی اطلاعات ساختمان در طراحی
– مدل‌ سازی اطلاعات ساختمان در ساخت‌ و ساز مجازی
– مدل‌ سازی اطلاعات ساختمان در مدیریت خدمات
– شبیه‌ سازی‌ های زیست‌ محیطی و تجزیه‌ و تحلیل انرژی
– تحلیل سازه
– تحلیل محاسباتی دینامیک سیالات
– ساخت دیجیتال و روش‌ ها
– طراحی تا ساخت 
– جمع‌ بندی
فصل سوم: نوآوری‌ های فناورانه 
– پیشرفت‌ ها در سیستم نما
– پیشرفت‌ ها در سیستم‌ های تهویه
– پیشرفت‌ ها در فناوری روشنایی
– سیستم‌ های اتوماسیون ساختمان
– ساخت‌ و ساز مدولار و پیش‌ ساخته
– اتوماسیون در ساخت‌ و ساز
– رباتیک در ساخت‌ و ساز
– ساختمان‌ های هوشمند و پاسخگو
– جمع‌ بندی
فصل چهارم: نوآوری‌ ها در فرآیند طراحی و عملکرد معماری
– انگیزه‌ ها و اهداف برای نوآوری
– سازمان و نقش‌ ها
– ادغام تحقیقات و طراحی
– روش‌ های تحقیق برای نوآوری
– عوامل مالی و سرمایه‌ گذاری برای نوآوری
– ارزش نوآوری
– نوآوری‌ ها در تحویل پروژه
– مدیریت ریسک در طراحی نوآورانه
– جمع‌ بندی
فصل پنجم: ایجاد نوآوری‌ ها و روش‌ های یکپارچه (نمونه‌ های موردی)
– مرکز تحقیقات طراحی دانشگاه کانزاس
– نمایشگاه آمولت
– کتابخانه ملی ملک فهد
– میدان هانجی واندا
– ساختمان علوم زیستی مشترک و برج اسکورت
– موزه تاریخ طبیعی شانگهای
– هتل یاس
– ساختمان آموزش علوم بهداشت، پردیس بیومدیکال فینیکس
– جمع‌ بندی
– چشم‌ انداز آینده
منابع