مشکلات خانه تاریخی میرزا هدایت الله وزیر دفتری آشتیان رفع می‌شود

به دنبال برخی مشکلات به وجود آمده در منزل تاریخی میرزا هدایت‌الله وزیرآشتیانی، مسوول موزه‌های اداره‌کل میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی استان مرکزی می‌گوید: مشکلات منزل تاریخی (خانه میرزا هدایت الله وزیر دفتری) آشتیان رفع می‌شود

مشکلات خانه تاریخی میرزا هدایت الله وزیر دفتری آشتیان رفع می‌شود

میرزا هدایت‌الله وزیرآشتیانی از رجال دورهٔ ناصرالدین شاه بود که امیرکبیر نسبت به او توجهی خاص داشت.

وی ابتدا وزیر لشکر و سپس وزیر دفتر دربار ناصرالدین شاه شد و در ۱۳۱۰ هجری قمری درگذشت.

امیرکبیر نسبت به میرزا هدایت الله وزیردفتر که از رجال علمی و فکری کمتر شناخته شدهٔ دوره قاجار بود، توجهی خاص داشت، وی ادیب و شاعر و خطاط بود.

منزل میرزا هدایت الله وزیر دفتری در بافت قدیمی شهر آشتیان واقع شده و از جاهای دیدنی آشتیان به شمار می‌رود، این عمارت که مشتمل است بر یک عمارت دو طبقه و دارای طبقات تحتانی و فوقانی در حدود سال‌های 1200 تا 1210 هجری قمری بنا شده است.

این منزل تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، شامل راهروی ورودی، میان‌سرا یا حیاط مرکزی، آب‌انبار، فضاهای مسکونی و خدماتی می‌شود، شاه‌نشین عمارت در طبقه‌ی دوم قرار دارد و با مقرنس‌های گچی، پنجره‌های مشبکی و شیشه‌های رنگی تزیین شده است.

از دیگر تزیینات این خانه گچ‌بری‌های زیبا در دیوارها و سقف‌ها، آب‌نما، آجرکاری‌ها و نقوش روی سقف پیشانی بنا هستند. در موزه نیز اشیای اهدایی، نسخ خطی، ظروف سفالی، ابزار و ادوات کشاورزی، ابزار روشنایی و سایر اشیا نگهداری می‌شود.

منزل میرزا هدایت الله وزیردفتری  در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۰۹۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در سال ۱۳۸۵ خورشیدی افتتاح شد.

به دنبال برخی مشکلات به وجود آمده در این منزل تاریخی، مسئول موزه‌های اداره‌کل میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی استان مرکزی می‌گوید: مشکلات منزل تاریخی (خانه میرزا هدایت الله وزیر دفتری) آشتیان رفع می‌شود.

محمد صالحی گفته است، تصمیماتی پیرامون چگونگی اداره موزه‌، نیازمندی‌ها و مشکلات این موزه گرفته شده که به زودی عملیاتی خواهد شد.