محققان دانشگاه کمبریج به توسعه ی یک مدل هوش مصنوعی برای کمک به کربن زدایی خانه ها می پردازند !

محققان دپارتمان معماری دانشگاه کمبریج به تازگی از اولین مدل هوش مصنوعی در نوع خود با قابلیت کمک به سیاست‌گذاران برای شناسایی و اولویت‌بندی خانه‌ها با هدف کاهش اتلاف گرما و اقدامات کربن‌زدایی رونمایی کرده‌اند.

محققان دانشگاه کمبریج به توسعه ی یک مدل هوش مصنوعی برای کمک به کربن زدایی خانه ها می پردازند !

لازم به بیان است این مدل هوش مصنوعی و تحقیقات مرتبط با آن بر روی خانه‌های با کربن‌زدایی سخت (HtD یا hard-to-decarbonize) متمرکز است! خانه‌هایی که اگرچه مسئول انتشار مستقیم یک چهارم از میزان کربن تولید شده در حوزه‌ی مسکن می‌باشند، اما به ندرت شناسایی می‌شوند.

به گفته‌ی این تیم تحقیقاتی، سن بنا، ساختار آن، مکان قرارگیری و همچنین زمینه‌‌های اجتماعی-اقتصادی بر چگونگی طبقه‌بندی یک خانه به عنوان HtD تاثیرگذار می‌باشد. محققان می‌گویند این مدل می‌تواند خانه‌ها را با دقت ۹۰ درصدی طبقه‌بندی کند؛ البته انتظار می‌رود با اضافه شدن داده‌های اولیه بیشتر، میزان این دقت نیز افزایش یابد.

این مدل هوش مصنوعی که براساس داده‌های منبع باز از جمله گواهی‌های عملکرد انرژی، تصاویر نمای خیابان، تصاویر هوایی و همچنین دمای سطح زمین آموزش دیده است، در آزمایشی در شهر کمبریج کشور انگلستان ، ۷۰۰ خانه‌ی با کربن‌زدایی سخت و ۶۳۵ خانه‌ی غیربا کربن‌زدایی سخت را شناسایی کرد

این تیم اکنون در حال بررسی چهارچوب‌های پیشرفته‌تری است تا بتوانند دقت این مدل هوش مصنوعی را افزایش دهند و اطلاعات دقیق‌تری را بدست آورند.

دکتر رونیتا باردان ، سرپرست گروه طراحی پایدار دانشگاه کمبریج در این باره می‌گوید:

"این اولین باری است که هوش مصنوعی برای شناسایی ساختمان‌هایی که به سختی کربن‌زدایی می‌شوند، مورداستفاده قرار می‌گیرد. در شرایطی که با سرعت هرچه تمام به سوی تغییرات آب و هوایی پیش می‌رویم، ما به استراتژی‌های سازگار برای مقابله با کربن نیازمندیم. سیاست‌گذاران باید بدانند که چند خانه بایستی کربن‌زدایی شود! مدل هوش مصنوعی توسعه داده شده توسط ما می‌تواند خانه‌های با اولویت بالا را شناسایی کند و در وقت و منابع دولت‌ها صرفه‌جویی نماید."

نبایستی از یاد برد که تغییرات اقلیمی یکی از تهدیدهای مهم محیط زیستی است که انتشار گازهای گلخانه‌ای از عوامل اصلی این تغییرات به شمار می‌آید.