فرونشست‌های زمین در دشتستان نگران کننده شد

فرونشست‌هایی که در مناطق طلحه، بوشکان و بخشی از دالکی رخ داده است

فرونشست‌های زمین در دشتستان نگران کننده شد
عداد چاه‌هایی که به صورت غیرمجاز حفر شدند ٩٠٠ مورد است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با ابراز نگرانی از فرونشست‌هایی که در مناطق طلحه، بوشکان و بخشی از دالکی رخ داده است گفت: تعداد چاه‌هایی که بعد از سال ۸۵ در استان به صورت غیرمجاز حفر شدند ٩٠٠ مورد است که از میان سالانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ حلقه چاه پر می‌شود اما مجدد با همین نسبت اضافه می‌شود.

علی محمدی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت حوضه‌های آبریز استان اظهار داشت: سه حوضه آبریز درجه دو در استان شامل حوضه آبریز حله با ۵۳ درصد، حوضه آبریز مند ١٧ درصد و حوضه آبریز کله مهران با پنج درصد از نظر مساحتی در استان ما قرار دارد.

وی افزود: به دلیل اینکه استان بوشهر در انتهای حوضه آبریز قرار دارد روان آب‌ها بعد از گذشت از استان‌های همجوار به استان ما سرازیر شده و به خلیج فارس می‌ریزد.

محمدی گفت: میانگین بارش‌های امسال ۱۶۸ میلی متر بوده که نسبت به میانگین بارندگی‌های بلند مدت مشابه ۳۳ درصد افزایش داشته است. 

وی به افزایش باران نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: امسال نیز ۳۹ درصد افزایش بارندگی داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره به نوع بارش‌های امسال خاطرنشان کرد: نوع بارش‌ها به نحوی بود که رواناب کمتری تولید شد و بیشتر حالت نفوذی بود با این حال ۳۵۵ میلیون مترمکعب رواناب تولیدی داشتیم که بخشی ذخیره شده و بخشی دیگر در تالاب‌ها پخش شده است.

محمدی میزان ذخیره سازی آب را در سد رئیسعلی دلواری ۸۶ میلیون متر مکعب در سال آبی که از مهرماه آغاز شده عنوان کرد و گفت: همچنین ۱۰۵ میلیون متر مکعب نیز به وسیله بندهای انحرافی وارد شبکه‌های آبیاری سطح استان شد.

وی میزان حجم آب در سد رئیسعلی دلواری را ۳۳۰ میلیون متر مکعب اعلام و عنوان کرد: از این میزان ۷۲ میلیون متر مکعب برای بخش پایداری و ایمنی سد و مابقی برای برنامه‌ریزی منابع آب است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۱۵ میلیون متر مکعب آب نیز به وسیله سازه‌های مختلف در سطح استان ذخیره شده تصریح کرد: از ٣۵۵ میلیون متر مکعب رواناب نزدیک به ۷۰ میلیون متر مکعب روی تالاب‌های مختلف استان پخش شده است.

محمدی با اشاره به مشکلات آب‌های زیرزمینی، کسری ۲۵ میلیون متر مکعبی مخزن در سال و همچنین افت سالانه یک متر سطح آب زیرزمینی در استان تاکید کرد و گفت: در تلاش هستیم با توجه به اینکه ۸۰ درصد آب استان از استان‌های مجاور تأمین می‌شود نیاز آبی خود را به استان‌های همجوار با ساخت و بهره برداری سدها کم کنیم.

وی در خصوص سدها بیان داشت: به غیر از سد رئیسعلی دلواری، سد خائیز به مرحله آبگیری رسیده، سد تنگ ارم به مرحله بهره برداری، سد ثنای دشتی نیز طی بارش‌های گذشته سریز داشته است و همچنین سد ارغون هم طی بارش‌های اخیر سرریز شده است.

محمدی اضافه کرد: سد اخند و سد باغان طی سفر رئیس جمهور به مرحله آبگیری می‌رسند. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر در خصوص سرمایه گذاری سدها توضیح داد: سد دالکی با پیشرفت فیزیکی بالای ۴۲ درصد با اعتبار هزار و ۶٠٠ میلیارد تومان، سد باهوش با پیشرفت ۱۵ درصد با ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار سرمایه گذاری، سد خاییز ٢۶٠ میلیارد تومان، سد دشت پلنگ با ۳۰ درصد پیشرفت و اعتبار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، سد باغان با ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی با اعتبار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و سد اخند با پیشرفت فیزیکی ۸۷ درصد و اعتبار ۵۵ میلیارد تومان در حال انجام هستند. 

محمدی با تأکید بر پروژه‌های دالکی و باهوش گفت: تأمین مالی سد دالکی از تهاتر نفت ۴۸۰ میلیارد تومان است و پیش بینی می‌شود پروژه‌های توسعه منابع آبی تا سال ۱۴۰۳ به اتمام برسد.

وی با ابراز نگرانی از فرونشست‌هایی که در مناطق طلحه، بوشکان و بخشی از دالکی رخ داده است خاطرنشان کرد: تعداد چاه‌هایی که بعد از سال ۸۵ در استان به صورت غیرمجاز حفر شدند ٩٠٠ مورد است که از میان سالانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ حلقه چاه پر می‌شود اما مجدد با همین نسبت اضافه می‌شود.

محمدی با اشاره به تخصیص آب از سد رئیسعلی دلواری برای تالاب حله یادآور شد: رسوباتی که در سردهنه تالاب حله ایجاد شده اجازه ورود آب را نمی‌دهد که طرح اصلاح بند بصری در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح‌کرد: تخلفات برداشت آب در مسیر تالاب حله صورت گرفته و خیلی از پمپ‌ها جمع آوری شده‌اند اما نیاز به همکاری مردم دارد زیرا خود آنها ذینفعان این تالاب هستند.