زبان بسته های اسیر

گزارشی از بازار بی ضابطه فروش حیوانات در چهارراه مشیر شیراز

زبان بسته های اسیر
خرید و فروش گونه های وحشی جرم است

سهیلا رفیعی نژاد/ خرید و فروش حیوانات در دل شهر ظاهر عجیبی به این مکان داده است. از خرگوش گرفته تا لاک پشت و سگ و گربه و پرنده های کمیاب، همه و همه در قفس های کوچکی اسیر شده اند و آماده اند تا مشتری کارت بکشد و آزادشان کند. حالا فرقی نمی کند که این خزنده یا پستاندار، در لیست مجوز خرید و فروش باشد یا نه. این فروشندگان فقط به فکر کسب درآمد هستند، فرقی نمی کند قاچاقچی حیوانات از آن ها خرید کند و یا یک نفر برای سرگرمی خود یا کودک اش.

چهارراه مشیر جای نام آشنایی است که برخی دست فروشان و مغازه ها مشغول به خرید و فروش جانورانی اند که باید در طبیعت به سر ببرند اما قفس تنگ سهم این حیوانات است. در این خصوص اگر چه محیط زیست بارها تذکر داده و چند ماه یکبار به اتحادیه مربوطه نامه می فرستد، اما تخلفاتی دیده و شنیده می شود. یکی از جانوارانی که به وفور در این مکان یافت می شود و برخی هم به دلیل علاقه شان می خرند، لاک پشت است. البته قصد برخی هم از خرید این گونه های وحشی تکثیر، قاچاق و کسب درآمد از این راه است. معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست فارس در این باره گفت: اگرچه فروش برخی حیوانات مانند خرگوش خانگی مانعی ندارد اما اگر لاک پشت و موارد مشابه عرضه شود، تخلف است. نبی الله مرادی افزود: به طور کلی و نه صرفا در مورد برخی تخلفات چهارراه مشیر، هدف ما این است که از قاچاق گونه هایی که در قانون مشخص شده خرید، فروش، تکثیر، پرورش و صدور و ورود حیوانات وحشی جلوگیری کنیم.

وی گفت: به دلیل اهمیت حفظ تنوع زیستی، قانونی نسبت به ممنوعیت خرید و فروش برخی گونه ها تصویب شده است اینکه تا چه حد در جلوگیری از قاچاق حیوانات یادشده عملکرد داریم، حیات وحش دائم در شیراز به عنوان یکی از برنامه های اصلی خود به این موضوع پرداخته و می پردازد.

معاون محیط زیست فارس افزود: برخی به صورت دوره گردی در چهارراه مشیر به فروش گونه هایی می پردازند و گاهی عده ای به منظور کسب سود به فروش حیوانات وحشی می پردازند که خلاف قانون رفتار می کنند.

مرادی عنوان کرد: گاهی هم در مراکز مجاز مانند پرنده فروشی هایی که پروانه فعالیت دارند، دانسته و یا ندانسته یک سری گونه های جانوری وحشی را عرضه می کنند که این هم ممنوعیت قانونی دارد.

معاون محیط زیست فارس گفت: گشت کنترل یگان محیط زیست به منظور نظارت بر موضوع یادشده در کل استان وجود دارد و یکی از مکان هایی که منظم رصد می شود، چهارراه مشیر است. همکاران ما هفته ای یکی دو بار سرزده و بدون هماهنگی به این منطقه شهر سر می زنند و در صورت مشاهده گونه های وحشی، آن ها را جمع آوری می کنند و برای متخلفان پرونده تشکیل می دهند.

مرادی افزود: طی یک ماه گذشته 20 پرنده سهره و طرقه و حتی یک مورد کبک وحشی در شیراز و بخصوص چهارراه مشیر کشف و ضبط  گردید و با متخلف برخورد شده است. بازدیدها از این منطقه شیراز حتی بصورت نامحسوس هم وجود دارد و اگر حیوانی وحشی وجود داشته باشد جمع آوری می گردد.

معاون محیط زیست فارس بیان کرد: به مغازه های مجاز و دارای پروانه ای که زیر نظر اتحادیه هستند، سالانه مکاتبه می کنیم و یادآور می شویم که چه گونه هایی وحشی اند تا آن ها نیز به پرنده فروشی های زیر نظر خود اعلام کنند. در این خصوص آخرین نامه کمتر از یکماه پیش به اتحادیه مرغ و پرنده فروشی های شیراز ارسال شده و در همین خصوص تشدید نظارت ها جزو برنامه های ما است.

مرادی با بیان اینکه در نامه ای لیست گونه های وحشی به اتحادیه مربوطه اعلام شده است، گفت: در عین حال فروش حیواناتی از جمله همستر، مرغ و خروس محلی، انواع سگ، خرگوش، خوکچه هندی، اردک و غاز اهلی، بوقلمون اهلی، عروس هلندی و موارد غیر وحشی از این قبیل مجاز است، اما در عین حال فروشنده ها باید نسبت به تمیزی فضا و رعایت اصول بهداشتی حساس باشند و اتحادیه های مربوطه باید به مغازه های زیر مجموعه خود تاکید کنند که مسائل بهداشتی را رعایت نمایند.

وی در خصوص اهمیت عدم خرید و فروش گونه های وحشی تصریح کرد: گونه وحشی باید وحشی بودنش به منظور تنوع زیستی، حفظ شود. این متنوع بودن به پایداری حیات کمک می کند. متاسفانه ما انسان ها همه چیز را برای خودمان می خواهیم اما برای خودمان هم که شده باید به حفظ تنوع زیستی کمک کنیم.

معاون محیط زیست فارس گفت: برای حفظ تنوع زیستی، هر گونه ای به همان شکل که هست باید بماند و در اکوسیستم مربوطه نقش خود را ایفا کند و به همین دلیل به لحاظ قانونی فروش و خرید برخی گونه ها جرم است.

مرادی اضافه کرد: عقرب، زالو، لاک پشت، ملخ، مار، قوچ و میش، آهو و برخی از پستانداران، کبک، تیهو، سهره و طرقه، انواع پرندگان شکاری عقاب و کرکس ها جزو مواردی هستند که نباید خرید و فروش و یا توسط افراد سودجو در استان تکثیر شوند. 

او گفت: مردم در خصوص مشاهده این تخلف می توانند به سامانه 1540 اطلاع دهند و البته برای سرعت بخشیدن به کار و برخورد با  متخلفان این حوزه در سطح استان پیشنهاد می شود مورد را به محض اطلاع، به اداره محیط زیست محل زندگی تان اطلاع دهید.

در این خصوص همکاران ما به سرعت موضوع را پیگیری می کنند که فرد فرصت کمتری برای فرار داشته باشد و در عین حال آن ها را به مراجع قضایی معرفی می کنیم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست فارس به مردم و افراد فعال در حوزه فروش پرندگان و حیوانات هشدار داد: گونه هایی که وحشی اند را به هیچ عنوان نه بخرند و نه بفروشند، چرا که بر اساس اصل 50 قانون اساسی این کار تخلف است و خواستاریم که در محافل دوستانه و همکاران این اصل را به هم یادآوری کنیم و حتی تذکر دهیم چرا که حفظ محیط زیست وظیفه همه است و در صورت مشاهده با فرد خاطی شدیدا برخورد می کنیم.

مرادی در ادامه ضمن تاکید بر تاثیر حفاظت از تنوع زیستی گفت: بر اساس برخی خرافه ها عده ای هم اجزای حیوانات وحشی مانند شاخ و دندان آن ها را برای اموری مانند درمانی به مردم عرضه می کنند و باید بگوییم که همه این ها دلال بازی و خرافات و سودجویی است و هیچ کدام علمی و درست نمی باشد و در عین حال افرادی که اقدام به فروش اجزای حیوان وحشی هم کنند مجرم اند.

وی اضافه کرد: فرهنگسازی در خصوص شناساندن حیوانات وحشی به مردم نیز قابل توجه است در این باره نیز کارگاه هایی برگزار می کنیم، اما به نظر می رسد آگاهی دادن توسط تشکل های مردمی و گروه های دوستانه نیز می تواند در پیشگیری از خرید و فروش حیوانات وحشی کارساز باشد.