محبوبیت نصب پنل‌های خورشیدی در بناهای تاریخی و نمادین

ساختمان‌های تاریخی اروپا به لطف پنل‌های خورشیدی، هوشمندانه جذابیت خود را حفظ می‌کنند.

محبوبیت نصب پنل‌های خورشیدی در بناهای تاریخی و نمادین

با افزایش نیاز به انرژی سبز، بسیاری از ساختمان‌های تاریخی در سراسر اروپا با استفاده از تکنیک‌های خلاقانه و نوآورانه به پنل‌های خورشیدی مجهز شده‌اند.

برای مثال، موزه گوگنهایم در بیلبائوی اسپانیا، به‌تازگی ۳۰۰ پنل خورشیدی را روی سقف خود نصب کرده است که بخشی از تعهد این کشور برای اهداف خنثی اقلیمی تا سال ۲۰۳۰ است. نصب یک فتوولتائیک ۸۰ کیلوواتی حدود پنج درصد در مصرف برق این موزه صرفه‌جویی می‌کند و نیروی کافی برای روشنایی سالن‌های نمایشگاه را تأمین می‌کند. برای حفظ یکپارچگی معماری این ساختار نمادین، رنگ و طرح پانل‌ها با دقت انتخاب و تأیید شده است.

ساختار موزه به خاطر فرم‌های موج‌دار و روکش فلزی نقره‌ای معروف است؛ چیزی که پنل‌های خورشیدی برای جلوگیری از ایجاد اختلال بصری به آن نیاز داشتند. در حال حاضر نصب پنل‌ها روی دو بخش از بزرگترین سقف‌های ساختمان در موقعیتی قرار داد که از خیابان قابل مشاهده نیستند و از نظر رنگی با معماری مطابقت دارد.

حفظ منحصر به فرد بودن معماری ساختمان چالش بزرگی در اجرای این پروژه بود و تمام جزئیات از طراحی نصب تا هماهنگی با سایر ویژگی‌ها همچون نورگیرها توسط شهر بیلبائو تأیید شد.

آیا می‌توان پنل‌های خورشیدی را در ساختمان‌های تاریخی نصب کرد؟

پنل‌های خورشیدی در سایر نقاط اروپا نیز به‌طور مجزا روی یا اطراف ساختمان‌های تاریخی نصب شده‌اند. در خانه تاریخی چیپنهام در انگلستان، ۳۲ پنل خورشیدی روی زمین در فاصله ۲۵ متری ساختمان در محوطه قرار دارند. آن‌ها با کابل‌های زیرزمینی به خانه متصل می‌شوند و با پرچینی که مطابق با سبک و ویژگی‌های درختکاری در باغ‌ها است، از دید پنهان می‌شوند.

سال گذشته، پارک باستان‌شناسی پمپئی در جنوب ایتالیا نیز پنل‌های خورشیدی را به شکل کاشی‌های سفالی نصب کرد که با مطابق با ساختار خرابه‌های باستانی شهر بود. با افزایش نیاز به انرژی پاک در بحبوحه بحران آب‌وهوا و افزایش هزینه‌ها، دیدن پنل‌های خورشیدی در ساختار بناهای تاریخی نیز به یک امر عادی تبدیل شده است.

شوراهای شهر در سراسر اروپا کاهش محدودیت‌ها را آغاز کرده‌اند تا بخش‌هایی از پشت‌بام‌ها به‌ویژه در بناهای تاریخی (به‌طور تقریبی یک‌چهارم ساختمان‌ها در اتحادیه اروپا پیش از سال ۱۹۴۵ ساخته شده‌اند) بتوانند به مکان‌هایی برای پنل‌های خورشیدی تبدیل شوند.