ساندویچ ویروس با تب اضافه!

گزارشی از دوره گردهای غذا فروش در شیراز

ساندویچ ویروس با تب اضافه!
برخی از دوره گردها در کنار فروش جگر و انواع مواد غذایی، قلیان هم عرضه می‌کنند و از این طریق احتمال انتقال کرونا وجود دارد

سهیلا رفیعی نژاد - خبرجنوب/ جگرها را که به سیخ می کشد خونابه روی دست هایش می بندند. بدون این که امکاناتی باشد که دست هایش را بشوید، به کار ادامه می دهد، یک دستش به سیخ های جگر کرده و دست دیگرش به راه انداختن منقل است. دود آتشی که به پا می کند آن قدر غلیظ است که به چشم عابران می رود. دوره گردها از فست فود تا جگر و کتف و بال همه و همه را کنار خیابان سرو می کنند. با شگردهای مختلف برای خود مشتری دست و پا می کنند. برخی ها، پی و چربی می سوزانند تا بوی غذا تا چند متری برود و دل عابرها را آب کند. این افراد چنان دودی به پا می کنند که علاوه بر مشکلات زیست محیطی، آلودگی های دیگری هم به همراه دارد. از این ها که بگذریم اشغال کردن بخشی از خیابان و حتی چیدن میز و صندلی هم جزء مزاحمت هایی است که از طرف این غذا فروش ها عرضه می شود. این روزها پاتوق این دوره گردها چندین نقطه شهر را به خود اختصاص داده، بساط چای آتشی آن هم درست نزدیک ورودی باغ ارم یکی از آن هاست، در میدان ارم هم بلال خورها صف می کشند و خلاصه این وضع علاوه بر ایجاد ترافیک، چهره ناموزونی هم به خیابان های شیراز داده است. ساعت 10 شب به بعد در خیابان سفیر جنوبی هم بساط جگرکی ها به پا می شود. مأموران شهرداری هم از این بساط های غیر بهداشتی بدون مجوز دل پری دارند. متولیان امر بهداشت هم تأکید می کنند که دوره گردهای غذا فروش دیگر شور قضیه را در شهر درآورده اند.

خلاصه  شب های شیراز که قرار بود صاحب یک خیابان به نام غذا شود، همچنان گرفتار دوره گردهای کنار خیابان است که به گفته متولیان شهری، بدون مجوز به مردم جگر، کتف، بال، ذرت، چای، سمبوسه، فلافل و ... عرضه می کنند.

رئیس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این باره به خبرنگار «خبرجنوب» می گوید: ما هم از این وضع گله مندیم و نگرانی مان را از به خطر افتادن سلامت مردم اعلام کرده ایم.

دکتر مسعود قنبریان می افزاید: ما تقریباً یک ماه پیش این خبر را به دادستانی اعلام کردیم که تعداد دوره گردهای غذا فروش در شیراز بی رویه رو به افزایش است تا به دستگاه های اجرایی متولی دستور بدهند که در این باره اقدام کنند.

 وی می گوید: ما مانند دیگر دستگاه های نظارتی نمی توانیم به طور مستقیم با این متخلفان برخورد کنیم و با توجه به تشدید مشکلات به دستگاه های ذی ربط اعلام کرده ایم و حکم قضائی هم گرفته ایم.

قنبریان می افزاید: در حال حاضر تعداد دوره گردهای یاد شده در شیراز روز به روز رو به افزایش است و وضعیت اقتصادی مردم هم به این امر دامن زده است،  از سوی دیگر این متخلفان بنا به دلایلی مواد غذایی را با قیمت پایین تری عرضه می کنند و با توجه به مشتریان بالا درآمد خوبی هم دارند.  

وی می گوید: حتی شنیده می شود که برخی مغازه دارها با توجه به سود بیشتر چند شعبه کنار خیابان زده و مشغول کاسبی شده اند.  

این مسئول دانشگاه علوم پزشکی شیراز می گوید: این دوره گردها در ساعاتی که می دانند مأمورها نیستند، یعنی 10 شب به بعد فعالیت می کنند و  به نظر می رسد برخی دستگاه ها هم آن طور که باید راغب نیستند با این دوره گردها برخورد کنند.

قنبریان می افزاید: به نظر می رسد باید برخوردها تشدید شود و ما هم در کنار سایر نهادها که اهرم اجرایی دارند پای کار هستیم.

رئیس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز می گوید: از آنجا که این دوره گردها هیچ مجوزی از هیچ دستگاهی ندارند و در فضاهای غیر بهداشتی و حتی در بیابان اقدام به تهیه این غذاها می کنند، این شرایط می تواند باعث ازدیاد آلودگی گردد علاوه بر این دقیقاً مشخص نیست که مواد اولیه آنها از جمله جگر از کجا تهیه و به چه نحو حمل می گردد و از این نظر هم دچار ایراد است.

وی عنوان می کند: اگر چه بار میکروبی این مواد غذایی تا نمونه برداری نشود، قابل تشخیص نیست اما با توجه به شرایط یاد شده و جمعیتی که جمع می شوند احتمال انتقال بیماری وجود دارد. برخی از این دوره گردها در کنار فروش جگر و این گونه مواد غذایی، قلیان هم عرضه می کنند و از این طریق احتمال انتقال ویروس کرونا هم وجود دارد.

رئیس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز می افزاید: از مرحله سیخ کردن جگر تا قرار دادن آن درون نان یا دست مشتری به دلیل عدم رعایت بهداشت و نبود امکاناتی مانند روشویی، امکان بالا بودن بار میکروبی غذایی که عرضه می شود وجود دارد علاوه بر این امکان وجود آلودگی متقاطع هم بسیار است، چرا که وقتی سیخ ها شسته نشود و چند باره استفاده گردد آلودگی از سیخ و دیگر تجهیزات می تواند انتقال یابد.

قنبریان هشدار می دهد: آلودگی از مواد اولیه و ظروف به سبزیجات و نان هم ممکن است انتقال یابد و در این باره نیز احتمال انتقال وبا هم وجود دارد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز نیز به «خبرجنوب» می گوید: به هیچ عنوان مجوزی به این دوره گردها برای تهیه غذا به شکل فعلی داده نشده است.  

غلامرضا غلامی می افزاید: این کار تخلف است و نیروهای ما از صبح تا 10 شب سر کارند و هر جا این متخلفان را ببینند با آن ها برخورد می کنند اما باز هم سر وکله شان پیدا می شود.

این مسئول شهری می گوید: ما به کسی مجوز نداده ایم که کنار خیابان همبر، فلافل، جگر و چیزهای دیگر را بفروشد اما معمولاً وقتی مأموران ما نیستند، سوء استفاده کرده و بساط می کنند.

غلامی می گوید: حتی برخی مواقع مأموران شهرداری بیشتر از ساعت، برای برخورد با دوره گردهای غذا فروش حضور دارند و حتی با آنها درگیر می شوند اما تعدد این متخلفان و بازگشت دوباره بعد از توقیف شدن وسایل شان، گاهی مأموران ما را کلافه می کند.

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز می افزاید: به طور مثال در بولوار سفیر جنوبی خیلی معضل داریم و بارها و بارها با کلانتری محله رفته ایم و چند شب پیش دو خودرو را توقیف کردیم اما جریمه ها بازدارنده نیست و دوباره برمی گردند. ما هم هزینه آن چنانی نمی توانیم از این ها بگیریم و نهایت به یک تعهد بسنده می کنیم البته همان را گاهی ملاک قرار می دهیم و بعد از چند بار تکرار تخلف به مراجع قضائی معرفی می کنیم.

وی می گوید: اما در اکثر موارد به دلیل بازدارنده نبودن جریمه ها با وجود اینکه بساط شان را جمع می کنیم می بینیم که بعد از یکی دو شب دیگر بار هم به خیابان بر می گردند چرا که تهیه مجدد یک میز و چند سیخ و یک منقل خرجی برایشان ندارد.

غلامی می افزاید: اگر چه حکم قضائی هم برای برخورد با این ها وجود دارد، اما آن قدر تعدادشان در شیراز زیاد شده و گسترش یافته اند که همه جای شهر بساطی راه انداخته اند.

 وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که برخی از این دوره گردها مغازه دارند و باز هم کنار خیابان بساط می کنند، نیز می افزاید: مأموران ما تا کنون با چنین مواردی برخورد نکرده اند، در بررسی دستگاه های پوز توقیف شده نیز به نام واحدهای صنفی دیگر برخورد کرده ایم اما دستگاه های پوز مرتبط نبوده است.

غلامی می گوید: از اول امسال تاکنون بالغ بر 35 خودرو دوره گردهای غذا فروش در شیراز توسط ماموران شهرداری توقیف شده است. در این باره 90 طرح جمع آوری عرضه کنندگان مواد غذایی از سطح شهر، از اول امسال داشته ایم. بیش از 300 دستگاه پوز سیار از این افراد در این مدت جمع آوری کرده ایم.

معاون سلامت دامپزشکی فارس نیز ضمن هشدار به مردم در مورد خرید از این متخلفان به «خبرجنوب» می گوید: به هیچ عنوان خرید از این فروشنده های دوره گرد را تایید نمی کنیم، چرا که سلامت مردم به خطر می افتد. دکتر امیدرضا امرآبادی می افزاید: از نظر سد معبر بودن و غذای پخته به ترتیب مسئولیت به شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی بر می گردد اما از نظر فرآورده های خام دامی که توسط آن ها مورد استفاده قرار می گیرد، به هیچ عنوان مورد تایید دامپزشکی نیست.

وی تصریح می کند: با توجه به اینکه نظارت بر کشتار، جمود نعشی و نحوه حمل و نقل این مواد نیست احتمال انتقال بیماری از طریق خوردن این مواد غذای بالا است.

امرآبادی می افزاید: این چرخه آن قدر نامشخص و مجهول است که به هیچ عنوان خرید از این دوره گردها را توصیه نمی کنیم. از نظر دامپزشکی اگر مواد اولیه از دام مریض تهیه شده باشد که تزریق دارو برای آن ها صورت گرفته باشد، می تواند حاوی آنتی بیوتیک باشد که با حرارت از بین نمی رود و اگر افرادی که نسبت به این دارو حساسیت داشته باشند خطرناک است.

معاون سلامت دامپزشکی فارس تصریح می کند: اگر دام یاد شده بیمار، به خصوص دچار تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو بوده و جمود نعشی (گذاشتن 24 ساعت در دمای یخچال) را نگذرانده باشد و نیمه پز به مشتری عرضه شود احتمال انتقال تب کریمه که کشنده هست هم وجود دارد.