آلبرتو کامپو بائزا: انتخاب خوانندگان وبسایت آرک دیلی به عنوان برنده جایزه معماری پریتزکر در سال 2024 میلادی

چندی پیش وبسایت آرک‌دیلی در مطلبی از خوانندگان و همراهان خود خواسته بود تا در قالب یک نظرسنجی آنلاین جهانی، معمار مدنظر خود را برای شناخته شدن به عنوان برنده جایزه معماری پریتزکر در سال ۲۰۲۴ میلادی انتخاب نمایند و در نهایت نیز، معمار اسپانیایی یعنی آلبرتو کامپو بائزا به عنوان نفر اول این نظرسنجی معرفی شد!

آلبرتو کامپو بائزا: انتخاب خوانندگان وبسایت آرک دیلی به عنوان برنده جایزه معماری پریتزکر در سال 2024 میلادی

 


آلبرتو کامپو بائزا با ۷.۷ درصد از آرا در رتبه‌ی اول، کنگو کوما معمار ژاپنی با ۷.۳ درصد از آرا در رتبه‌ی دوم، استیون هال معمار آمریکایی با ۶.۶ درصد از آرا در رتبه‌ی سوم، بیارکه اینگلس معمار دانمارکی با ۵.۶ درصد از آرا در رتبه‌ی چهارم، سولانو بنیتز معمار پاراگوئه‌ای با ۵.۲ درصد از آرا در رتبه‌ی پنجم، مارینا تبسم معمار بنگلادشی با ۴.۹ درصد از آرا در رتبه‌ی ششم، اِم‌وی‌آر‌وی‌دی هلندی با ۴.۳ درصد از آرا در رتبه‌ی هفتم، اسمیلیان رادیچ معمار شیلیایی با ۴.۲ درصد از آرا در رتبه‌ی هشتم، سانتیاگو کالاتراوا معمار اسپانیایی با ۴.۲ درصد از آرا در رتبه‌ی نهم و تاتیانا بیلبائو معمار مکزیکی با ۳.۶ درصد از آرا در رتبه‌ی دهم.

لازم به یادآوری است سال ۲۰۲۰ میلادی بود که معمار اسپانیایی، آلبرتو کامپو بائزا جایزه ملی معماری اسپانیا (یا معتبرترین جایزه معماری اسپانیا همراه با حایزه نقدی ۶۰ هزار یورویی) را دریافت کرد!

آلبرتو کامپو بائزا سابقه‌ای پنجاه ساله در تدریس معماری در مدرسه معماری دانشگاه پلی تکنیک مادرید اسپانیا، موسسه فناوری فدرال سوئیس در شهر لوزان و همچنین دانشگاه پنسیلوانیا دارد.

از جمله مهم‌ترین پروژه های آلبرتو کامپو بائزا می توان به پروژه‌هایی چون سالن ورزشی دانشگاه Francisco de Vitoria، دفاتر اداری Junta de Castilla y León در شهر Zamora کشور اسپانیا و پروژه‌های مسکونی مینیمالیستی اشاره کرد.