زخم پرستاران مرهم می‌خواهد!

کند و کاو در خصوص اضافه کاری‌های اجباری پرستاران و تعدیل نیروهای طرحی

زخم پرستاران مرهم می‌خواهد!
نسبت تعداد پرستار به تخت عقلانی و منطقی نیست

سهیلا رفیعی نژاد/ در حالی پرستاران از ساعات کاری شان ناراضی اند که تعدادی از پرستاران طرحی که در دوران سخت کرونا به داد بیماران رسیدند، تعدیل شده اند. این نیروها که قرار بود بمانند، با صراحت کنار گذاشته شدند و در عین حال نسبت پرستار به تخت های بیمارستانی اگر چه از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام نشد، اما شواهد امر نشان از منطقی نبودن این نسبت دارد. یکی از پرستاران که خواست نامی‌از او برده نشود در این باره گفت: نسبت تعداد بیماران به پرستاران بخصوص در بیمارستان های شلوغ منطقی نیست و به همین دلیل رسیدگی به آن ها سخت است.

وی با بیان این که با این وجود همه سعی خود را می‌کنیم تا بیمار از این قضیه آسیب نبیند، افزود: اما بالاخره گاهی همراهان بیمار شاکی می‌شوند.

این پرستار ادامه داد: پرستاری که مجبور است چند ساعت در هفته اضافه بر موظفی خود کار کند، توان اینکه به خانواده رسیدگی نماید را هم ندارد، خلاصه نظم زندگی اش به هم می‌ریزد.

یکی دیگر از پرستاران که در دوران کرونا طرحی بوده نیز عنوان کرد: وقتی کرونا اوج گرفت، به ما وعده دادند سر کار بمانیم اما حالا که آن شرایط سخت گذشته، ما را فراموش کرده اند و وقتی هم اعتراض می‌کنیم می‌گویند از تهران و وزارتخانه تصمیم گرفته می‌شود.

او گفت: البته دانشگاه پیگیر است و انتظار داریم بیکار نشویم. بسیاری از کادر پرستاری از جمله تکنسین اتاق عمل که در روزهای سخت کرونا، به شکل طرحی در بیمارستان حضرت علی اصغر پای کار ماندند حالا به دلیل عدم تمدید طرح بیکار شده اند و همین مسئله باعث شده به فکر بیفتند که برای کار به کشورهایی که با حقوق مکفی آن ها را بکار می‌گیرند، مهاجرت کنند.

این فارغ التحصیل رشته پرستاری تاکید کرد: باید با بکارگیری این نیروها علاوه بر جلوگیری از خروج چنین نیروهای کارآمدی، امکان کاهش ساعات کاری پرستاران استخدامی‌را نیز فراهم کرد.   

رئیس نظام پرستاری فارس در این باره گفت: مشکل اساسی که الان پرستاران استان دارند، شیفت های اضافی است که باید پوشش دهند.

بهبود ترابی افزود: بر اساس کارسنجی که صورت گرفته، نسبت تعداد پرستار به تخت عقلانی و منطقی نیست.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه شیراز قطب پزشکی است، این مسئله فقط زمانی حل خواهد شد که تعداد پرستاران در استان افزایش یابد وگرنه همینطور پرستاران به دلیل ساعات کاری بالا ناراضی خواهند بود. رئیس نظام پرستاری فارس گفت: متاسفانه در حال حاضر هر پرستار حداقل 8 تا 9 شیفت را در هفته پوشش می‌دهد و این وضعیت بنیان خانواده شان را ممکن است به هم بریزد.

ترابی با بیان اینکه کمبود پرستار باید رفع شود، تا علاوه بر پرستاران زمینه ارتقای سطح خدمات هم فراهم گردد، افزود: اگرچه امسال وضعیت پرداخت معوقات به پرستاران بهتر شده، اما به روز نشده است. 

رئیس نظام پرستاری فارس گفت: تعدیل نیروهای پرستاری طرحی نیز از مشکلات دیگری است که باید فکری به حال آن شود؛ متاسفانه تعدادی از پرستارانی که در دوره کووید از جان خودشان و اعضای خانواده گذشتند، به دلیل اینکه طرحی بودند تعدیل شده اند و در این مورد گله مند هستیم.

ترابی تصریح کرد: اگر کارسنجی به درستی انجام می‌شد، تمدید نیروهای طرحی را مجددا انجام می‌دادند و با حداقل مشکلات شیفت های اضافی مواجه می‌شدیم، اما در حال حاضر ساعات کاری کادر پرستاری به خصوص در شیراز بالاتر از معمول است.

رئیس نظام پرستاری فارس گفت: در حالی که موظفی پرستاران44 ساعت است، اما معمولا بیشتر از 55 ساعت  کار می‌کنند و این ظلم است البته برای افرادی که خودشان تمایل دارند اضافه کاری بگیرند مسئله فرق می‌کند، اما بسیاری از افراد کادر پرستاری تمایلی به این میزان اضافه کاری اجباری ندارند، اما مجبورند شیفت ها را پوشش دهند.

ترابی عنوان کرد: 8 تا 9 هزار پرستار زیر مجموعه دولتی استان فعال اند و کادر پرستاری شامل اتاق عمل، بیهوشی و بهیار هم می‌شود. 5 هزار پرستار هم در بخش خصوصی به بیماران خدمت می‌دهند و طبق بررسی ها نسبت تعداد پرستار به تخت در استان و به خصوص شیراز رعایت نشده است. این میزان در برخی بیمارستان های پر مراجع که علاوه بر فارس، بیماران سایر استان ها را هم پوشش می‌دهد غیرمنطقی تر است و انتظار می‌رود همانگونه که مراکز درمانی ما به  بیماران سایر استان ها هم خدمت می‌دهند، سهمیه استخدامی‌پرستار بیشتری هم داشته باشند. در این باره پیگیر هستیم و امیدواریم به  نتیجه برسیم.

وی گفت:  در حال حاضر حدود 1000 پرستار در فارس کم داریم و بیشترین کمبودها در بخش های آی سی یو، سی سی یو و اورژانس است در حال حاضر در بیمارستان های نمازی، شهید فقیهی و شهید رجایی بیشترین کمبودهای پرستاران را داریم.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در مورد وضعیت پیگیری ها برای رفع کمبودهای کادر پرستاری در شیراز عنوان کرد: هدف اصلی ما رسیدن به یک رضایت مندی اول از سوی ارباب رجوع و بعد هم کارکنان و از جمله پرستاران است.

راضیه راسخ افزود: هر جایی که احساس می‌کنیم تعداد نیروها نسبت به مراجعه بالای بیمار بستری دارد به هم می‌خورد، مداخلات را در خصوص استانداردسازی تعداد نیروها انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه سیاست های ما بر اساس چیزی است که از سوی وزارتخانه اعلام می‌شود، عنوان کرد: اصلا این نیت را نداریم که بخواهیم تعدیلی انجام دهیم و کامل منطبق بر استانداردهایی که از سوی وزارتخانه به ما اعلام می‌شود رفتار می‌کنیم.

راسخ گفت: اگر چه ما با کمبود پرستار در استان مواجه هستیم، اما بر اساس ابلاغیه های که از وزارتخانه داریم، میزان ساعات پوشش شیفت ها را محاسبه می‌کنیم و این در مورد بیمارستان ها و بخش ها متفاوت است.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه یک سری نیروهای کادر پرستاری به علت کووید اضافه شده اند، تعدیل پرستاران را تکذیب  کرد.

وی افزود: ما پیگیر رفع مشکلات آن نیروهای طرحی هستیم و اصلا دوست نداریم بیکار شوند و همه تلاش مان را برای رضایت آن ها می‌کنیم.

راسخ گفت: با توجه به اینکه 75 درصد پرستارانی که در مراکز درمانی فارس کار می‌کنند زن هستند علاوه بر مسئولیت های شغلی، مسئول رسیدگی به فرزندان و خانه داری را نیز دارند و تقاضا دارند شیفت های کمتری را پوشش دهند. علاوه بر این با توجه به موضوع طرح جوانی جمعیت اولویت‌مان این است که پرستاران شیفت های کمتری را برای خدمت رسانی به بیماران پوشش دهند و ساعات بیشتری را با خانواده بگذرانند.

وی افزود: پرستاران شاغل در بیمارستان های شیراز به دلیل حجم مراجعه بیماران ساعات بیشتری را به بیماران خدمت می‌دهند و انتظار دارند این ساعات کاهش یابد.

 راسخ گفت: در خصوص نسبت پرستار به تخت با استانداردها فاصله داریم و تلاش داریم با همین میزان نیرو کمترین فشار به پرستاران بیاید، اما پیگیر افزایش نیروها نیز هستیم و در همین باره اصلا قصد تعدیل هم نداریم اما یک سری تصمیمات از سوی وزارتخانه گرفته می‌شود.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: پرستاری باید در حد زحماتی که کشیده می‌شود، دیده و شناخته شود، از انجا که شغلی هست که فرسودگی دارد در همان حد باید دیده شده و در رفع مشکلات شان تلاش گردد.

راسخ تاکید کرد: دانشگاه دارد همه تلاش خود را برای اینکه معوقات مالی پرستاران زودتر پرداخت شود، می‌کند و یکی از معوقات را هم داده اند، اما پرستاران انتظار همکاری بیشتری دارند.

راسخ همچنین گفت: هدف ما تقسیم پرستاران به نحوی است که فعالیت ها تخصصی تر باشند، در این باره همانطور که پرستار بیماران سوختگی تخصصی است سعی داریم در زمینه های دیگر نیز به همین نحو باشد، تا افزایش سطح کیفی خدمات را نیز به همراه داشته باشیم.