طلوع مهر در کارنامه شهردار شیراز | شهردار کلان‌شهر شیراز گزارش عملکرد یکساله خود را به شورا و شهروندان ارائه داد.

شهردار شیراز گزارش عملکرد یک‌ساله مدیریت خود را با عنوان «مهر تا مهر» به شورای شهر و شهروندان ارائه داد و گفت: در این گزارش عملکرد شهرداری از مهرماه سال 1401 تا مهرماه سال 1402 در کانون توجه قرار داشته و امروز می توان گفت که جهش عمرانی شیراز در مهر سازندگی رقم خورده است.

طلوع مهر در کارنامه شهردار شیراز | شهردار کلان‌شهر شیراز گزارش عملکرد یکساله خود را به شورا و شهروندان ارائه داد.
محمدحسن اسدی با بیان اینکه رشد و توسعه شیراز با برنامه راهبردی شیراز ۱۴۰۴ که از جمله مصوبات شوراست پیوند خورده است، اظهارداشت: این برنامه با مطالعه، ملاک برنامه‌ریزی قرار گرفته و افق شهر شیراز را براساس سند چشم‌انداز برای حل مشکلات و تأمین نیاز شهروندان مورد توجه قرار داده است.
وی ضمن تقدیر از خانواده ۱۳ هزار نفری کارکنان شهرداری و با اشاره به اینکه بیست و سوم مهرماه مصادف با روز نابینایان است، ابرازداشت: تأمین نیازهای این قشر از جامعه برای استفاده بهتر از خدمات شهری در اولویت قرار دارد.
وی همچنین با محکوم کردن کشتار دسته‌جمعی مردم مظلوم ستمدیده غزه توسط رژیم اشغالگر قدس، به ویژگی‌ها و ظرفیت‌های کلان‌شهر شیراز در مسیر توسعه اشاره و خاطرنشان کرد: قطار توسعه این شهر به خط ۲، ۳ و ۴ مترو رسیده است و کلنگ خط ۴ به زمین زده شد تا شهر توسعه دوچندان یابد و شرق تا غرب و جنوب به شمال و مسیر حرم مطهر را پوشش داده و شاهد شهری با هوای پاک باشیم.

اسدی با بیان اینکه برنامه‌ها براساس شأن مردم شیراز است، تصریح کرد: بیش از ۵۰ برنامه در راستای توسعه شهر و بهبود کیفیت زندگی مردم مانند بزرگترین سینمای جنوب کشور و بازار پروتئین و بزرگراه‌ها اجرا شده و یا در دست اجرا قرار دارد.
وی فعال بودن پروژه‌های عمرانی در نقاط مختلف شهر همانند تقاطع چندسطحی نواب صفوی، بزرگراه شهید سلیمانی، پارک آبی، آکواریوم، شهر بازی و ... را مورد اشاره قرار داد و گفت: علاوه براینها بازآفرینی ۴۰ محله نیز در دستور کار قرار دارد.
شهردار شیراز در ادامه اظهارکرد: شهرداری در راستای بهبود زیست شهری برنامه‌ریزی کرده و برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی تلاش می‌کند و با وجود چالش در جذب بودجه قطار پروژه‌های عمرانی با سرعت در حال حرکت است و این به دلیل همکاری تمام دستگاه‌ها و همراهی شهروندان است، سعی داریم تا با پیروی از راهبردها و راهکارهای شورای اسلامی شهر و برنامه‌ریزی‌ها شهرداری، شهری در شأن مردم شهرمان بسازیم.
 اسدی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از همراهی تمام بخش‌های شهرداری و اشاره به همراهی وزیر کشور در کلنگ زنی یا بهره برداری از پروژه‌های شهری، گفت: مدیران شهری یک‌سال شبانه‌روز تلاش جهادی و خسته‌ناپذیر کردند تا بتوانند خدماتی بهتر و در شأن مردم ارائه دهند.
وی با اشاره به افتتاح نمایشگاه دستاوردهای شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز در ورودی صحن علنی شورای شهر، افزود: گزارشی را با عنوان «از مهر تا مهر» در مورد عملکرد شهرداری براساس مصوبات شورا آماده ارائه کردیم، مصوبات شورای اسلامی شهر یکی از دغدغه‌های شهرداری شیراز است تا بدون کم و کاست اجرایی شوند.


شهردار کلان‌شهر شیراز با اشاره به وقایع عملکرد شهرداری در سال اول و دوم، بیان کرد: در سال دوم، ۶۸ درصد مصوبات شورا اجرایی شده و ۳۲ درصد نیز در دست اجرا قرار دارد، این د حالی است که در سال ول این نسبت معکوس بود و بخش زیادی از مصوبات شورا اجرایی نشده بودند.
اسدی تحقق رشد در اجرایی شدن مصوبات شورا نشان از پیشرفت شهرداری دانست و گفت: نکته حایز اهمیت دیگر رشد قابل توجه بودجه شهرداری و افزایش نسبت عمرانی به جاری است، بطوری که امسال علاوه بر تحقق رشد قابل توجه در بودجه شهرداری، نسبت بودجه جاری و عمرانی به ترتیب به 5/17 و 5/82 درصد رسیده است که دستاورد قابل توجهی است.
وی در ادامه از کاهشض بدهی‌های شهرداری خبر داد و افزود: در سال اول نتوانستیم بدهی‌ها را پرداخت کنیم، اما در یک‌سال گذشته ۶ هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان به پیمانکاران  و یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی را تسویه کردیم؛ به عبارتی ۷ هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان از بدهی بیش از 9 هزار میلیاردی شهرداری را پرداخت کردیم. به گفته شهردار شیراز؛ بیش از ۲۰ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان کل قراردادهای منعقد شده در یک سال گذشته بوده است.
علاوه براین، بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری به شهرداری تکلیف شد که به صورت ۱۰۰ درصد محقق شده است. اسدی تعداد این قراردادها را ۵ قرارداد اعلام کرد و گفت: این مهم در حالی محقق شد که در سال اول هیچ قرارداد سرمایه‌گذاری منعقد نشده بود.


وی با اشاره به حوزه فرهنگی، اجتماعی و مذهبی خاطرنشان کرد: بودجه این حوزه در سال اول ۱۰۲ و در سال بعد ۳۰۷ میلیارد و برای امسال یک هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان بوده است و این پروژه‌ها شامل فرهنگسراها، اماکن ورزشی، باغ خانواده و بانوان و پردیس سینمایی امین تارخ بوده است و ۳ درصد بودجه صرف محله‌محوری و مسجد محوری می‌شود.
شهردار شيراز با اشاره به بخشی دیگر از پروژه‌های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی متذکر شد: در بخش زیست محیطی ۷۴ کیلومتر لوله‌گذاری در این دو سال انجام شد، در ایمنی و تاب‌آوری شهر دو ایستگاه آتش‌نشانی افتتاح و ۴ ایستگاه بهسازی و یک ایستگاه کلنگ‌زنی شد، تعدادی زیادی پروژه دیگر در حوزه پسماند و خدمات شهری، مبلمان و فضای سبز شهری شاهد اجرا و کلنگ‌زنی تعداد زیادی پروژه بودیم.
 او با اشاره به جهش‌های عمرانی گفت: ۳۸۱ پروژه به ارزش ۲۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در این جهش‌ها افتتاح و کلنگ‌زنی شد و از ۷۷ پروژه تعریف شده در حوزه محرومیت‌زدایی در سال گذشته، ۴۷ پروژه به بهره.برداری رسید، که نهضت آسفالت نیز در این راستا انجام شد.
اسدی بیان کرد: در سفر هیئت دولت به استان فارس، ۶۲ پروژه حمل‌ونقل و ترافیکی، خدمات شهری، فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی به ارزش بیش از ٢١ هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان با حضور وزیر کشور به بهره‌برداری رسید و یا عملیات اجرایی آنها را آغاز شد که از این پروژه‌ها می‌توان به افتتاح بازار بزرگ پروتئین شیراز به ارزش ۳۵۰۰ میلیارد تومان، افتتاح پردیس سینمایی امین تارخ، آغاز عملیات اجرایی خط ۴ و اتصال ارتباطی خطوط ۱ و ۴ مترو شیراز و رونمایی از خودروهای حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس، ون و تاکسی) اشاره کرد. وی با اشاره به راه‌اندازی شیفت سوم (نوبت شب) در اجرای پروژه های عمرانی شهرداری شیراز گفت: به سرانجام رسیدن پردیس سینمایی امین تارخ در این شرایط بسیار بی‌نظیر است، چراکه با توجه به شرایط تورمی در هر مزایده برنده مزایده کناره‌گیری می‌کرد، اما بخش های مختلف همت کردند تا این پروژه به بهره‌برداری برسد، ظرف ۴ سال این پروژه فقط ۵۵ درصد پیشرفت داشت و مابقی طی چند ماه انجام شد، پروژه‌هایی از این قبیل زیاد هستند که می‌توان به پروژه گویم، نواب صفوی، فرهنگسرای معلولین، بزرگراه شهید سلیمانی، تونل‌های شهید شیبانی و ... اشاره کرد.


اسدی با تأکيد بر سرعت‌بخشی به پروژه‌های عمرانی گفت: در راه پروژه‌های عمرانی، مشکلات همیشه مالی نیست و سرعت یک پروژه نیازمند فاکتورهای زیادی است و باید با همراهی  مردم، امیدآفرینی کنیم و امروز در منطقه تاریخی مبلغ بودجه افزایش یافته‌است. شهردار شيراز در ادامه پیشرفت‌های حوزه حمل‌ونقل و ترافیک را نیز مثبت ارزیابی کرد و گفت: برخی از این پروژه ها در کشور زبانزد هستند، به عنوان مثال در بحث مترو ۹ کیلومتر به بهره‌برداری رسید. به گفته اسدی، در دیگر بخش‌ها نیز شاهد تغییرات شگرفی بودیم که حوزه هوشمندسازی یکی از این بخش‌هاست و شاهد تحول خوبی در این حوزه و کاهش ترافیک خواهیم بود.
وی با اشاره به ساماندهی سرمایه انسانی تأکيد کرد: توانستیم ۳۴۴ بازنشسته بدون جایگزین داشته باشیم، در نوسازی و تحول اداری نظام ارزیابی و عملکرد سازمانی تدوین شد، سند محرومیت زدایی به انتها رسید و ۱۷۱ پروژه با اعتبار یک هزار میلیارد تومان برای آن تعریف شد.
شهردار شیراز همچنین با تشکر از اقدامات شبانه‌روزی حوزه ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری این کلان‌شهر، تصریح کرد: شاهد افزایش در شاخصه‌های آماری در بخش‌هایی همچون اخبار تولیدی، تعداد برنامه‌ها، ساخت تیزر و محتوای تولیدی بوده‌ایم و تلاش کرده‌ایم تا نام شیراز بدرخشد و در حوزه بین‌الملل در حوزه بین‌الملل، اتفاقات خوبی در یکسال رقم خورد و تلاش کردیم تا در مجامع بین‌الملل نام شیراز بدرخشد.