شهر جدید رامین خوزستان نماد آشفتگی مدیریتی

در ایران نیز شهرهای جدید به منظور تعادل بخشی جمعیت شهر مادر برنامه ریزی شد که متاسفانه از همان ابتدا برخی از مدیران وزارت راه و شهرسازی با لغت منفی سرریز جمعیت از آن یاد کردند که این واژه از نظر بار معنایی منفی است.

شهر جدید رامین خوزستان  نماد آشفتگی مدیریتی



همچنین مقرر شده بود تا شهرهای جدید کشور بتوانند بیش از چهار میلیون نفر را درخود مستقر کنند اما متاسفانه این رقم به سبب مشکلات مدیریتی و عدم وجود جاذب های شهری و موارد متعدد دیگر تا کنون معادل تنها یک و نیم میلیون نفر را در خود اسکان داده که البته در برخی از شهرهای جدید نظیر رامین به علت عدم وجود سرشماری رسمی و دقیق بسته به شرایط، گاهی جمعیت این شهر ۲۵۰۰ نفر اعلام میشود و گاهی هم چیزی در حدود هزار نفر.

در خوزستان نیز دو شهر جدید به نام های شیرین شهر و شهر جدید رامین در نظر گرفته شد که از همان روزهای نخست مکان یابی این دو شهر از نظر متخصصان مورد نقد جدی قرار گرفت اما هرچه بود برخی از مردم با اهداف گوناگون به رونق این دو شهر امیدوار بودند.

از میان دو شهر مذکور از آنجا که مستندات و مشاهدات از شهر جدید رامین وجود دارد لذا بعنوان مشت نمونه خروار به نقد مدیریتی در شهر جدید رامین خواهیم پرداخت.

شهر جدید رامین در کیلومتر هفت جاده مسجدسلیمان بعد از شهر ملاثانی واقع شده است که دسترسی شهروندان به شهر مادر همواره مورد چالش جدی شهروندان و مدیران شرکت عمران این شهر بوده است.

سطح پایین امنیت در این شهر چالش دیگری است که سبب شده برخی از شهروندان اموالشان به سرقت رفته و تا کنون نیز چندین مورد سرقت ترانس برق از این شهر جدید رخ داده است که متاسفانه تنها در یک مورد ابزار کار یکی از شهروندان به مبلغ چندصد میلیون تومان مورد سرقت قرار گرفت.

از دیگر چالش های این شهر جدید طولانی شدن روند امور اداری است به گونه ای که یکی از شهروندان با وجود اشتباه شرکت عمران رامین در انتخاب کاربری برای واگذاری زمین، ولی ایشان ۹ سال است که مرتبا میان دوره های مختلف مدیریتی در رفت و آمد است و مدیران فعلی هم به وی وعده وعیدهای تکراری و بدون عمل میدهند.