ساخت هتل؛ نفسی تازه به جان جهان‌نما

آیین انعقاد قرارداد ساخت هتل در ارگ جهان‌نما بیست‌وهفتم بهمن‌ ۱۴۰۲ حضور شهردار اصفهان و اعضای شورای اسلامی شهر برگزار شد تا این ساختمان که سال‌ها تبدیل به یک مکان بی‌روح در نصف جهان شده بود، به همت مدیریت شهری ششم اصفهان جانی تازه بگیرد.

ساخت هتل؛ نفسی تازه به جان جهان‌نما

طراحی ارگ جهان‌نما الهام گرفته از طرح‌های دوره سلجوقیان است و ساخت آن سال ۱۳۷۴ آغاز شد؛ این بنا قرار بود با ارتفاع حدود ۵۰ متری ساخته شود، اما با توجه به فاصله ۷۰۰ متری از میدان نقش‌جهان کارشناسان یونسکو پس از بازرسی از محل اعلام کردند خط آسمانی و منظر تاریخی فرهنگی میدان نقش‌جهان مخدوش شده است و همین نظریه میدان نقش‌جهان اصفهان را با خطر خروج از آثار یونسکو مواجه و دولت ایران را موظف به تعدیل برج جهان‌نما کرد.

یکی از اهداف ساخت این مجموعه جذب گردشگران داخلی و خارجی بود، از این‌رو در طراحی اولیه آن ظرفیت‌های زیادی از جمله هتل در نظر گرفته شده بود؛ ارگ جهان‌نما چندین سال به یک مکان مرده و تقریباً بلااستفاده در شهر اصفهان تبدیل شده بود، در حالی که با توجه به موقعیت مکانی بسیار عالی، ظرفیت آن را داشت که تبدیل به یکی از مراکز فرهنگی و گردشگری کشور شود.

با توجه به شعار «اصفهان من شهر زندگی» در دوره ششم مدیریت شهری و تاکید شهردار اصفهان، بخشی از ساختمان جهان‌نما که یک معضل ۱۵ ساله و بلاتکلیف بود، با سرمایه‌گذاری سه هزار میلیاردی سرمایه‌گذار تبدیل به هتل پنج ستاره می‌شود.

در حال حاضر هتل در ارگ جهان‌نما که ساخت آن از اواخر سال ۱۴۰۱ آغاز شده است‌، یکی از پروژه‌های مهم مشارکتی و کلیدی شهر اصفهان است که شهرداری در آن سهم ۲۵ درصدی دارد؛ مساحت این هتل ۳۲ هزار متر مربع معادل یک‌سوم بنای کلی ارگ جهان‌نما بوده و موقعیت آن روبه‌روی ساختمان مرکزی شهرداری اصفهان است.

 

پیشرفت ۴۶ درصدی پروژه مشارکتی هتل «جهان‌نما»

مسعود حیدری، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: عملیات ساختمانی و اجرایی پروژه مشارکتی هتل ارگ جهان‌نما واقع در میدان امام حسین (ع) از بهمن ۱۴۰۱ آغاز شده است.

وی می‌افزاید: هتل ارگ جهان‌نما نمونه موفق سرمایه‌گذاری و مشارکت مردم در تکمیل و بهره‌برداری از ظرفیت‌های گردشگری شهر تاریخی اصفهان است که در تکمیل آن از جدیدترین دستاوردهای روز دنیا استفاده می‌شود.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: این پروژه به بهترین شکل ممکن در حال ساخت است و بخش‌های مختلفی در آن پیش‌بینی شده که با توجه به موقعیت ویژه آن در مرکز شهر اصفهان جلوه خاصی به آن می‌بخشد.

حیدری با اشاره به ویژگی‌های این هتل پنج ستاره می‌گوید: با توجه به ضرورت انجام تشریفات ملی و بین‌المللی در سطح VIP و CIP برای میهمانان ویژه، ۱۹۰ اتاق با استاندارد هتل‌های پنج ستاره در نظر گرفته شده است، همچنین این هتل دارای پارکینگ اختصاصی و فضای تخصصی و تشریفاتی ویژه است.

قرارداد پروژه هتل جهان‌نما به نسبت ۷۵ درصد سرمایه‌گذار و ۲۵ درصد شهرداری است

وی با بیان اینکه در راستای هوشمندسازی هتل جهان‌نما تمام اقدامات و پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است، تاکید می‌کند: زیربنای این هتل ۳۲ هزار متر مربع است و مدت قرارداد احداث آن ۶۰ ماه است، اما با توجه به تلاش مستمر سرمایه‌گذار پروژه، امیدواریم این هتل تا دو سال آینده آماده بهره‌برداری شود

حیدری با بیان اینکه در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این پروژه ۴۶ درصد است، می‌گوید: میزان سرمایه‌گذاری شهرداری این کلان‌شهر در هتل جهان‌نما چهار هزار میلیارد تومان است که از این عدد سه هزار میلیارد تومان سهم سرمایه‌گذار و هزار میلیارد تومان نیز سهم شهرداری است؛ در واقع قرارداد این پروژه به نسبت ۷۵ درصد سرمایه‌گذار و ۲۵ درصد شهرداری است.

وی خاطرنشان می‌کند: در زمینه هتل‌سازی اتفاقات بسیار خوبی در شهر اصفهان در حال وقوع است که یکی از آن‌ها بهره‌برداری از هتل چهارباغ است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اصفهان به انجام رسیده، همچنین هتل در حال تأسیس خیابان باغ‌گلدسته نیز نمونه‌ای از فعالیت مؤثر در زمینه هتل‌سازی است و با تکمیل این پروژه‌ها ظرفیت گردشگری شهر تاریخی و زیبای اصفهان بیش از پیش نمایان خواهد شد.

احداث هتل موجب رونق ساختمان جهان‌نما می‌شود

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در این باره اظهار می‌کند: از دوره نخست شورای اسلامی شهر اصفهان ساختمان جهان‌نما برای مدیریت شهر و یونسکو به عنوان یک موضوع مطرح بود، به‌طوری که در دوره‌های مختلف، یونسکو شهرداری را ملزم به کوتاه کردن ارتفاع این ساختمان کرد.

وی با بیان اینکه با توجه به موقعیت ارگ جهان‌نما در مرکز شهر، هتل آن این ظرفیت را دارد که به یکی از مراکز فرهنگی و توریستی کشور تبدیل شود، تصریح می‌کند: ارزش این پروژه به سرعت اجرای آن است، بنابراین برنده اصلی آن، سرمایه‌گذاران هستند.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه می‌دهد: ساختمان جهان‌نما چندین سال نمای مرکز شهر اصفهان و ذهن شهروندان را درگیر کرده بود و این یکی از دلایلی است که تیم سرمایه‌گذاری، اجرای پروژه هتل را به عهده گرفت.

حاج‌رسولی‌ها می‌افزاید: این پروژه به بهترین شکل ممکن در حال ساخت است و یکی از پروژه‌های کلیدی اصفهان به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه احداث هتل موجب رونق ساختمان جهان‌نما می‌شود و ساختمان‌های جنبی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، ادامه می‌دهد: این ساختمان برای ایجاد هتل در بهترین نقطه شهر قرار دارد و مشکلات اسنادی آن رفع شده است.

احداث هتل جهان‌نما در مدت زمان کمتر از ۳ سال

امیر فرقدانی، سرمایه‌گذار هتل جهان‌نما نیز با تاکید بر اینکه اصفهان نیازمند ایده‌های نو است و برای اینکه مجموعه جهان‌نما به ثمر بنشیند به ایده و تفکر نو نیاز داریم، می‌گوید: قول می‌دهم اگر با ما همکاری شود، در کمتر از سه سال پروژه تکمیل شود.

احداث هتل در ساختمان جهان‌نما، گام مؤثری در راستای رفع معضلات این ساختمان است، همچنین با توجه به مکان قرارگیری آن، می‌تواند در رونق صنعت گردشگری اصفهان و استقبال گردشگران خارجی بسیار مؤثر باشد.