هم‌خونه!

زندگی با حیوانات خانگی؛ لذت‌ها و چالش‌ها

هم‌خونه!

سولماز حسینی/ تمایل به داشتن حیوانات خانگی درحالی بین بسیاری از افراد گسترده شده است که نه تنها دارندگان حیوانات خانگی جدایی از حیوانات را بر نمی‌تابند بلکه وابستگی بسیار زیادی هم به آنها پیدا می‌کنند. ارتباط و وابستگی روحی که میان حیوان خانگی و صاحب او ایجاد می‌شود می‌تواند تا حد همان روابط بین انسانها همچون رابطه یک خواهر و برادر و یا رابطه دو دوست صمیمی مستحکم و عمیق شود و به همین ترتیب می‌تواند، فواید و حتی آسیب های روحی- روانی در صورت بروز برخی مسائل به همراه داشته باشد. گرچه برخی از  افراد احساس خوب زیستن با حیوانات خانگی را بسیار گسترده و عمیق می‌دانند که در مقابل از دست دادن و مرگ این حیوان خانگی گاهی با عوارض روحی شدید برای صاحب آن همراه می‌شود که شبیه داغ‌ دیدگی‌هاست که در هنگام فوت یکی از نزدیکان اتفاق می‌افتد! در بین دارندگان حیوانات خانگی بسیاری با وابستگی شدیدی که به آنها پیدا می کنند حتی تحمل دوری  حیوان را ندارند و با یک روز ندیدن حیوان احساس دلتنگی و ناراحتی می‌کنند و در این‌ بین برخی حوادث مانند از دست دادن کامل حیوان می‌تواند شوک روحی بزرگی برای صاحبان آنها باشد.
گم شدن حیوانات خانگی به هر دلیلی اتفاقی دور از انتظار نیست، با این حال صاحبان آنها را با مشکلات و آسیب‌های زیادی مواجه می‌کند. البته این وابستگی دوطرفه است، حتی حیوانات هم به صاحبان خود وابسته می‌شوند، تا جایی که در صورت دوری از آنها دچار مشکلات و بعضاً بیماری هم می‌شوند.

زندگی بدون «موکا» قابل تصور نیست

مهرنوش یکی از دارندگان حیوانات خانگی است. او در مورد رابطه‌اش با سگ خانگی‌اش می‌گوید برای من، داشتن حیوان خانگی فقط «یک سگ» نیست، بلکه یک عضو محبوب خانواده ما است و باعث همراهی، سرگرمی و شادی زندگی ما می‌شود.
او از تجربه زندگی دوساله‌اش با حضور حیوان خانگی اش به اسم «موکا» می‌گوید: در واقع موکا مانند عضوی از خانواده در هر لحظه و حتی سفر کنار ما است و تمامی اعضای خانواده او را مانند عضوی دیگر پذیرفته‌اند.
مهرنوش در رابطه با برخی از خاطرات تلخ خود نیز می‌گوید: در مواقعی که مجبور به تنها گذاشتن موکا شده‌ام سخت‌ترین لحظات را سپری کردم و به معنای واقعی دلتنگش شده‌ام. حتی در مواردی که بیمار می‌شود یا حتی برای تزریق واکسن ساده به دامپزشکی می‌رویم دچار اضطراب و نگرانی می‌شوم.
او می‌گوید که زندگی بدون موکا برایش قابل تصور نیست و تصور اینکه روزی او را از دست  بدهد برایش آزار دهنده است.

انتظار برای بازگشت «بیلی»

از دست دادن حیوان خانگی به هر دلیل برای صاحب آن دلخراش است و با وابستگی که به آن حیوان پیدا کرده است می‌تواند او را دچار آسیب کند. رضا، یکی دیگر از دارندگان حیوان خانگی که سگ خود را چند ماه پیش گم کرده است و هنوز هم در جستجوی سگ‌اش به اسم «بیلی» است.
او در مورد  تجربه‌اش و زندگی با حیوان خانگی می‌گوید: بیلی  از دوماهگی وارد خانواده ما شد و از همان روز اول همه اعضای خانواده به او علاقمند شدند و حتی خود بیلی هم خیلی سریع به دلیل اینکه سن کمی داشت به ما وابسته شد.
او که بیشتر از ۳ سال با بیلی زندگی کرده است در مورد روز از دست دادن بیلی می‌گوید: زمانی که برای گردش بیلی را به خارج از خانه برده بویم قلاده بیلی را رها کردم و بعد از شلوغی‌ها  و در کمتر از چند دقیقه متوجه شدم که او گم شده است.
رضا می‌گوید که بیلی سگ بسیار باهوشی بود و همیشه در کنار او بوده است و اینکه بیلی او را گم کرده باشد عجیب است و به نظر می‌رسد بیلی را دزدیده باشند. او می‌گوید همیشه دغدغه این را داشتم ‌که مبادا روزی بیلی را از دست بدهم و زمانی که بیلی را به گردش می‌بردم برخی از افراد که او را می‌دیدند، می‌ترسیدند که این موضوع بیلی را مضطرب می‌کرد، بنابراین کمتر برای گردش بیرون از خانه و جاهای شلوغ می‌رفتیم اما آخرین بار بیلی گم شد.
تمام تلاش رضا برای پیدا کردن سگ خانگی‌اش تاکنون نتیجه‌ای نداشته است و او  بارها سایت سگ‌های گمشده را به روزرسانی کرده و به مراکز مختلف سرکشی می‌کند اما هنوز ناامید نشده است و امید دارد که روزی بیلی را دوباره در کنار خود داشته باشد.

به دلیل نگرانی از دست دادن«سانی» او را ترک کردم

در کنار جامعه بزرگی که به حیوانات خانگی علاقه دارند بخشی از جامعه نیز همزیستی با این حیوانات را نپذیرفته‌اند.
علی یکی از افرادی است که برای مدت زمانی حیوان خانگی داشته است و در مورد تجربه‌اش می‌گوید: ابتدا وقتی گربه خانگی به اسم« سانی» را به خانه آوردم نسبت به آن حس خوب و وابستگی داشتم اما خب برخی از موضوعات باعث شد که سانی را به خانواده دیگری بسپارم. او می‌گوید در یک دوره کوتاهی که سانی بیمار شد همین موضوع و ترس از دست دادنش یکی از دلایلی بود که تصمیم گرفتم حیوان خانگی نداشته باشم.

***

تجربه‌های متفاوت از حضور حیوانات خانگی نشان می‌دهد که برای گروهی داشتن حیوان خانگی حتی قابل تصور نیست و در مقابل بخشی از جامعه نه تنها پذیرش حیوان خانگی به عنوان عضوی از خانواده را قبول کرده است بلکه ترسِ از دست دادن حیوان خانگی‌اش نشان می دهد که این دو نگرش با هم در حال پیش رفتن هستند و نمی‌توان جامعه را بدون حق و حقوق دارندگان حیوان خانگی  در نظر گرفت و در این حالت شرایط و حتی مشکلاتی که دارندگان حیوانات خانگی با آن روبرو هستند هم کم نیست.