تنها کتابخانه جهان که می‌توان در آن زندگی کرد

گلادستون میزبان کتابخانه‌ای عمومی است که برای بیش از ۱۰۰ سال توسط مردم، دانشمندان و کشیشان شهر روزها به عنوان فضایی برای مطالعه و شب‌ها به عنوان مکانی برای خوابیدن مورد استفاده قرار گرفته است.

تنها کتابخانه جهان که می‌توان در آن زندگی کرد

کتابخانه عمومی گلادستون در سال ۱۸۸۹ توسط یکی از نخست‌وزیران سابق بریتانیا به نام ویلیام گلادستون طراحی و به فضایی برای گرد هم آوردن ۲۰ هزار کتاب برای دوستداران یادگیری و استراحت همزمان آن‌ها تبدیل شد. این مکان تنها کتابخانه عمومی سراسر بریتانیا محسوب می‌شود که با برخورداری از ۲۶ اتاق خواب در طبقه بالایی کتابخانه، خوابگاهی برای کاربران نیز به‌شمار می‌رود.

این کتابخانه در حال حاضر میزبان ۱۵۰ هزار کتاب در زمینه‌های مختلف است که به‌ویژه دوستداران ادبیات را به خود جذب می‌کند. تحقیقات حاکی از آن است که در زمان نخست‌وزیری گلادستون، وی ۴۰ هزار پوند برای ساخت کتابخانه اهدا کرد و به دنبال آن، فضایی بسیار مجلل در حومه‌های شهر شکل گرفت.

ویژگی‌های برجسته کتابخانه مسکونی گلادستون

در اتاق‌های مطالعه همکف کتابخانه بیش از ۳۰۰ کتاب وجود دارد که توسط نویسندگان در یک دهه اخیر تألیف شده و این در حالی است که وجود یک سالن پذیرایی با اشراف کامل بر باغ بیرونی لذت حضور را برای کاربران دو چندان می‌کند.

صندلی‌های چرمی در کنار شومینه بزرگ کتابخانه از دیگر ویژگی‌های مهم این مکان به‌حساب می‌آید که تمرکز دوستداران کتاب را در فضایی راحت و گرم بر مطالعه افزایش می‌دهد. بسیاری از مورخان بر این باور هستند که نخست‌وزیر گلادستون ایده طراحی یک کتابخانه مسکونی را با الهام از باورهای دیدنی خود گرفت و برای همین فضایی به وجود آورد که در آن همزمان کشیش‌های مسیحی بتوانند مطالعه و استراحت کنند.

البته بر اساس گزارش‌های ارائه شده، امروزه تنها حدود ۳۰ درصد از کاربران کتابخانه گلادستون را کشیش‌های مذهبی تشکیل می‌دهند و این در حالی است که طی سال‌های اولیه احداث، سهم این افراد از کتابخانه بیش از ۸۰ درصد بود.

مردم می‌توانند برای برخورداری از یک اتاق ۱۲۰ پوند و برای سوئیت‌های دوخوابه ۱۷۵ پوند پرداخت کنند و به طور رایگان صبحانه بخورند که البته این هزینه‌ها برای کشیش‌ها، دانشجویان و اعضای جامعه مؤلفان با ۴۰ درصد تخفیف ارائه می‌شود.

جالب است بدانید که در سیستم جدید کتابداری کتابخانه عمومی گلادستون متونی از فرهنگ اسلامی نیز نگهداری می‌شود و در اختیار دوستداران قرار می‌گیرد.