ماسه بادی‌های بی نظیر کویر دیّر به تاراج می‌روند

ماسه بادی‌های بی نظیر کویر دیّر به تاراج می‌روند

سال‌هاست که پیمانکاران به روش‌های مختلف و با اجازه و چراغ سبز بعضی نهادها اقدام به برداشت از منابع ملی کرده یا تأسیساتی را با رانت و فشار پنهان ایجاد می‌کنند که به نفع محیط زیست، مردم و کشور نیست؛ اما گویی داستان این پیمانکاران که برخی از آنان، چون ترمیناتور به جان طبیعت زیبای بردخون در شهرستان دیّر افتاده‌اند، هست و نیست را با خود می‌برند و یک منطقه سوخته باقی می‌گذارند تمامی ندارد.

سخنگوی شواری شهر بردخون گفت: گاهی با مجوز و گاه بی مجوز به یک شرکت یا اشخاص حقیقی اجازه داده می‌شود تا ماسه تپه‌های طبیعی را شبانه جا به جا و یا جنگل را تخریب کنند.

مجید دریایی اضافه کرد: به‌تازگی شرکتی تحت عنوان آدیش جنوبی اقدام به برداشت ماسه بادی از تپه‌های ماسه‌ای جنوب شهر بردخون کرده است و قصد دارد به میزان ۱۰ هزار تن معادل ۱۰۰۰ سرویس به شرکت‌های پالایشگاهی انتقال دهد که خسارت جبران ناپذیری به طبیعت و محیط زیست زیبای منطقه‌ی بردخون وارد خواهد کرد و علیرغم مخالفت افکار عمومی و اعتراض شورای شهر، فعالین اجتماعی و زیست محیطی متاسفانه با بی‌اعتنایی به این واکنش‌ها حمل و بارگیری ماسه بادی ادامه دارد که این موضوع خشم مردم ولایتمدار بردخون را برانگیخته است.

سخنگوی شواری شهر بردخون افزود: نهادهای متولی حراست از منابع و سرمایه‌های خدادادادی بدون در نظر گرفتن عواقب آن تپه‌های ماسه بادی را برداشت و به پیمانکار واگذار می‌کنند و هیچ نظارتی نیز برای این برداشت وجود ندارد؛ بنابراین پیمانکار هم برای سود هرچه بیشتر با برداشت بی‌رویه به این تصفیه خانه‌های طبیعی و مخازن طبیعی ذخیره‌ی آب آسیب می‌زنند و با واریز بخش‌بسیار کوچکی از این درآمد به حساب وزارت صنعت و معدن و آب منطقه‌ای، آن‌ها را نمک گیر و اما نامه‌ی نانوشته‌ای برای جولان در محدوده‌ی مدنظر دریافت می‌کند.

دریایی در ادامه گفت: باید توجه داشت هر گونه دست بردن در طبیعت تبعات جبران ناپذیری را برای ساکنان آن منطقه به دنبال خواهد داشت و برخورد با عاملان تخریب طبیعت، جنگل و در بازه بزرگ‌تر محیط زیست جنوب و منطقه بردخون آن چنان ارزان است که این افراد سودجو تحریک به تکرار این اتفاق ناگوار می‌شوند.

وی در پایان گفت: از مسئولین، نماینده‌ی محترم، ولی فقیه دراستان، استاندارمردمی استان، ائمه‌ی جمعه‌ی بزرگوار شهرستان، فرماندار دیر، دادستان استان و شهرستان دیر و نهادهای امنیتی انتظار داریم به این مقوله‌ی مهم ورود کرده و نسبت به توقف عملیات برداشت ماسه بادی و حمل آن اقدام کنند، تا از تاراج و غارت منابع و سرمایه‌های طبیعی منطقه جلوگیری شود. در غیر اینصورت مردم با تماس‌هایی که با ما داشته اعلام آمادگی کرده‌اند. شخصا حضور خواهند یافت و عملیات برداشت ماسه از تپه‌های ماسه بادی جنوب محل را متوقف خواهند کرد.

سخنگوی شواری شهر بردخون عنوان کرد: امیدواریم که مسئولین منافع مردم را بر منافع عده‌ای خاص ترجیح دهند و خواسته‌ی شهروندان یعنی توقف عملیات برداشت ماسه بادی را برآورده کنند تا نیازی به حضور فیزیکی مردم برای توقف عملیات بارگیری وحمل ماسه بادی نباشد.