غروب بانوی فصاحت و بلاغت

به مناسبت سالروز رحلت حضرت زینب(س)

غروب بانوی فصاحت و بلاغت

غم هجران شهدای کربلا امروز (پانزدهم رجب ۱۴۴۴ ه. ق) تازه شد و حضرت زینب (س) که همراهی صبور، با درایت و پیام آور راستین نینوا بود، با دلی پر از داغ، پس از سال ها استقامت و مبارزه، به دیدار حق شتافت، همان بانوی فصاحت و بلاغت که در ذیل خطبه های فصیح او گفته اند: براستی کسی شبیه تو حیدر نبود و نیست.

نخستین دختر حضرت علی (ع) امام اول شیعیان و حضرت فاطمه زهرا (س) یگانه دختر پیامبر اسلام (ص) در پنجم جمادی الاولی سال پنجم هجری در مدینه منوره چشم به جهان گشود و صدیقه الکبری، العصمه الصغری، ولیّه الله العظمی، ناموس الکبری، الراضیه بالقدر والقضا، امینه الله، عالمه غیر معلّمه، فهمه غیر مفهمّه، محبوبه المصطفی، قره عین المرتضی، نائبه الزهرا، شقیقه الحسن المجتبی و شریکه الحسین سید الشهداء لقب گرفت.

این بانوی ارجمند با اینکه پنج یا ۶ سال بیشتر از عمر خود، وجود نازنین مادرش را درک نکرد و در آن ایام مادر را از دست داد، در همین حال چنان تربیت شده بود که از فاطمه (س) حدیث و روایت نقل می کرد.

ایشان در شکیبایی و استقامت و قدرت ایمان و تقوی، یگانه و مظهر صفات اخلاقی بود و در فصاحت و بلاغت به حضرت علی (ع) شباهت داشت، بانوی آب و آیینه تربیت شده مکتب وحی و در خانه رفیع امامت رشد یافت و از این رو «زینب پدر» نام گرفت.

تربیت خانوادگی و حیای ذاتی حضرت زینب کبری (س) باعث شد تا او عفت خویش را، حتی در سخت ترین شرایط به نمایش گذارد، او در دوران اسارت و در مسیر کربلا تا شام، سخت بر عفت خویش پای می فشرد.

این بانوی گرامی بیش تر شب ها را با عبادت و بندگی حضرت حق به صبح می رساند و همواره قرآن تلاوت می کرد.

از دیگر صفات حضرت زینب (س) این است که او محدثه و عالمه و معلمه و خواهان عالم کردن مردم بود و آنان را از جهل بر حذر می داشت، حضرت در زمان اقامت پدر بزرگوارشان در کوفه برای زنان، مجلس تفسیر قرآن برگزار می کرد و نیز قدرت و علم پاسخ گویی به سوالات دینی مردم را داشت.

یکی دیگر از خصوصیات حضرت زینب (س) زبان فصیح و بلیغ ایشان است که به دنبال بیدار کردن مردم سست ایمان بودند و رساندن پیام مقدس سرور آزادگان امام حسین (ع) سومین امام شیعیان به عالمیان بود، به گونه ای که سِرّ نِی در نینوا می ماند اگر زینب نبود، کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود.

پانزدهم ماه رجب مصادف است با وفات حضرت زینب کبری(س)، ‌ بانویی که در لحظه های مهم در واقعه کربلا شاهد بزرگترین وقایع تاریخی بود.