ضربه بی ضربه؛ بدمینتون فارس در سراشیبی سقوط

ضربه بی ضربه؛ بدمینتون فارس در سراشیبی سقوط

علی جمشیدپور - «خبرنیوز» / از فوتبال و بسکتبال و والیبال و ... که بگذریم، شاید بدمینتون را بتوان یکی از پر مخاطب ترین رشته های ورزشی در بین خانواده ها نامید. چرا که هرگاه برای تفریح و گردش به خارج از شهر بروید قطعا می بینید که از بچه های سنین پایین تا سالخوردگان در حال بازی بدمینتون هستند. کامبیز بدرود شهدی و محمد چهارمالی دو ورزشکار مطرح این رشته هستند که از روزهای پر فراز و نشیب بدمینتون فارس صحبت کردند.

کامبیز بدرود شهدی با مدرک مهندسی برق قدرت، ورزش را با فوتسال آغاز کرده و از سال 77 به واسطه پسر داییش که بدمینتون باز بود به این رشته ورزشی روی آورده است.

در سال 79 موفق به کسب مقام سوم کشوری شد و پس از آن افتخارآفرینی های متعددی از جمله قهرمانی بدمینتون دو نفره استان فارس به همراه بهروز یزدانی به مدت 10 سال متوالی از سال 88 تا 98، دارنده تنها مقام کشوری بدمینتون فارس در سال های 95 و 96 و ... را کسب کرده است.

کامبیز بدرود شهدی با گلایه نسبت به نگاه مسئولین و با بیان این موضوع که توقع داشتیم از تنها دارندگان مقام کشوری بدمینتون در استان به شکلی ویژه حمایت شود ابراز داشت: تمام مقام هایی که بنده کسب کردم در کنار بهروز یزدانی بوده اما متأسفانه سال 98 و با آسیب دیدگی که برای بهروز یزدانی رخ داد دیگر قادر به مسابقه دادن نبود. پس از این اتفاقات و دوری یزدانی از مسابقات، دیگر نه کسی سراغی از او گرفت و نه حتی حالش را پرسیدند!

دقیقا نمی دانم این رفتارها از سوی مسئولین به معنای احترام به قهرمان ها و مدال آوران است یا چیز دیگر.

وی افزود: وقتی سایر ورزشکاران این کم لطفی ها را می بینند خواه ناخواه از ادامه مسیر حرفه ای و قهرمانی در ورزش دورمی شوند و دیگر انگیزه ای برای کسب افتخارآفرینی ندارند. گرچه ما هم این ناملایمات را دیدیم اما سرسختی که داشتیم مانع از آن شد که ورزش را کنار بگذاریم.

قهرمان بدمینتون استان فارس با تأکید بر این موضوع که احترام به ورزشکار باید در دستور کار مسئولین ورزش قرار بگیرد اظهار کرد: در همه جای دنیا وقتی یک انسان از مسیر عادی زندگی خارج می شود تا بتواند برای کشورش افتخار کسب کند و به این مهم نیز دست می یابد روی سر حلوا حلوایش می کنند اما متأسفانه در کشور ما این موضوع وجود خارجی ندارد و مسئولین تنها برای گرفتن چندین عکس یادگاری به ورزشکار مقام آور اهمیت می دهند و پس از آن فراموش می کنند که این افتخارآفرینی از جانب چه کسانی و با چه سختی هایی به دست آمده است.

بدرود شهدی با اشاره به این مطلب که متولیان ورزش باید در جهت شناسایی و رفع مشکلات ورزشی گام بردارند ابراز داشت: از من پرسیده می شود که چگونه این مشکلات حل خواهد شد و پاسخ من به این سوال این است که اگر قرار بود من بتوانم راهکار بدهم که باید بر مسند ریاست و مدیریت ورزشی می نشستم!

من به عنوان ورزشکار، کاری جز تمرین و مقام آوری ندارم و تمام تمرکزم را باید بر روی این موضوع بگذارم تا به موفقیت برسم و مسائل حاشیه ای من را از اهدافم دور می کند. لذا وظیفه من مشخص است و همچنین تکلیف مسئولین ایجاد بستر مناسب برای به سرانجام رساندن تلاش ورزشکاران است. امیدوارم که در آینده ای نزدیک شاهد دلسوزی متولیان ورزش استان برای رشد هر چه بهتر بدمینتون و دیگر رشته های ورزشی فارس در کشور باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که « انگیزه و برنامه آینده ورزشی شما چیست؟ » پاسخ داد: راستش را بگویم هیچ.

نه اینکه فقط من این نظر را داشته باشم بلکه استعدادهای این رشته که با سنین 18 سال می توانند در بالاترین سطح بدمینتون کشور قهرمان شوند نیز به دلیل بی انگیزگی، این رشته را کنار گذاشته و دیگر حاضر نیستند در تمرینات شرکت کنند.

بدرود شهدی در پایان با اشاره به این موضوع که بدمینتون بازان شیرازی در کشور به این معروف هستند که می روند و تیم های شهرهای دیگر را به قهرمانی می رسانند خاطر نشان کرد: چند سالی است که دیگر فارس تیمی در لیگ بدمینتون کشور ندارد و به همین دلیل بازیکنان ما با تیم های استان های دیگر قرارداد می بندند و این استان ها به واسطه استعدادهای فارس به مقام قهرمانی می رسند. در صورتیکه هرگاه قرار به تشکیل تیمی برای فارس بوده تمامی این ورزشکاران بدون چشم داشتی و بعضا رایگان حاضر به شرکت در مسابقات شده اند.گفتنی است در این مدت به اندازه ای مورد کم لطفی قرار گرفته ایم که تنها خواسته ما از مسئولین زمین تمرین و توپ است. انشاالله در آینده ای نزدیک شاهد تغییر رویه در سیاست های ورزشی استان باشیم تا آینده ورزش فارس به انحطاط کشیده نشود.

همچنین از مجموعه نشریات بین المللی خبر، روزنامه «خبرجنوب» و سایت خبرنیوز برای بازتاب اخبار و رویدادهای ورزشی تشکر ویژه ای دارم.

محمد چهارمالی با 22 سال سن از جوانترین و در عین حال با تجربه ترین ورزشکاران رشته بدمینتون فارس است که از 6 سالگی با تشویق برادرش که در آن زمان عضو تیم ملی بدمینتون نیز بوده، این رشته را آغاز کرده است.

وی اولین مقامش را در 8 سالگی به دست آورده که عنوان نایب قهرمانی مسابقات آموزشگاه های کشور بوده و پس از آن مقام های متعددی در سطح بین المللی، کشوری و استانی کسب کرده که می توان از نایب قهرمانی جوانان غرب آسیا، قهرمانی در لیگ برتر کشور به همراه تیم کرمان و ... نام برد.

قهرمان بدمینتون کشور ضمن اشاره به این موضوع که اگر بستر فراهم بود می توانستیم فارس را همیشه در سطح اول بدمینتون کشور حفظ کنیم ابراز داشت: به دلیل نبود حامی مالی و کم توجهی مسئولین ورزشی و حتی با وجود استعدادهای درخشان در رشته بدمینتون، هیچگاه موفق نشدیم در قالب تیمی از فارس در مسابقات شرکت کرده و افتخارآفرینی کنیم. لذا بازیکنان فارس با تیم های شهرهای دیگر قرارداد بستند و در کسب نتایج درخشان آن شهرها نقش بسزایی ایفا کردند.

محمد چهارمالی عمده مشکل ورزش فارس را مسائل مالی عنوان کرد و افزود: نمی توان به اسپانسرها خرده گرفت چرا که سرمایه گذاری با توجیه اقتصادی، منطقی است و اگر غیر از این باشد به نوعی بی خردی تلقی می شود.

وی ادامه داد: هرگاه فردی برای سرمایه گذاری در بدمینتون پا پیش می گذارد با توجه به عدم رسیدگی از جانب مسئولین و حتی نداشتن پوشش رسانه ای و تلویزیونی از سمت صدا و سیما، به دلیل عدم بازخورد کافی قید این کار را می زنند و می روند. البته باید گفت که اگر اراده تیمداری در لیگ کشوری در تفکرات مسئولین ورزشی استان وجود داشته باشد این کار به سادگی امکان پذیر است و شایسته استان فارس نیست که با این پتانسیل و استعداد در رشته بدمینتون سال ها از داشتن تیم در لیگ کشور محروم بماند. گرچه صحبت هایی مبنی بر تیمداری در لیگ دسته دوم بدمینتون کشور در سال جاری مطرح شده که باید ببینیم به سرانجام می رسد یا خیر.

قهرمان بدمینتون کشور با بیان این مطلب که تورم، مسیر ورزش حرفه ای را دشوارتر کرده است اظهار کرد: هیچ کس نیست که نداند گرانی در کشور بیداد می کند. مردم اگر بتوانند فقط شکم خودشان و خانواده شان را سیر کنند هنر کرده اند. با این تفاسیر ببینید ورزشکارانی که می خواهند در راه قهرمانی قدم بردارند با این هزینه های گزاف چگونه باید گزران عمر کنند.

بنده به نوبه خودم از متولیان ورزش به خصوص اداره ورزش و جوانان تقاضا دارم تا شرایطی را فراهم آورند که حداقل مایحتاج بازیکنان بدمینتون فارس اعم از توپ، زمین تمرین، مربی و ...  بدون نیاز به هزینه کرد ورزشکار مهیا شود تا شاید این موضوع عاملی برای رشد روزافزون ورزش استان پهناور فارس شود.

چهارمالی با تأکید بر اینکه حفظ انگیزه بدمینتون بازان پایه و اساس افتخارآفرینی در این رشته است، گفت: وقتی صحبت از انگیزه یا برنامه های آینده ای که در ذهن می پرورانیم می شود، شرکت در مسابقات بین المللی و بالا بردن پرچم ایران در اولویت قرار می گیرد. البته این روزها با رشد روزافزون قیمت ارز و سخت تر شدن شرایط اعزام ورزشکاران به رویدادهای بین المللی امیدوارم همین یکی دو باری که در سال این اعزام ها اتفاق می افتد هم لغو نشود.

وی در پایان ضمن تشکر از روزنامه «خبرجنوب» و سایت خبرنیوز اظهار کرد: امیدوارم در آینده ای نزدیک شاهد حضور حامیان مالی برای رشد و ارتقاء ورزش این مرز و بوم بویژه استان فارس باشیم و مسئولین ورزشی استان با برنامه ای مدون بتوانند ورزش فارس را از این سراشیبی سقوط نجات دهند.