معماران نروژی اسنوهتا و طراحی خانه ی اپرای رویال دیریه در عربستان سعودی برگرفته از عناصر معماری سنتی نجدی!

معماران نروژی اسنوهتا (مستقر در اسلو) در جدیدترین پروژه‌ی خود از طرح خود برای خانه‌ی اُپرا در شهر تاریخی دیریه  در شمال غربی ریاض کشور عربستان سعودی رونمایی کرده است که برگرفته از عناصر معماری سنتی نجدی است.

معماران نروژی اسنوهتا و طراحی خانه ی اپرای رویال دیریه در عربستان سعودی برگرفته از عناصر معماری سنتی نجدی!


این پروژه‌ی ۴۶ هزار مترمربعی که خانه اُپرای رویال دیریه نام دارد، متشکل از یک سال تئاتر اپرا با ظرفیت ۲۰۰۰ صندلی، دو سالن تئاتر چندمنظوره با ظرفیت ۴۵۰ صندلی و یک آمفی‌تئاتر سرپوشیده بر روی پشت بام با ظرفیت ۴۵۰ صندلی است.

لازم به بیان است خانه اپرای رویال دیریه بخشی از یک طرح جامع‌ برای بازسازی شهر دیریه به عنوان شهری باستانی است که به‌ سبب معماری نجدی و سازه‌های خشتی خود شناخته می‌‍شود.

اما معماران نروژی اسنوهتا در طراحی این پروژه، با توجه به معماری بومی نجدی و همچنین بستر رودخانه‌های مجاور یعنی رودخانه‌های جاری در دره وادی حنیفه، به بیان مجموعه‌ای از ساختمان‌ها با نماهای بافت‌دار متشکل از نخل، سنگ و خاک پرداخته‌اند.

بد نیست بدانید دره حنیفه، دره ای حیات‌بخش برای مردم ریاض است! این دره که امتداد آن شمال تا جنوب پایتخت عربستان سعودی را می پوشاند و برای مدتی طولانی متروکه بود، زندگی فعلی خود را مدیون اجرای طرح بازسازی ده ساله‌ای است که سازمان توسعه ریاض مدیریت آن را برعهده دارد.

کی‌اَتیل تورسن، یکی از شرکای معماران اسنوهتا درباره این پروژه می‌گوید:

این پروژه با هدف پیوند تاریخ غنی منطقه با فرهنگ معاصر و همچنین برجسته کردن اهمیت و یکپارچگی هنر برای ایجاد جوامع آینده طراحی شده است.”

او همچنین می‌افزاید:

مفهوم طراحی این پروژه، برگرفته از چین‌خوردگی‌های زمین در بستر رودخانه‌ها است! بستری که در معرض خورشید داغ قرار می‌گیرد، ترک می‌خورد و توسط باد و باران دوباره شکل می‌گیرد...”

خانه اُپرای رویال دیریه همچنین شامل یک کافه، فضای خرده‌فروشی، باغ‌های عمومی و فضاهای باز سایه‌دار (ساختمان‌های این خانه اپرابه نحوی قرار می‌گیرند که در فضای باز بیرون مناطق سایه‌دار ایجاد کنند) نیز است که به بیان معماران اسنوهتا، ادغام یکپارچه‌ی این فضاهای عمومی، به غنی‌سازی تجربیات فرهنگی و تفریحی می‌پردازد و ارزش ذاتی مکان را افزایش می‌دهد.

این پروژه که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۸ میلادی تکمیل شود، با هدف ارائه‌ی یک تجربه‌ی پیشرو برای نسل‌های آینده برنامه‌ریزی شده است.