عمان راه پیشرفت عربستان را در پیش می گیرد:پروژه ی 2/4 میلیارد دلاری مقصد کوهستان در رشته کوه های جبل اخضر کشور عمان

براساس خبری که به تازگی منتشر شده است وزارت مسکن و شهرسازی کشور عمان (MoHUP) تصمیم دارد منطقه‌ای را با کاربری چندمنظوره در ارتفاع ۲۴۰۰ متری رشته‌کوه‌های جبل اخضر و برای استفاده‌ی ۸ هزار نفر احداث نماید!

عمان راه پیشرفت عربستان را در پیش می گیرد:پروژه ی 2/4 میلیارد دلاری مقصد کوهستان در رشته کوه های جبل اخضر کشور عمان

جبل اخضر واقع در رشته‌کوه‌های بزرگ حجر بلندترین نقطه در کشور عمان و یکی از نقاط دیدنی این کشور به‌ شمار می‌آید.

اما این منطقه‌ی با کاربری چندمنظوره متشکل از سه روستای فوق مدرن خواهد بود که در نهایت سبب ایجاد ۵ هزار شغل جدید و پذیرای جمعیت مسکونی ۸ هزار نفری خواهد بود! البته این سه روستا که بر روی قله‌های رشته‌کوه جبل اخضر جانمایی شده‌اند، از طریق پل‌ها و جاده‌ها در تعامل با مناطق سرسبز به هم متصل خواهند شد. علاوه بر این، یک تله‌کابین نیز به عنوان یک روش اصلی حمل و نقل فعال خواهد بود.

طرح جامع مقصد کوهستان عمان توسط شرکت مهندسی کانادایی آتکنیزرِیلز (مستقر در مونترال ) طراحی شده است. سخنگوی شرکت مهندسی آتکنیزرِیلز درباره این پروژه می‌گوید:

مفهومی که چشم‌انداز این پروژه را به پیش می‌برد، به نمایش گذاشتن پتانسیل فوق‌العاده‌ی رشته‌کوه‌های جبل اخضر و ایجاد یک مقصد گردشگری فراگیر در سطح جهانی است که تجارب متنوعی از طبیعت را ارائه دهد و در عین حال به محیط زیست پیرامون و جامعه انسانی گردآمده در اطراف خود احترام گذارد.”

لازم به بیان است این منطقه‌ی وسیع، ۲۵۲۷ خانه و ۲ هزار اتاق هتل را همراه با یک دهکده سلامت و تندرستی، یک مرکز آموزشی، یک سالن آمفی‌تئاتر ، یک موزه و یک مرکز تنوع زیستی را در دل خود جای خواهد داد.

جالب است بدانید این پروژه، بخشی از چشم‌انداز ۲۰۴۰ میلادی کشور عمان است! سند چشم‌انداز که هدف آن دستیابی به یک اقتصاد ملی توسعه یافته، متنوع و پایدار با توزیع عادلانه دستاوردهای توسعه و حفاظت از منابع طبیعی است. عمان با تدوین سند چشم‌انداز ۲۰۴۰ در نظر دارد ضمن بالا بردن رتبه خود در شاخص‌های مختلف بین‌المللی و همگام شدن با معیارهای جهانی، به جمع کشورهای توسعه یافته بپیوندد.

در انتها لازم به بیان است احداث و توسعه‌ی مقصد کوهستان عمان، ۲.۴ میلیارد دلار هزینه دربرخواهد داشت! این پروژه، مصرف انرژی پایین را از طریق استراتژی‌های طراحی غیرفعال و انرژی خورشیدی هدف قرار داده است. انتظار می‌رود مقصد کوهستان عمان به طور متوسط میزبان ۴ هزار بازدیدکننده در روز باشد.