تواضع و حسن خلق در سیره اجتماعی حضرت زهرا (س)

به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) روز مادر

تواضع و حسن خلق در سیره اجتماعی حضرت زهرا (س)

عصمت علی آبادی/ امروز بیستم جمادی الثانی سالروز میلاد باسعادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه الزهرا سلام الله علیها است. سیره حضرت فاطمه (س) از یک سو به جهت انتساب ایشان به عنوان دختر خاتم پیامبران (ص)، همسر امامت و مادر ولایت و از سوی دیگر برجستگی‌های شخصیتی که در وجود ایشان دیده می‌شود و ایشان را به عنوان یک الگو مطرح می‌سازد، حائز اهمیت است. بنا به فرموده حضرت ولی‌عصر (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) که مادرشان، حضرت فاطمه (س) را به عنوان الگویی برای خود معرفی می‌نمایند.

علاوه بر آن‌که جنبه‌هایی از شخصیت ایشان که به شئون انسانیت باز می‌گردد و الگویی برای تمامی انسان‌ها اعم از زن و مرد است، به عنوان نمونه‌ای کامل برای زنان نیز مطرح است. سیره حضرت در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی هر چند به صورت اندک در تاریخ آمده است، اما توجه به هر کدام از وقایع نقل شده، از زاویه‌های مختلف اعتقادی، اخلاقی و عملی، ابعاد مختلفی از زندگی این شخصیت را برای ما آشکار می‌سازد که در این گفتگو به عنوان نمونه تنها به برخی از این شاخصه‌های سه‌گانه که در زندگانی ایشان نمود یافته است، اشاره می‌گردد.

بر همین اساس برای بررسی سیره حضرت زهرا سلام الله علیها در تعاملات اجتماعی با حجت الاسلام یاوری استاد حوزه و دانشگاه به گفتگو پرداختیم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:

حجت الاسلام یاوری استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به سیره اجتماعی حضرت زهرا (س) اظهار داشت: حضرت زهرا (س) به عنوان دختر رسول الله و الگوی هدایتی جامعه اسلامی، در سبک زندگی خود به جامعه توجه خاصی داشت. ایشان در تعامل با مردم سعی بر آن دارد تا ضمن توجه به رفتارهای پسندیده الهی در تعامل با مردم، در اقدامات اجتماعی خود به تنظیم رفتارهای جمعی و تعاملات مردم بپردازد. از این رو مواردی را در سبک زندگی اجتماعی آن حضرت مشاهده می‌کنیم.

وی تبیین ارزش رفتارهای اجتماعی را یکی از آن موارد برشمرد و گفت: توجه به اصلاح جامعه اسلامی، با هدف تنظیم رفتارهای اجتماعی مسلمانان، یکی از مهم‌ترین اقدامات حضرت زهرا در دوران حیات خود بود. بازخوانی آموزه‌های اسلامی و تأکید بر این دستورات به‌عنوان ارزش اجتماعی در جامعه اسلامی، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های ایشان بود.

حضرت فاطمه زهرا (س) در تعامل با مردم سعی بر آن دارد تا ضمن توجه به رفتارهای پسندیده الهی در تعامل با مردم، در اقدامات اجتماعی خود به تنظیم رفتارهای جمعی و تعاملات مردم بپردازد

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: حضرت فاطمه (س) صله رحم را سبب برکت در جامعه می‌دانست و در راستای ترویج و بهبود رفتار مسلمانان در روابط اجتماعی به‌ویژه خوش‌اخلاقی با مردم، از رسول الله نقل کردند: «بهترین مردم کسی است که در برخورد با دیگران نرم‌تر و مهربان‌تر و نسبت به زنان خود مهربان و بخشنده باشد.»

یاوری بیان کرد: حضرت فاطمه برای رسیدن به اهداف خویش، نگاه قدسی حاکم بر رفتارهای اجتماعی را نیز به مخاطبان یادآوری می‌کردند؛ به‌عبارت دیگر، آموزه‌های دینی را به‌عنوان یک فرهنگ دینی در میان جامعه ترویج می‌داد؛ چنان‌که روایتی از رسول الله را برای مردم نقل کردند که در آن، رعایت حرمت همسایه، اذیت نکردن همدیگر، احترام به مهمان و یادآوری نیکی‌های افراد، به‌عنوان نشانه ایمان ذکر شده بود. ایشان روایت دیگری که از رسول الله و ناظر به رعایت اخلاق اجتماعی بود را چنین نقل فرمود: «کسی که همسایه‌اش از شر وی در امان نباشد، مؤمن نیست؛ خداوند انسان‌های بردبار و عفیف را دوست دارد و انسان‌های بد زبان، بخیل و گدای سِمِج را دوست ندارد. حیا نشانه ایمان بوده و جایگاه ایمان، بهشت است؛ دشنام از آثار بدزبانی است و جایگاه چنین افرادی، آتش است.»

وی یکی دیگر از روش‌های تعامل اجتماعی حضرت را تواضع و حسن خلق با مردم خواند و عنوان کرد: تواضع، حسن خلق و توجه به تکریم مردم، به‌ویژه خادمان منزل، از دیگر صفات برجسته در سیره اجتماعی حضرت زهرا بود.

این استاد حوزه علمیه معاشرت با مردم را از دیگر موارد دانست و گفت: حضرت فاطمه، دل‌بسته آرمان‌های جامعه اسلامی بود و برای تحقق تمام اهداف آن، از برخی حقوق خود چشم پوشید و به تمام وظایف مربوطه عمل می‌کرد. ارتباط با بستگان و خانواده، اقشار مختلف جامعه، به‌ویژه زنان، انصار و مهاجران و توجه خاص به نیازمندان و پاسخ به سوالات علمی مردم، بخشی از رفتارهای اجتماعی حضرت زهرا بود. در این میان، توجه به زندگی ساده و حضور فعال اجتماعی از سوی یک زن، آن‌هم در جامعه‌ای که در آن یک شهروند عادی بود و زن جایگاه اجتماعی نداشت، تغییری اساسی در ساختار اجتماعی مبتنی بر جاهلیت پدید آورد.

حق، گرفتنی است

یاوری با تاکید بر اینکه تلاش برای بازپس‌گرفتن حق یا حق‌طلبی، مهم‌ترین نکته در اندیشه و رفتار اجتماعی حضرت زهرا بود بیان کرد: ایشان به همگان یاد داد که حق، گرفتنی است و در این راه باید حتی جان خود را فدا کرد؛ زیرا اگر اندیشه حق‌طلبی به رفتار تبدیل نگردد، ستمگران همواره بر ظلم به مردم و غصب حقوق آنان استوار می‌مانند. بنابراین، آن حضرت در مقابل غاصبان حق خود و خلافت همسرش امیرمومنان علی، ایستاد و خطاب به جریان سقیفه و مردم مدینه فرمود: «ای گروه نقبا، ای بازوان ملت و حافظان اسلام! این چشم‌پوشی در مورد حق من و این سهل‌انگاری از دادخواهی من برای چیست؟! آیا پدرم، رسول الله نفرمود: حرمت هرکس در فرزندان او حفظ می‌شود؟ چقدر با سرعت مرتکب این اعمال زشت شده‌اید و حق ما را پایمال کردید.»

این استاد حوزه و دانشگاه توجه به فقرزدایی یا کمک به نیازمندان را یکی دیگر از صفات برجسته در سیره فرهنگی حضرت زهرا برشمرد و خاطرنشان کرد: به‌گونه‌ای که آیه اِطعام ناظر به همین رفتار، بر آن حضرت نازل گردید. آن حضرت براساس خصلت انفاق و ایثار و با هدف رفع محرومیت و برای تقرب به پروردگار عالم، هرساله درآمد فَدَک را که به ۲۴ هزار دینار می‌رسید، میان فقرای بنی‌هاشم، مهاجران و انصار تقسیم می‌کرد و تنها مقداری در حد مخارج ضروری زندگی برای ایشان باقی می‌ماند.