علی کاظمیان، استادیار دانشگاه ایالتی لوئیزیانا و همکاری با ناسا برای توسعه بتن بدون نیاز به آب برای چاپ سه بعدی در ماه !

در جدیدترین خبر منتشر شده مطلع شده‌ایم دانشگاه ایالتی لوئیزیانا واقع در شهر بتن‌روژ پایتخت ایالت لوئیزیانا و به عنوان یکی از دانشگاه‌های تحقیقاتی دولتی ایالات متحده آمریکا در یک همکاری نزدیک با ناسا و در قالب پروژه‌ای به بررسی پتانسیل مواد طبیعی موجود بر روی ماه با هدف استفاده به عنوان متریال بتن بدون نیاز به آب و با قابلیت چاپ سه‌بُعدی می‌پردازد

علی کاظمیان، استادیار دانشگاه ایالتی لوئیزیانا و همکاری با ناسا برای توسعه بتن بدون نیاز به آب برای چاپ سه بعدی در ماه !

لازم به بیان است این پروژه‌ی تحقیقاتی بخشی از یک ماموریت گسترده با هدف توسعه‌ی فناوری‌های ساخت رباتیک است که می‌تواند از ساخت سکونتگاه‌هایی برای اقامت طولانی‌مدت بر روی سطح ماه از جمله زیستگاه‌های انسانی و سکوهای فرود پشتیبانی نماید.

این پروژه‌ی تحقیقاتی مشارکتی میان دانشگاه ایالتی لوئیزیانا و ناسا به سرپرستی علی کاظمیان ، استادیار مدیریت ساخت‌وساز در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا و مایکل فیسک و جنیفر ادمونسون ، از مرکز پروازهای فضایی مارشال (ناسا) در آلاباما انجام می‌شود.

این تیم در همکاری با یکدیگر به بررسی این موضوع می‌پردازند که چگونه از مواد خام موجود در بر روی سطح ماه و مریخ، یعنی گوگرد و رِگولیت (سنگ‌پوشه) می‌توان برای توسعه‌ی متریال بتن بدون نیاز آب و با قابلیت چاپ سه‌بُعدی استفاده کرد.

علی کاظمیان درباره این پروژه چنین می‌گوید:

گوگرد مذاب، ماده‌ای چسبنده است و رِگولیت (سنگ‌پوشه) نیز به عنوان ماده پُرکننده عمل می‌کند. هدف ما بهره‌گیری از فناوری ساخت رباتیک بر روی ماه با استفاده از منابع موجود بر روی قمر #زمین و فناوری چاپ سه‌بُعدی در مقیاس بزرگ است.”

او همچنین می‌افزاید:

حمل مواد خام از زمین به ماه هزینه‌ی بالایی دارد؛ بنابراین تنها رویکرد عملی برای ساخت‌وساز، استفاده از منابعی است که از قبل بر روی سطح ماه و مریخ  در دسترس هستند. به همین دلیل است که چاپ سه بعدی با استفاده از گوگرد و رِگولیت (سنگ‌پوشه) جذاب است! از سوی دیگر، تولید بتن سیمانی پرتلند به عنوان متداول‌ترین متریال ساختمانی بر روی زمین، در ماه پیچیده خواهد بود چرا که به مقادیر زیادی آب  نیاز دارد...!”

در انتها بد نیست بدانید علی کاظمیان، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه امیرکبیر (پلی‌تکنیک تهران)، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد مهندسی عمران گرایش مهندسی و مدیریت ساخت از دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و فارغ‌التحصیل مقطع دکتری مهندسی عمران (ساخت‌وساز رباتیک) از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌باشد.