نگاهی به پروژه Optical Glass House

این خانه در میان ساختمان‌های بلند در مرکز شهر هیروشیما، مشرف به خیابانی با تعداد زیادی ماشین‌های عبوری و تراموا قرار دارد. برای به دست آوردن حریم خصوصی و آرامش در این محیط، یک باغ و نمای شیشه ای نوری در کنار خیابان خانه قرار دادیم. باغ از همه اتاق‌ها قابل مشاهده است و مناظر بی‌صدا ماشین‌ها و ترامواهای عبوری، غنای زندگی را در خانه می‌بخشد.

نگاهی به پروژه Optical Glass House

نور خورشید از شرق، با شکستن شیشه، الگوهای نور زیبایی ایجاد می کند. باران که به نورگیر حوض آب برخورد می کند، الگوهای آب را در کف ورودی نشان می دهد. نور فیلتر شده از میان درختان باغ در کف اتاق نشیمن سوسو می زند، و پرده ای بسیار سبک از فلزی که با پوشش پاشیده شده در باد می رقصد. اگرچه این خانه در مرکز شهر واقع شده است، اما ساکنان را قادر می سازد تا با گذشت روز از تغییر نور و حال و هوای شهر لذت ببرند و با آگاهی از تغییر فصول زندگی کنند.
نما از حدود ۶۰۰۰ بلوک شیشه ای خالص (۵۰mm x 235mm x 50mm) استفاده شد. بلوک‌های شیشه‌ای خالص، با مساحت بزرگی که در واحد جرم دارند، به طور موثر صدا را مسدود می‌کنند و امکان ایجاد یک باغ باز و واضح را فراهم می‌کنند که مناظر شهر را می‌پذیرد. برای تحقق چنین نما، از ریخته‌گری شیشه برای تولید شیشه‌ای با شفافیت بسیار بالا از بوروسیلیکات، ماده خام برای شیشه‌های نوری استفاده شد. فرآیند ریخته‌گری بسیار دشوار بود، زیرا هم به خنک‌سازی آهسته برای حذف تنش باقی‌مانده از داخل شیشه و هم به دقت ابعادی بالا نیاز داشت.
نمای ۸.۶ در ۸.۶ متر آنقدر بزرگ بود که اگر با ردیفی از بلوک های شیشه ای به عمق ۵۰ میلی متر ساخته می شد، نمی توانست به طور مستقل بایستد. بنابراین بلوک‌های شیشه‌ای را با سوراخ سوراخ کردیم و آن‌ها را روی ۷۵ پیچ فولادی ضد زنگ آویزان از تیر بالای نما قرار دادیم. چنین ساختاری در برابر تنش جانبی آسیب‌پذیر است، با این حال، همراه با بلوک‌های شیشه‌ای، روی میله‌های مسطح فولادی ضد زنگ (۴۰ میلی‌متر در ۴ میلی‌متر) در فواصل ۱۰ سانتی‌متری می‌چسبیم. میله تخت در داخل بلوک شیشه ای به ضخامت ۵۰ میلی متر قرار می گیرد تا آن را نامرئی کند، و بنابراین یک اتصال آب بندی یکنواخت ۶ میلی متری بین بلوک های شیشه ای به دست آمد. نما مانند آبشاری به نظر می رسد که به سمت پایین جریان دارد و نور را پراکنده می کند و هوا را با طراوت پر می کند.

مشخصات پروژه:
• طراح: Hiroshi Nakamura & NAP
• اجرا: EQUITONE
• سازه: Yasushi Moribe
• هماهنگی نساجی: Yoko Ando
• مساحت سایت: ۲۴۴ متر مربع
• مساحت: ۳۸۵ متر مربع
• محل پروژه: ژاپن، هیروشیما
• سال: ۲۰۱۲
• تصاویر: Koji Fuji / Nacasa & Partners Inc