نگاهی به رتبه سوم مسابقه معماری ساختمان نظام مهندسی استان مرکزی

رویکرد ما در طراحی این پروژه استفاده از حیاط نیمه مرکزی که در گذشته در کالبد خانه‌هایی با معماری ایرانی برای تعامل و حس سرزندگی بهتر بود می‌باشد که ما در این پروژه از این مهم به صورت مدرنیته استفاده کردیم. با توجه به فضاهای نیمه باز و باز از گذشته تا به حال این نتیجه حاصل می‌شود که نقش آن‌ها در سازماندهی انواع فضاها و ارتباط بین آن‌ها کم و کمتر شده و نتیجه‌ی آن این است که بسیاری از فعالیت‌هایی که در این فضاها اتفاق می‌افتاده یا از بین رفته یا بستری مناسب برای فعالیت‌های مورد نظر فراهم نمی‌شده است.

نگاهی به رتبه سوم مسابقه معماری ساختمان نظام مهندسی استان مرکزی

این در حالی است که در گذشته این فضاها نقش مؤثری در تعاملات اجتماعی افراد خانواده و بروز شیوه زندگی و رفتارهای متناسب با فرهنگ ایرانی-اسلامی داشته و شاید امروز بخشی از تلاش طراحان و معماران باید معطوف به احیای این فضاها و زنده کردن آن‌ها به منظور کیفیت بخشی به زندگی امروزی باشد. این رویکرد در پروژه‌ای به مانند ساختمان نظام مهندسی ساختمان که قلب تپنده این موضوع هست حکمی به مراتب بیشتر دارد.

کانسپت و توضیحات به بیان معماران – به طور کلی کانسپت ما در این پروژه استفاده از تلاقی و ترکیب دو عنصر اصلی طرح، که هر یک از آن‌ها نمادی از سنت و مدرنیته‌اند در جهت بیان تعامل این دو شاخص به عنوان پایه و اساسی برای شکل دادن کالبد مجموعه می‌باشد. این تلاقی به نحوی صورت گرفته تا حیات مجموعه را در تبعیت از اقلیم، همانند معماری گذشته‌ی بستر خود، در میان بگیرند (حیاط نیمه مرکزی). بست و نفوذ حیات به فضای داخلی طبقه جهت ترکیب فضای درون و بیرون توسط دیوارهای زنده و همچنین ایجاد امکانی برای قدم زدن، نشستن دیدن و تجربه کردن طبیعت (نور و سایه، آب، فضاهای سبز و …) شکل گرفته در حیات (در هم آمیختن طبیعت با فضای داخلی) می‌باشد و این باعث می‌شود حس سرزنده‌تری به افرادی که وارد این مجموعه می‌شوند داشته باشند.

مشخصات طرح:
• معماران: مصطفی اکبری نژاد، فرید اکبری، حامد اسدی
• کارفرما: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی
• محل پروژه: اراک
• سال: ۱۳۹۹
• جوایز و افتخارات:
o رتبه سوم مسابقه معماری ساختمان نظام مهندسی استان مرکزی | ۱۳۹۹
• هیئت داوران: حمیدرضا خوئی، سیدحمید ضیائیان، حامد بدری احمدی، بهزاد حیدری