شهرهای خطرناک سال ۲۰۲۴

بسیاری از شهرهای جهان با وجود دارا بودن جاذبه‌های گردشگری شگفت‌انگیز، مقصد امنی برای سفر نیستند و دلیل آن نرخ بالای جرم و جنایت در آن شهرها است. آشنایی با این شهرها و نوع رفتارهای پرخطر در آنها می‌تواند راهی برای تمهید اقدامات پیشگیرانه و امکان سفری کم‌خطرتر برای علاقه‌مندان به آن مقاصد باشد.

شهرهای خطرناک سال ۲۰۲۴

اشکال مختلف رفتارهای خشونت‌آمیز و جرایم، یک مکان را هم برای ساکنان و هم برای گردشگران خارجی که از آن مکان بازدید می‌کنند خطرناک می‌کند. عوامل زیادی در خطرناک بودن یک شهر نقش دارند که شامل جرایم خشونت‌آمیز، نزاع‌های خیابانی، آسیب رساندن به اموال، سرقت، فساد و حتی جاده‌های بد می‌شود. بنابراین، افراد باید از شهرهای پرخطر آگاه باشند تا در صورت تمایل به بازدید آنها، اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

نکات ایمنی برای سفر به شهرهای پرخطر

یکی از مهمترین نکات ایمنی هنگام سفر به شهرهای پرخطر، استفاده نکردن از خودروی شخصی است. بهتر است سفر به این شهرها با وسایل نقلیه عمومی انجام شود و از بین وسایل عمومی نیز اتوبوس و قطار گزینه‌های امن‌تری به شمار می‌آیند، زیرا در بعضی شهرها رانندگان تاکسی خود در ردیف مظنونین قرار می‌گیرند. به علاوه، خرید بلیت‌های سفر از آژانس‌های مسافرتی معتبر، زمینه وقوع کلاهبرداری‌های اینترنتی و تلفنی را کاهش می‌دهد.

یکی دیگر از نکاتی که بهتر است قبل از سفر انجام شود تهیه ارز رایج آن شهر است تا از کلاهبرداری‌های ناشی از تبادل ارزهای متفاوت و آگاه نبودن از نرخ ارز در آن شهرها پیشگیری شود. شایان توجه است که مسافران نباید هنگام تردد در شهر اسکناس در دست داشته باشند و باید تا حد ممکن از کارت بانکی استفاده کنند

سفر به شهرهای پرخطر بهتر است به صورت گروهی یا حداقل همراه با یک هم‌سفر انجام شود تا احتمال مورد خطر واقع شدن را کاهش دهد و در صورت وقوع خطر، بتوانند به یکدیگر کمک کنند.

یادگیری زبان رایج شهر مقصد یکی از راه‌هایی است که مانع از جلب توجه به عنوان یک گردشگر می‌شود و احتمال مورد حمله واقع شدن را کاهش می‌دهد. آشنا بودن با آداب و رسوم این شهرها نیز در این زمینه بی تأثیر نیست.

در ادامه تعدادی از شهرهای پرخطر اروپا به همراه عوامل تهدیدکننده در آنها عنوان می‌شود.

لندن، منچستر و کاونتری، بریتانیا

لندن یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است که با وجود محبوبیت بسیاری که در میان مردم جهان دارد بستر بسیاری از رفتارهای خطرآفرین است. بر اساس مطالعات انجام شده توسط پلیس لندن، میزان قتل از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ دو برابر شده است و نرخ آدم‌ربایی نیز تقریباً ۱.۵ برابر افزایش یافته است. همچنین در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل حدود ۹۰۰ جنایت بیشتر در لندن رخ داده است و دارای نرخ جرم و جنایت ۸۱۹ در هر هزار نفر است. سرقت پرتکرارترین جرم در این شهر است که منجر به افزایش ۸۶ درصدی نرخ کلی جرم در این شهر نسبت به سال قبل شده است.

منچستر، شهری بزرگ با دو تیم قدرتمند فوتبال و امکانات بسیار برای فعالیت‌های هیجان‌انگیز اما همراه با معضل وضعیت نامناسب جاده‌ای است که در بسیاری مواقع منجر به وقوع حوادث رانندگی و حتی مرگ‌ومیر می‌شود. در سال ۲۰۲۲ تعداد ۲۵۶۸ شکایت از چاله‌های خیابان‌ها و جاده‌ها ثبت شده است که امنیت جاده‌ها را به خطر انداخته است. علاوه بر این، تعداد افرادی که مواد مخدر را در ملأ عام مصرف می‌کنند و همچنین میزان جرایم اموال نیز در این شهر افزایش یافته است.

 

کاونتری، یکی از شهرهای مرکزی انگلیس است که مردم آن را به دلیل ارتباط با قرون وسطی و جشنواره‌های قرون وسطایی‌اش می‌شناسند، اما جرایم خشونت‌آمیز از معضلات امنیت در این شهر است. بر اساس اطلاعات پلیس بریتانیا، نرخ سالانه جرم و جنایت در شهر کاونتری تقریباً ۴۰ برابر بیشتر از میانگین کشور است و جرایم خشونت‌آمیز حدود ۶۶ درصد بیشتر از میانگین کشوری در این شهر رخ می‌دهد. شاخص امنیت برای پیاده‌روی در طول روز ۴۶.۰۰ است، در حالی که برای پیاده‌روی در شب ۲۶.۶۲ است. علاوه بر این، مردم شهر دائماً نگران دزدی، سرقت، خرابکاری، تجاوز، حمله هستند. این موارد نشان می‌دهد که سطح امنیت در کاونتری بسیار پایین است و برای بازدید از آن باید اقدامات احتیاطی انجام شود.

سلایا و ایرپواتو، مکزیک

سلایا با جمعیتی بالغ بر ۶۴۰ هزار نفر، سومین شهر پرجمعیت جنوب مکزیک است که با نرخ قتل ۱۰۹.۳۸ قتل در هر ۱۰۰ هزار نفر، به عنوان پرخطرترین شهر جهان نام برده می‌شود. افزایش خشونت در شهر به دلیل تلاش‌های باندهای مافیای برای به دست آوردن قدرت بیشتر در این منطقه به منظور کنترل قاچاق مواد مخدر و سرقت‌های بزرگ بنزین است.

ایرپواتو دومین شهر پرجمعیت مرکز مکزیک است که با نرخ قتل ۹۵ قتل در هر ۱۰۰ هزار نفر، پنجمین شهر پرخطر جهان در نظر گرفته می‌شود. گزارش شده است که افزایش خشونت در شهر به دلیل جنگ‌های مکرر بین باندهای مافیای قاچاق مواد مخدر است و تصاویر ضبط شده، تیراندازی دسته‌جمعی مردانی را نشان می‌دهد که تفنگ‌های جنگی حمل می‌کردند. مقامات پلیس محلی نتوانسته‌اند این خشونت روبه‌افزایش را مهار کنند و این موضوع را به دولت فدرال واگذار کرده‌اند. اما، تا به امروز، دولت فدرال نیز نتوانسته است از افزایش خشونت در شهر ایرپواتو جلوگیری کند.

دراهیدا، ایرلند

دراهیدا شهر بندری کوچکی در ایرلند است که به کشتی‌ها اجازه می‌دهد در سواحل شرقی این کشور پهلو بگیرند. جاذبه‌های گردشگری بسیاری در این شهر وجود دارد و به همین دلیل گردشگران باید از خطرات موجود در این شهر آگاهی داشته باشند. شاخص جرم در ایرلند ۴۹.۱۷ است و آمار نشان می‌دهد که جرم و جنایت در این شهر در سه سال گذشته افزایش یافته است. بزرگترین نگرانی برای شهروندان این شهر، فروشندگان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر هستند. تأثیر موقعیت جغرافیایی این شهر در میزان جرایم آن غیرقابل چشم‌پوشی است.

DMZ، کره شمالی

«DMZ» منطقه غیرنظامی‌شده برای کره شمالی است که در مرز مشترک کره شمالی و جنوبی واقع شده است و در سال ۱۹۵۳ به دنبال توافق بر آتش‌بس جنگ بین دو کره تشکیل شده است، اما همچنان محل نگهداری بمب‌ها و مین‌های منفجر نشده از زمان جنگ جهانی دوم است. عبور افراد از این مرز ۱۵۰ مایلی بدون مجوز امکان‌پذیر نیست اما افراد با پاسپورت و به همراه راهنمای تور می‌توانند به عنوان یک مکان تاریخی از این منطقه بازدید کنند. با این حال باید احتمال منفجر شدن یک بمب، تیراندازی یا بازداشت را در نظر داشته باشند زیرا هنوز درگیری بین دو کره وجود دارد.

بروکسل و لیژ، بلژیک

بروکسل، مکانی با تاریخ غنی، یکی از محبوب‌ترین شهرهای بلژیک است و امکان فعالیت‌های هیجان‌انگیز بسیاری برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند با این حال این شهر نیز به تازگی به پرخطر بودن شهرت یافته است. امتیاز امنیت در این شهر متوسط است اما در طول سه سال گذشته میزان جرم و جنایت در آن افزایش یافته است. بیشترین نگرانی ساکنان در باره آسیب به اموال است که در بالاترین حد خود قرار دارد. طراحی حملات تروریستی در این شهر نیز گزارش شده است.

لیژ شهر نسبتاً خوبی برای بازدید به خصوص در طول روز است و می‌تواند جایگزین خوبی برای بروکسل باشد. در طول روز، امنیت در این شهر برقرار است اما برای تنها ماندن در شب اصلاً گزینه مناسبی نیست و به دلیل افزایش جرم و جنایت در شب، در لیست شهرهای پرخطر جهان قرار گرفته است. بزرگترین نگرانی‌ها در لیژ مربوط به دزدی ماشین، سرقت و حملات خیابانی است.

آتن، یونان

آتن که علاوه بر هنر، علم و تمدن غرب، مهد دموکراسی است نیز مشکلات خود را دارد که بعضی مناطق آن را ناامن کرده است. متأسفانه جرایم اموال، رشوه‌خواری و مصرف مواد مخدر در یونان همچنان در حال افزایش است. با این حال، اصلی‌ترین مورد که باید نگران آن بود، جیب‌بری و کلاهبرداری در تاکسی است.

رم و ناپل، ایتالیا

رم به‌خاطر میراث معماری شگفت‌انگیزش، یکی از محبوب‌ترین شهرهای ایتالیا برای بازدید است اما با این حال، عواملی در آن وجود دارد که آن را خطرناک می‌کند. نرخ جرم و جنایت در این شهر در طول سه سال گذشته افزایش یافته است و شاخص جرم و جنایت آن به ۵۱.۶۳ رسیده است. جرایم مربوط به اموال و رشوه‌خواری بزرگترین عوامل تهدیدکننده در این شهر هستند.

ناپل شهری زیبا در ایتالیا با تاریخ غنی، یکی دیگر از محبوب‌ترین نقاط توریستی ایتالیا است، اما به دلیل وابستگی به مافیا و وجود سازمان‌های جنایتکار، پیشینه خوبی ندارد. در حالی که مکان‌های گردشگری بسیار عالی در ناپل برای کشف هنر وجود دارد، بخش‌هایی از شهر نیز مملو از جرم و جنایت مانند سرقت، باج‌گیری و کتک‌کاری است که مافیا سهم عظیمی در این جرایم دارد.

ممفیس و لیتل راک، آمریکا

پرخطرترین شهر آمریکا ممفیس، شهری در ایالت تنسی است. این شهر با جمعیت بالغ بر ۶۲۸ هزار نفر دارای نرخ کلی جرم و جنایت ۲۳۷ درصد بالاتر از میانگین ملی است، در واقع به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در ممفیس ۷۹۱۳ جنایت رخ می‌دهد که مربوط به سرقت و حملات خیابانی می‌شود. احتمال قربانی شدن ساکنان این شهر در یک جرم خشونت‌آمیز یک نفر از هر ۴۰ نفر می‌باشد.

لیتل راک یکی دیگر از بدترین شهرهای آمریکا با میزان جرم و جنایت خشونت‌آمیز بسیار بالا است. لیتل راک با جمعیتی بیش از ۲۰۲ هزار نفر، بزرگترین شهر ایالت آرکانزاس است که نرخ جرم و جنایت در آن ۲۰۹ درصد بیشتر از میانگین سایر نقاط این ایالت و حدود ۴۰۰ درصد بیشتر از میانگین ملی است. قتل، سرقت و جرایم اموال بیشترین موارد تهدیدکننده در این شهر است.

مالمو، سوئد

مالمو یکی از زیباترین شهرهای اروپا برای بازدید و بهترین مکان برای کسانی است که می‌خواهند زندگی واقعی در سوئد را تجربه کند. مانند همه شهرهای بزرگ، در این شهر نیز باید احتیاط لازم در نظر گرفته شود زیرا شاخص جرم و جنایت در آن ۵۶.۶۷ است. مالمو، علاوه بر مصرف مواد مخدر با سرقت مسلحانه نیز مواجه است و به همین دلیل پیاده‌روی در شب را به ساکنان و بازدیدکنندگان توصیه نمی‌کند.

پاریس و نانت، فرانسه

برج ایفل در پاریس یکی از معروف‌ترین سازه‌های جهان است که بازدیدکنندگان بسیاری را به این شهر فرا می‌خواند. با این حال، خطرات بسیاری از جمله تهدیدهای بین‌المللی و افزایش تروریسم، این شهر را در لیست شهرهای پرخطر قرار می‌دهد. بر مبنای شاخص جرم و جنایت، پاریس امتیاز ۳۶.۳۷ را برای پیاده‌روی در شب دریافت می‌کند و یکی از پرخطرترین شهرهای اروپا به شمار می‌آید. بیشترین نگرانی در این شهر مربوط به سرقت، مواد مخدر و تخریب آثار هنری است.

نانت شهری با کلیساهای جامع بسیار و تاریخچه‌ای غنی برای کاوش در فرانسه است اما در عین حال با جرم و جنایت بسیاری مواجه است. بزرگترین نگرانی‌ها در نانت مربوط به دزدی، حمله، مصرف مواد مخدر، جرایم اموال و رفتارهای خشونت‌آمیز است به طوری که شاخص امنیت برای پیاده‌روی در شب ۲۹.۹۸ است و در نتیجه یکی از پرخطرترین شهرهای اروپا برای بازدید به شمار می‌آید.