ماجرای خبرساز اسکله جدید تفریحی "جفره" بوشهر چیست؟

ماجرای خبرساز اسکله جدید تفریحی "جفره" بوشهر چیست؟
اسکله جدید تفریحی "جفره"

همزمان با تحرکاتی برای ساخت اسکله تفریحی در خور "جفره" بوشهر، نگرانی و اعتراض صیادانی که در این منطقه ماهیگیری می کنند نیز آغاز شده است.

اعتراض صیادان به ساخت اسکله گردشگری در جفره، با انتشار ویدئویی از سوی عبدالرسول غریبی یکی از صیادان پیشکسوت و خوشنام بوشهری بازتاب یافت و توجه‌ها را به خود معطوف کرد.

غریبی در این ویدئو با ارائه توضیحاتی، به اقدام دستگاه‌های متولی در اعطای مجوز به ایجاد اسکله تفریحی در خور جفره معترض شد و از دادستان بوشهر خواست به عنوان مدعی العموم ورود کند و جلوی اجرای این پروژه را بگیرد؛ پروژه‌ای که به گفته وی، مخرب و عامل تغییر در بستر طبیعی خور و کاهش آبزیان و از بین رفتن صدها شغل در حوزه دریا توصیف کرد.

او مدعی شد: حتی مسئولان و کارشناسان حفاظت محیط زیست استان بوشهر هم در بازدید از این محل بر مخرب بودن اجرای این پروژه صحه گذاشتند و اذعان کردند که این اقدام باعث حذف زیستگاه آبزیان می‌شود.

این صیاد پیشکسوت از جانمایی پروژه‌های تفریحی بوشهر به طور متمرکز در بخشی از ساحل انتقاد کرد اما تاکید کرد که او و دیگر جامعه صیادی، هم مانند همه بوشهری‌ها دغدغه ایجاد زیرساخت‌های تفریحی را در این بندر همانند دیگر شهرهای ساحلی دارند اما در این مسیر باید با نظر سنجی از کارشناسان و آگاهان بومی مکان‌سنجی اصولی صورت گیرد.

دیدگاه متفاوت معاون گردشگری میراث بوشهر

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر اما می‌گوید دستگاه‌های متولی محیط زیستی با بررسی محیط، تاییدیه لازم را برای صدور مجوز صادر کرده‌اند، به گفته او این پروژه تفریحی که بر روی دریا، بدون سنگ‌ریزی و با استفاده از شمع‌کوبی انجام می‌شود، که از نظر حفظ محیط زیست، بهترین شیوه برای سازه‌های آبی است.

وحید جمالی در مورد آسیبی که گفته می‌شود این سازه می‌تواند به امنیت محیط و پیشگیری از مهاجرت و تخم‌گذاری گونه‌های آبزی در این خور بزند، نظری دیگر داشت، او بیان کرد که امروز بسیاری از متخصصان محیط زیست به این نتیجه رسیده‌اند که برخی از همین سازه‌های انسانی به محلی مساعد برای زیستگاه زیستمندان دریایی تبدیل می‌شود.

به گفته او با همه اینها اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر مجوز این اسکله تفریحی را در شرایطی صادرکرده است که استعلام‌ها و تاییدیه‌های زیست محیطی لازم اخذ شده بود.

محیط زیست: اجازه استحصال از دریا نداده‌ایم

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر در این خصوص گفت: این اداره کل تنها برای بخش ساحل پروژه اسکله صیادی در جفره مجوز صادر کرده و بر این اساس اجازه هیچگونه استحصال از دریا داده نشده است.

فرهاد قلی‌نژاد ادامه داد: این مجوز سال ۹۸ از سوی حفاظت محیط زیست تنها برای شمع‌کوبی در ساحل و عرشه بدون تعرض به دریا صادر شده است.

او این را هم اضافه کرد که علاو بر این، در اعطای این مجوز مدیریت فاضلاب این مرکز تفریحی برای آلوده نکردن دریا مورد توجه قرار گرفته است.

قلی‌نژاد گفت: در مورد تاثیری که این پروژه در سطح دریا در خور جفره دارد اداره کل شیلات به عنوان محل استعلام در این زمینه باید اظهار نظر کند.

شیلات : از ما استعلام نشده است

علی بازدار، مدیرکل شیلات بوشهر درباره مساله استعلام اعلام کرد: استعلامی در این زمینه از این اداره کل صورت نگرفته است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر افزود: محیط زیست متولی اصلی اعطای این مجوز است اما مشاور طرح باید استعلام لازم را از شیلات اخذ می‌کرد که این اقدام صورت نگرفته است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که مجوز اجرای اسکله تفریحی سال ۱۴۰۰ تمدید شده است تا از نظر قانونی مانعی بر سر راه اجرای این پروژه در جفره نباشد؛ اما نکته‌ای که بیشتر اعتراض‌ برانگیز شده و  منجر شده و حرف و حدیث‌های بسیاری نیز به راه انداخته اینکه، حدود ۵۰۰ متر بالاتر از مکانی که حالا مجوز گرفته‌ است (کنار رستوران رافائل)، اسکله‌ای نیمه کاره از حدود 14 سال پیش رها شده و در حال استهلاک و فرسودگی است، اما با چشم پوشی از این اسکله سازه، در فاصله‌ای نزدیک پروژه‌ای جدید کلید می‌خورد و این امر شائبه‌هایی را مبنی بر چرایی و نحوه اخذ این مجوز ایجاد کرده است.

اداره بندر: مجوز داده ایم

اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر ماده ۳آیین نامه قانونی سازمان بنادر و دریانوردی، به عنوان متولی صدور مجوز اجرای سازه‌های آبی، مجوز پروژه اسکله تفریحی گردشگری را در منطقه معروف به جفره ساحل بوشهر صادر کرده است و آنطور که رئیس اداره مهندسی سواحل و بنادر اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: همه تاییدیه‌ها و استعلام‌های لازم برای صدور این مجوز گرفته شده است.

حسین نصاری توضیح داد: برای اعطای این مجوز ابتدا از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سپس از حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی، دریابانی و دیگر دستگاه‌های مربوط استعلام می‌شود، سپس پرونده به "کمیته صدور مجوز سازه‌های آبی" می‌رود تا از نظر اجرایی و فنی و مستندات (استعلام‌ها و دیگر مدارک) بررسی شود و در نهایت این مجوز صادر می‌شود.

آنطور که او گفت: اجرای پروژه‌های سازه‌های آبی نیازمند ارزیابی زیست محیطی است و اگر این تاییدیه گرفته شده، باید طرح به دستگاه متولی ارائه و بررسی لازم صورت گرفته باشد.

نصاری درباره استعلام از شیلات نیز بیان کرد: این پروژه تفریحی گردشگری در شعاع کیلومتری حوزه اختیارات اداره کل شیلات استان بوشهر قرار ندارد، بر این اساس با توجه به موقعیت اجرای این طرح، استعلام از این اداره کل لازم نیست.

سئوال بی پاسخ !

۲ سوال در این مورد کماکان بی‌پاسخ باقی‌ می‌ماند که نیازمند توضیح بیشتر مسئولان است؛ آیا فرآیند کارشناسی لازم برای مکان سنجی این پروژه تفریحی به درستی و با در نظر گرفتن همه ابعاد محیطی انجام شده است؟  چرا یک اسکله نیمه کاره در فاصله‌ای نزدیک نیمه کاره مانده و پروژه‌ای جدید آغاز شده است؟