روز جهانی حفاظت از حیات وحش ۲۰۲۳

روز جهانی حفاظت از حیات وحش چهارم دسامبر (۱۳ آذر) نام‌گذاری شده است تا آگاهی جهانی را در مورد حفظ گیاهان و جانوران در معرض خطر زمین گسترش دهد. حیات وحش نقش مهمی در ایجاد تعادل در محیط دارد.

روز جهانی حفاظت از حیات وحش ۲۰۲۳

روز جهانی حفاظت از حیات وحش فرصتی برای آگاهی، تأمل و اقدام در مورد مسائلی است که تعادل تنوع زیستی حیات وحش کره زمین را تهدید می‌کند.

انسان‌ها مهاجم‌ترین گونه روی زمین هستند که باشکوه‌ترین موجودات طبیعت را در معرض خطر انقراض قرار می‌دهند. این امر آسیب‌های جبران‌ناپذیری به اکوسیستم حیات وحش وارد می‌آورد. از سوی دیگر دخالت انسان در اکوسیستم طبیعی جهان قرن‌ها است که ادامه دارد و در دنیای مدرن امروزی به حدی رسیده که جمعیت حیات وحش در سراسر جهان شروع به کاهش چشمگیری کرده است.

تاریخ روز جهانی حفاظت از حیات وحش

روز جهانی حفاظت از حیات وحش که نشان‌دهنده ابتکار عملی حیاتی در تلاش‌های جاری برای حفاظت و حفظ جمعیت رو به کاهش گونه‌های حیات وحش در سراسر جهان است، هر سال چهارم دسامبر گرامی داشته می‌شود.

گونه‌های در معرض خطر حیات وحش

سالانه گونه‌های بی‌شماری از حیات وحش، قربانی سلاخی ناشی از طمع انسان می‌شوند. جنگل‌زدایی افسارگسیخته و پاک‌سازی زمین، از دست رفتن زیستگاه طبیعی این گونه‌ها را تشدید می‌کند.

بر اساس فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) از گونه‌های در معرض خطر، (جامع‌ترین منبع اطلاعاتی در مورد وضعیت خطر انقراض جهانی گونه‌های جانوری، قارچ و گیاهی)، در حال حاضر ۴۱ هزار گونه در معرض خطر انقراض قرار دارند که ۲۸ درصد از کل گونه‌های ارزیابی‌شده را شامل می‌شود. این آمار ۲۷ درصد از پستانداران، ۴۱ درصد از دوزیستان، ۱۳ درصد از پرندگان، ۲۱ درصد از خزندگان، ۳۷ درصد از کوسه‌ها و ۲۸ درصد از سخت‌پوستان در معرض تهدید هستند.

تاریخچه روز حفاظت از حیات وحش

روز جهانی حفاظت از حیات وحش به‌دنبال تلاش‌های بی‌وقفه هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده، هشتم نوامبر ۲۰۱۲ در طول رویداد قاچاق و حفاظت از حیات وحش معرفی شد که فراخوانی برای افزایش آگاهی و جلب مشارکت محافظان و علاقه‌مندان به حیات‌وحش درباره پایه‌گذاری چنین روزی ارائه داد و استراتژی خود برای رسیدگی به مشکل جهانی قاچاق حیات وحش را تشریح کرد. سازمان‌های اصلی حامی این روز، وزارت امور خارجه ایالات متحده و صندوق جهانی حیات وحش (WWF) هستند.

کدام کشورها در زمینه حفاظت از حیات وحش بهترین هستند؟

بوتسوانا در صدر فهرست کشورهایی است که بیشترین تلاش را برای حفاظت از حیات وحش انجام می‌دهند. این کشور دارای بالاترین نسبت زمین‌های حفاظتی در آفریقا است و بیش از ۲۵ درصد از مساحت آن برای پارک‌ها و سایر منابع طبیعی حفظ شده است.

نامیبیا در رتبه دوم این فهرست قرار دارد. این کشور به حدی در مورد حفاظت از حیات وحش جدی است که به‌عنوان اولین کشوری در آفریقا شناخته می‌شود که قوانینی را در راستای حفاظت از محیط زیست در قانون اساسی خود گنجانده است.

تانزانیا خود را وقف حفاظت از حیوانات خود در طبیعت کرده است، به‌طوری که یک‌سوم از جمعیت بزرگ حیوانات این منطقه محافظت می‌شوند. استفاده از منابع حیات وحش در این کشور به دقت نظارت می‌شود و جوامع اطراف مناطق حفاظت شده به نحوی حمایت می‌شوند تا با مدیریت منابع طبیعی از تضاد انسان و حیوان جلوگیری کنند.