تله های مبله!

خانه مسافرها اغلب با خطراتی نظیر خانه های خیالی همراه هستند

تله های مبله!
پروانه بهره برداری خانه مسافرها باید در دیدرس مسافران نصب شود

فاطمه مقدم/ یکی از مهم ترین دغدغه ها برای سفر، انتخاب اقامتگاه است. اینکه در هتل اقامت داشته باشیم یا سراغ خانه های بومگردی و خانه های مبله و دربست برویم همه به ذائقه و البته به جیب شما بستگی دارد. خانه های مبله یا خانه مسافرها جزو انتخاب های بسیاری از افرادی است که می خواهند ضمن داشتن فضایی در اختیار خود که آزادی رفت و آمد در تمامی ساعات شبانه روز را داشته باشند، در هزینه ها نیز صرفه جویی کنند چرا که این خانه ها به سبب ظرفیت زیادی که دارند می توانند از دو یا سه خانوار به طور همزمان پذیرایی کنند و هزینه اجاره نیز سرشکن می شود. اما خانه مسافرها اغلب با خطراتی نظیر خانه های خیالی که مسافران فقط پول به حساب شخص اجاره دهنده به عنوان پیش پرداخت واریز می کنند و خانه ای در کار نیست یا مشکلاتی نظیر ناهمخوان بودن امکانات با آنچه وعده داده شده است و ... همراه هستند از این رو ستاد خدمات سفر و اداره های کل میراث استان ها با دادن پروانه بهره برداری و اعتبار قانونی به خانه های مبله به عنوان اقامتگاه گردشگری در جلب اعتماد مسافران و گردشگران نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. این املاک برای کسب پروانه بهره برداری به عنوان خانه مسافر باید استانداردهای لازم چون ایمنی و امنیت ساختمان، امکانات رفاهی مناسب و تجهیزات مورد نیاز برای آرامش و اقامت مسافران و گردشگران را نیز داشته باشد از این رو داشتن پروانه بهره برداری می تواند تضمینی برای امکانات و ایمنی باشد تا مسافران اطمینان خاطر بیشتری نسبت به اجاره ویلاهای شخصی یا اقامتگاه های دیگر داشته باشند.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی فارس درخصوص خانه مسافرهایی که در شهر شیراز و دیگر شهرستان های استان فارس برای نوروز اجاره می رود، گفت: با توجه به مصوبه وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری برای ساماندهی و نظارت بر فعالیت خانه مسافرها، سامانه جانا (سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری) پیش بینی شده است که در این سامانه تمام اطلاعات شخصی که می خواهد خانه مبله خود را به عنوان خانه مسافر اجاره دهد از نظر اهلیت، معماری و خدمات و بهداشت و زیربنای واحد و امکانات، ثبت و به رویت مسافران می رساند.

روح الله روانشاد افزود: دستگاه های نظارتی چون اماکن و بهداشت نیز با نظارت فیزیکی صحت داده های ارائه شده در سامانه را بررسی می کنند و پروانه موقت بهره‌برداری برای خانه مسافرها صادر می شود.

وی افزود: در صورت تایید وزارتخانه این پروانه ها قابلیت تبدیل به پروانه بهره برداری دائم هم خواهند داشت اما اکنون در بازه زمانی طرح سفرهای نوروزی 1402 این پروانه ها موقت خواهد بود.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی فارس با اشاره به اینکه به سبب تسریع در کار در سه روزنامه شهر شیراز برای جذب متقاضیان تبدیل خانه مبله ها به خانه مسافر اطلاعیه زده ایم و عده ای که واجد شرایط بوده اند نیز مراجعه و ثبت نام کرده اند، افزود: ضمن بازدید از خانه افراد واجد شرایط پروانه های موقت بهره برداری یک ماهه به عنوان خانه مسافر برای افراد صادر کرده ایم و مالکان متعهد هستند که این پروانه ها را در جایی که به راحتی به رویت مسافران برسد نصب کنند تا مسافران هیچ دغدغه ای از مجوزدار بودن خانه مسافری که اجاره کرده اند نداشته باشند.

روانشاد درباره رزرو خانه مسافرها گفت: از آنجا که این خانه ها مربوط به بخش خصوصی است مثل تمام مالکان بخش خصوصی بهره برداران خانه مسافرها نیز باید با راه اندازی سایت یا مشارکت در سایت های مشترک به تبلیغ و معرفی خانه خود بپردازند.

وی اضافه کرد: ملاک اما داشتن پروانه بهره برداری و نرخ نامه معتبر مهمور به مهر اداره کل میراث خواهد بود این مهرها به صورت برجسته و غیر قابل جعل هستند همچنین دستگاه های نظارتی و بازرسان ما نیز در طول طرح ایام نوروز بر اجاره رفتن خانه های مبله ای خارج از سیستم اداره کل میراث و در واقع خانه های بدون مجوز نظارت خواهند کرد.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی فارس تاکید کرد: در هر حال اصل نظارت بر عهده خود مسافر است که حتما با رویت پروانه بهره برداری و نرخ نامه معتبر به اجاره خانه ها بپردازد.

روانشاد با اشاره به اینکه نرخنامه بر اساس کیفیت خدمات و امکانات و متراژ خانه تعیین می شود، اظهار داشت: نرخ نامه برای خانه مسافرها با توجه به تنوع متراژ و کیفیت خدمات و محل خانه شناور خواهد بود و در زمان صدور پروانه بهره بردای نرخنامه به مالکان داده می شود اما پایین ترین و ارزان ترین نرخ خانه مسافرها که شامل حداقل امکانات و متراژ و مکان است از 250 هزارتومان آغاز می شود اما همانطورکه گفتم این نرخ ها بسیار شناور و متفاوت هستند چون یکی سوئیت 40 متری برای اجاره می گذارد یکی ویلای هزار متری.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فارس در پاسخ به این که مردم شکایات خود از خانه مسافران را به کجا ببرند گفت: سامانه برای ثبت انتقادات، شکایات و پیشنهادات به صورت 24 ساعته پاسخگوی تلفن های مردم است. این سامانه توسط وزارتخانه میراث فرهنگی مدیریت می شود و هموطنان عزیز می توانند از طریق تماس با آن سامانه به طرح شکایات خود از خانه مسافران بپردازند همچنین شماره هایی نظیر 137 و 141 و شماره های اداره کل میراث فرهنگی و دستگاه های دیگر نظارتی که همگی در برنامه های صدا و سیما به صورت زیرنویس و در سایت های اداره های مرتبط با سفر درج خواهد شد آماده دریافت شکایات مسافران می باشد.