جت آموزشی رزمی مدرن ایرانی چه ویژگی‌هایی دارد؟   

جت آموزشی رزمی مدرن ایرانی چه ویژگی‌هایی دارد؟   

سالن تولید و رونمایی از نخستین نمونه فروندِ تولید معیار و عملیاتی جت آموزش پیشرفته یاسین با حضور وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی ارتش افتتاح شد.

جت ایرانی یاسین علاوه بر آموزشی بودن قابلیت اجرای عملیات رزمی نیز دارد و یک جت آموزشی رزمی محسوب می‌شود که امکان تجهیز به تسلیحات داشته و هم در بحث آموزش دانشجوی خلبان و آزمایشات استفاده از تسلیحات و هم در عملیات رزمی در میدان درگیری نیز قابل بکار گیری است.

این جت وزنی معادل ۵.۵ تن دارد و از دو موتور توربوجت ایرانی "اوج" بهره می برد که مجموعاً قدرتی معادل ۷۰۰۰ پوند به یاسین می دهند که قابلیت پرواز با حداقل سرعت ۱۳۰ ناتیکال مایل و حداکثر سرعت حدود ۶۰۰ ناتیکال مایل را می دهند. هر ناتیکال مایل معادل ۱.۸۵۲ متر است. موتورها در این جت آموزشی بدون افتربرنر "پس سوز" هستند. این جت قابلیت پرواز تا سقف ارتفاع ۳۹ هزار پایی معادل ۱۲ کیلومتر را دارد که این مشخصه ها و توان چیزی در حد یک جنگنده سبک به حساب می آید و کارایی بسیاری برای نیروی هوایی خواهد داشت.

   جت آموزشی رزمی "یاسین" به صندلی خلبان بومی و تولید داخلی مجهز است که ویژگی بسیار مهم پرتاب صفر صفر را دارد، بدین معنی که حتی اگر جنگنده در ارتفاع صفر و با سرعت صفر نیز باشد راکتهای این صندلی از قدرت  بسیار بالایی برخوردارند که خلبان را به سرعت به ارتفاع ۱۰۰ متری پرتاب کرده و جهت حفظ جان آن از جنگنده حادثه دیده یا در حال سقوط فاصله می دهد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آیین افتتاح این جت با اشاره به ویژگی های خاص این هواپیما به طراحی بسیار عالی آن اشاره کرد و اظهار داشت: می‌توانیم این هواپیما را در بخش‌های مختلف بویژه به عنوان یک هواپیمای رزمی و پشتیبانی هوایی نزدیک از آن استفاده کنیم. 

امیر واحدی نیز با بیان اینکه تولید هواپیمای یاسین باعث بومی سازی حوزه آموزش خلبانی شده است، خاطرنشان کرد: استفاده از هواپیمای یاسین باعث می شود تا دوره آموزش ها کامل تر و کوتاه تر شود و در آینده نزدیک هواپیمای شکاری  کوثر  نیز می تواند باعث ارتقای توان دفاعی کشورمان ‌شود.

این جت قابلیت نشستن و برخواستن در باند کوتاه ۸۰۰ متری را نیز دارد و از یک کابین جا دار و با طراحی مناسب جهت داشتن بهترین زوایای دید به اطراف برای استاد خلبان و دانشجوی خلبانی بهره می برد که ویژگی بسیار مهمی برای یک جت آموزشی به حساب می آید.