تله تلفنی

گزارشی از شیوه جدید کلاهبرداری که دامن مردم فارس را نیز گرفته است

تله تلفنی
تماس های از دست رفته خارجی، کلاهبرداری است

فاطمه ایزدی/ این روزها بیشتر از همیشه، مراقب تماس های از دست رفته تلفن همراهتان باشید. اگر برایتان پیش آمده و شماره هایی با کدهای کشورهای مختلف روی گوشی هایتان افتاده است اصلا کنجکاوی به خرج ندهید، چون شما فقط چند قدم با یک تله تلفنی فاصله دارید. قصه از این قرار است که تماس هایی با شماره های ویژه دریافت خواهید کرد و در این فرایند، هزینه تماس این سرویس های خاص از هر خطی که باشد، بسیار گران تر از معمول برایتان حساب می شود. در صورتی که از سر کنجکاوی با این شماره ها تماس بگیرید ممکن است صدایی نشنوید و فقط برای چند ثانیه با این ترفند، پشت خط نگه داشته شوید و حتی بعضی سرویس ها برایتان یک موزیک ملایم پخش کنند. انتهای این داستان عجیب به این ختم می شود که شما با این تله، مدت زمان بیشتری پشت خط منتظر می مانید و وقتی قبض موبایلتان به دستتان رسید حسابی شوکه خواهید شد.

نکته قابل توجه این است که این دسته از کلاهبرداران چگونه به شماره های مختلف برای برقراری تماس، دسترسی پیدا می کنند! در واقع وقتی به وبسایتی، شماره تماس‌تان را برای ثبت نام یا هر منظور دیگر می‌دهید، سودجویان به روش‌های قانونی یا غیرقانونی، اطلاعات لازم به ویژه شماره تلفن را سرقت می کنند و گاهی نیز خود سایت ها اطلاعات افراد را به فرصت طلبان و سوداگران می فروشند.

در این میان، برخی مردم فارس نیز ناخواسته در این دام گرفتار شده اند و از ماجرای تماس های از دست رفته خارج از کشور، خاطرات تلخی دارند. آن طور که سید محمدرضا بیابانی، یکی از شهروندان شیرازی می گوید چندی پیش، تماس از دست رفته مشکوکی از یک شماره بین المللی با او گرفته شده و او نیز از سر کنجکاوی و با این خیال که این شماره یکی از بستگانشان در خارج از کشور است، اقدام به برقراری تماس کرده است. بیابانی به این نکته اشاره می کند که این تماس جز تحمیل یک هزینه گزاف، حاصلی برایش نداشته و جالب اینجاست که هنوز هم از پیش شماره های مختلف بین المللی با او تماس گرفته می شود.

در صورت مشاهده تماس های از دست رفته خارجی، نیاز به شماره گیری نیست، چون کلاهبرداری در انتظارتان خواهد بود

سرهنگ امیرحسین سلیمانی، رئیس پلیس فتا فارس نیز در همین رابطه توضیح می دهد که تماس‌های از دست رفته خارجی، سبک جدیدی از کلاهبرداری است که صرفا جهت ترغیب مشترکان به برقراری تماس با آنها و تحمیل هزینه های برقراری ارتباط بین المللی است. هر چند سلیمانی یادآور می شود که هیچ گونه هک و نفوذ به تلفن همراه توسط این تماس ها صحت ندارد اما در عین حال به این نکته نیز اشاره می کند که بهترین راه مقابله با این تماس ها، پاسخ ندادن به آن و درخواست از اپراتور برای مسدود کردن همه تماس های بین المللی است. 

رئیس پلیس فتا فارس تاکید می کند که معمولا این تماس ها توسط ربات هایی که تماس گیرنده خودکار هستند انجام می شود و آنها با رجوع به بانک اطلاعاتی خود به صورت تصادفی با شماره های مختلف تماس می گیرند. در واقع این سرویس ها با برقراری تماس های کوتاه و قطع آن، مخاطبان را کنجکاو کرده و عده ای نیز بر همین اساس، اقدام به شماره گیری می کنند. به گفته سلیمانی، شرکت هایی که اینگونه کلاهبرداری می کنند با اپراتورهای خارج از کشور، هماهنگ هستند و هدفشان کسب درآمدهای غیرقانونی است. به گفته رئیس پلیس فتا فارس، این افراد با استفاده از سرویس های مخابراتی از مشترکین اپراتورهای سایر کشورها کلاهبرداری می کنند. این مسئول هشدار می دهد که چنین تماس هایی مشکوک است و مردم باید بدانند در صورت مشاهده تماس های از دست رفته خارجی، نیاز به شماره گیری نیست چرا که قطعا منجر به کلاهبرداری خواهد شد.

البته به گفته او ادعای برخی مردم مبنی بر هک تلفن آنها توسط این سرویس ها نیز حقیقت ندارد و صرفا با یک تماس، هک صورت نمی گیرد. رئیس پلیس فتا فارس به شیوه دیگری از کلاهبرداری هایی به این سبک نیز گریز می زند و می گوید در برخی مدل های مشابه، بعضا تماس هایی از خارج گرفته می شود و به مشترکین وعده پرداخت پول می دهند. در واقع این دسته از کلاهبرداران عنوان می کنند که «همسرم فوت شده و چون دارایی زیادی دارد می خواهیم آن را به نیازمندان کشور شما کمک کنیم.» به گفته سلیمانی، کلاهبرداران پس از جلب اعتماد مخاطب به او گوشزد می کنند که برای انجام فرایند انتقال پول، نیاز به پرداخت یکسری هزینه های جانبی است و به همین بهانه از قربانیانی که انتخاب کرده اند مبلغ مورد نیاز را می گیرند. این مسئول با اشاره به تشکیل پرونده در این زمینه، تاکید می کند که مبالغ هنگفتی به همین شیوه از طریق دلار، ریال و حتی ارز دیجیتال از قربانیان اخذ شده است.

هر چند چنین تماس هایی کلاهبرداری است اما به گفته سلیمانی، کلاهبرداری هایی نیز در داخل با عناوین مختلف همچون ارسال لینک های آلوده، پیامک های «شما برنده شده اید» و ... ارسال می شود که همگی منجر به برداشت غیرمجاز از حسابهای بانکی افراد می شود. در واقع پیامک هایی که با سرشماره های شخصی ارسال می شوند به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند و نباید توسط مردم باز شوند چرا که به گفته سلیمانی، در این صورت کاربران یا مورد نفوذ قرار می گیرد و هک می شوند و یا منتهی به برداشت از حساب های بانکی آنها می شود. این مسئول تاکید می کند که اگرچه تهدیدها و آسیب هایی، متوجه فضای مجازی است اما در عین حال فرصت هایی نیز دارد و مردم می توانند با یک جستجوی ساده نسبت به شماره های مختلف، آگاهی کسب کنند. او معتقد است گاهی مردم به یک پیامک ساده اعتماد می کنند و علیرغم هشدارهای بسیار، برخی موارد را نادیده می گیرند و پیامک های ارسالی از سرشماره های شخصی را باز می کنند. رئیس پلیس فتا فارس با اشاره به حجم پرونده هایی که مرتبط با همین موضوع در استان تشکیل شده است، یادآور می شود که مردم می توانند موضوعات و مسائل مشکوک این چنینی در فضای مجازی را به سامانه فوریت های سایبری به آدرس www.cyberpolice.ir و شماره تلفن 096380 گزارش دهند.

اما اینکه ارائه گزارش به پلیس فتا و پیگیری موارد مشکوک تا چه حد می تواند منجر به نتیجه بخشی و حل این مسائل شود، موضوعی است که سلیمانی در رابطه با آن توضیح می دهد که فاکتور زمان در تسریع این پیگیری ها بسیار نقش دارد. به گفته او هر چه کسانی که مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند زودتر و سریع تر این موارد را اطلاع دهند در رسیدگی و نتیجه بخشی پرونده ها بسیار موثر است. سلیمانی تاکید می کند که در برخی موارد، افراد تماس گرفته اند و اطلاع داده اند که در کمتر از یکی دو ساعت گذشته، پول از حساب بانکی آنها برداشت شده و با اقداماتی که صورت گرفته، پیش از تشکیل پرونده و انتقال به دادسرا مشکل حل شده است. در واقع هر چه ارتباط مردم با پلیس فتا پررنگ تر باشد در حوزه پیشگیری از جرائم نیز نقش خواهد داشت و در تسریع پیگیری پرونده ها موثر است.

در هر حال این روزها بساط تلفن های از دست رفته خارجی و کلاهبرداری های مجازی، داغ است و در این میان مردم باید مراقب باشند تا ناآگاهانه در دام این سودجویان و فرصت طلبان نیفتند.